Mijn Reis Met Gobi - Dion Leonard


Van uitgeverij HarperCollinsHolland mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Oorspronkelijke titel:
Finding Gobi

Vertaald door:
Linda Jansen

Waar gaat het boek over? 
Hoe een man een zwerfhondje redde. Of redde het hondje de man?
Dion Leonard, een bekende Australische ultramarathonloper, nam deel aan een van de zwaarste wedstrijden ooit - tweehonderdvijftig kilometer door de Gobiwoestijn - toen hij een zwerfhondje zag. Het hondje rende met hem mee, en ze bleek een enorme doorzetter te zijn: ze hield het maar liefst de halve tocht vol.
Leonard, die zich normaal gesproken uitsluitend met winnen bezighield, merkte dat zijn houding veranderde. Niet alles draaide meer om hem en de wedstrijd: de zorg voor het zwervertje werd ook belangrijk voor hem. Ter plekke besloot hij Gobi, zoals hij het hondje noemde, mee naar huis te nemen. Een beslissing die zijn leven veranderde.
In Mijn reis met Gobi vertelt Leonard over zijn moeilijke jeugd, over zijn fascinatie voor extreme sporten en over wat zijn vriendschap met Gobi voor hem betekent.
Dit ontroerende verhaal gaat over hoop en veerkracht, en het bewijst dat honden en mensen echt elkaars beste vrienden kunnen zijn.
Bron: bol.com.

Omslagontwerp:
HarperCollinsPublishers Ltd 2017

Jaar van verschijnen:
2018

Druk:
eerste druk

ISBN:
9789402701029

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
256

Genre:
Sport, Dieren

Verfilmd?
Het boek wordt verfilmd. Het is nog niet bekend wanneer de film uit komt.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van het lieve hondje op de schitterende cover, verwacht je een ontroerend boek te lezen. Gobi's blik in de camera maakt dat je meer wilt weten over haar.
Het is het verhaal van Gobi en Dion, waarbij je, nadat je het boek uit hebt, kan afvragen wie wie heeft gered.
Het is mooi om te lezen hoe Dion met Gobi in aanraking kwam, hoe de liefde voor elkaar opbloeide en hoe Gobi aan haar naam komt. Het verhaal geeft aan dat de liefde van een dier voor een mens en andersom onvoorwaardelijk is. Dat een dier vaak bepaald wie zij als baas wil hebben. Wat je voor een dier over hebt als je het eenmaal in je hart hebt gesloten. Maar ook hoe je door een dier kan veranderen, dat wat eerst zo belangrijk was, ineens minder belangrijk kan zijn omdat er iets voor in de plaats is gekomen dat belangrijker voor je is. Wat erbij komt kijken als je een hond vanuit China naar Schotland wilt verhuizen. Daardoor kom je ook meer over de Chinezen te weten, over hoe ze zijn, wat je daar beter niet kan doen als je ze te vriend wilt houden en wat de regels zijn als je een hond mee naar de horeca of andere gelegenheden wilt nemen.
Je komt ondertussen door flashbacks in de tijd meer te weten over Dion, over zijn jeugd en daarna. Je begrijpt hem na afloop waarom hij zo fanatiek in de sport was en waarom hij liever niet in groepssporten sportte.
Het is een ontroerend, maar ook aangrijpend verhaal van een man en een hond die niet van opgeven weten, echte doorzetters zijn, hoe ze beiden hebben proberen te overleven.
De foto's maken het boek compleet, je krijgt daardoor een beter beeld van Dion en Gobi.
Kortom; 'Mijn reis met Gobi' van Dion Leonard is een echte aanrader. Het is een ontroerend en aangrijpend verhaal van Gobi en Dion die beiden zo hun geschiedenis hebben, echte overlevers zijn en elkaars beste maatjes voor het leven zijn geworden. Box met tissues heb je bij dit boek wel nodig.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, past bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed. Het is chronologisch geschreven, met af en toe een flashback in de tijd als het erom vroeg.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek.

Heeft het plot je verrast?
Deels niet, want de titel verraadt al iets, deels ook weer wel, want het was meer de manier hoe het zou aflopen.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze stuk voor stuk.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Dit keer geen persoon, maar een dier; Gobi, omdat ze een echte doorzetter is die niet snel opgeeft.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dat zijn er een paar en ik weet niet aan wie ik een grotere hekel heb. Lees het boek maar om te begrijpen wat ik bedoel.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, dat weet ik wel zeker.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Ze klinken heel erg mooi en zou ze wel eens willen bezoeken.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het verhaal speelt zich in 2016 af en dat jaar ging me goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft hij. Niet alleen over zijn jeugd waarin ik een paar gevoelens herkende, maar ook hoe hij Gobi naar Schotland probeerde te krijgen heeft me heel erg geraakt. Het laat zien dat dat niet zomaar in een dag geregeld is, maar dat er maanden overheen gaan. De moeite die Dion heeft gedaan en de hulp die hij kreeg, heeft me ontroerd.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor hondenliefhebbers en hardlopers.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een leesexemplaar, die gaat terug in de boekenkast.

Ga je de verfilming bekijken? 
Sinds we een abonnement op Film1 hebben, zeg ik niet meer dat ik boekverfilmingen niet ga kijken. Mocht de film uit komen en door Film1 worden uitgezonden, dan ga ik die waarschijnlijk wel kijken.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Dat denk ik wel.

Leuk weetje over het boek:
Dit boek heeft een eigen Facebook pagina.

Leesfragment:
Ga naar de site van HarperCollinsHolland en scroll naar beneden om een leesfragment van het boek te lezen.

Website van de auteur:
Finding Gobi

Website van de uitgever:
HarperCollinsHolland








Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg