De Maagd Uit Het Noorden - Gerrit Sangers



Van uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
In de Maagd uit het noorden geeft Renze rekenschap over zijn liefde voor Manon. Tegelijkertijd rekent hij met haar af.
In een surrealistische wereld ontmoet hij zijn eerste echte liefde Jessica. Het lijkt te geschieden buiten de tijd.
De schrijver laat aan de lezer over wat werkelijkheid is en wat niet.

Bron: achterkant boek

Omslagontwerp:
Snegina Uzunova

Binnenwerk:
Thomas Wunderink

Jaar van verschijnen:
2018

ISBN:
9789463383448

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
102

Genre:
Literaire romans

Verfilmd?
Het boek is voor zover ik weet (nog) niet verfilmd en ik denk ook niet dat het boek ooit verfilmd wordt.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de vrouw op de cover ben je benieuwd naar haar verhaal. De titel doet vermoeden dat je een braaf christelijk verhaal gaat lezen, deels is dat ook zo, maar of ze nu in de kerk blij zullen zijn met dit boek?
Op een poëtische manier vertelt Renze zijn verhaal. Een verhaal met als belangrijkste onderwerp het omgaan met een verbroken liefde, wat dat met iemand kan doen. Het is een verhaal dat van de hak op de tak gaat. Soms weet je even niet meer over wie het nu gaat en waar Renze nu is, maar dat is niet storend, het past bij het verhaal, jij mag zelf bepalen wat de realiteit is en wat niet.
Renze keert geregeld terug naar de momenten met Manon en ondertussen ontmoet Renze in een surrealistische wereld zijn eerste grote liefde. Hij overdenkt zijn relatie met Manon en hun tijd samen, maar ondertussen denkt hij ook aan de tijd met Jessica, hoe het was en waarom ze bepaalde dingen niet deden. Het is alsof de een de ander moet helpen om over de verbroken liefde heen te komen.
Ondertussen kom je meer te weten over Renze, zijn familie en zijn liefde voor Manon en Jessica. Je ontdekt de verschillen tussen de vrouwen waar Renze tegenstrijdige gedachten over heeft. Iets wat overigens herkenbaar kan zijn als je hetzelfde hebt meegemaakt. Het is tevens een verhaal over het omgaan met geloof en lustgevoelens, wat de dominee en de ouders wel niet zullen zeggen. Het verhaal eindigt met een verrassend plot.
Kortom; De maagd uit het noorden van Gerrit Sangers is een echte aanrader. Het is een poëtisch geschreven novelle over een verbroken liefde en het ermee omgaan waarbij het lijkt dat de een de ander moet helpen bij de verwerking van een verbroken liefde.
Het is overigens geen boek dat je tussendoor kan lezen, je moet er echt de tijd voor hebben om het op je gemak in één keer uit te kunnen lezen. Je moet er echt je aandacht bij houden, want voor je het weet ben je de draad kwijt als je niet oplet.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is mooi, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, past bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het verhaal is op een poëtische manier geschreven. Het leest lekker vlot weg.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed ondanks dat het geregeld van de hak op de tak gaat.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek zeker. Als je eenmaal in het boek bent begonnen, is het boek lastig weg te leggen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, dat heeft het plot zeker. Ik had een ander plot verwacht.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze stuk voor stuk.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Ik heb in dit boek geen favoriet persoon.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik heb in dit boek aan niemand een hekel.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik niet.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Utrecht, Haarlem en Leeuwarden zijn hele mooie steden.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft hij. Het verhaal laat zien wat het met iemand kan doen als een relatie wordt verbroken. Hoe iemand kan 'ontsporen'. Dat heeft me geraakt.

Mooie quote in het boek: 
Ik hou van je en ik haat je met heel mijn hart.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor mensen die van romans houden die diepgaand zijn, die niet op de geëikte manier lopen.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, ik vond het leuk om het boek te lezen, maar hoef het boek niet nog een keer te lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek weggeven aan een van mijn buurvrouwen.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Website van de auteur:
Gerrit Sangers Facebook

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg