Ja, Ik Geloof In Sprookjes - Jessie Van Kuijck


Van uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Subtitel:
Gebasseerd op een waargebeurd verhaal

Waar gaat het boek over? 
Tijdens haar vakantie in de populaire Turkse badplaats Alanya, wordt de Nederlandse Izannah verliefd op de Turkse Rohat. De vonk slaat over en de twee krijgen een lange afstandsrelatie. Ze zijn stapelgek op elkaar en Izannah reist telkens opnieuw naar Turkije om haar grote liefde te zien. Toch komt Izannah er al snel achter dat een relatie met een moslimjongen in het buitenland niet bepaald van een leien dakje gaat. Iedereen om haar heen lijkt negatieve vooroordelen te hebben en ook de Turkse dienstplicht zorgt voor de nodige obstakels en kopzorgen in de relatie. Naarmate de tijd vordert, komt Izannah ook steeds meer over het donkere verleden van Rohat te weten waar de burgeroorlog in Koerdistan een grote rol in speelt. De twee raken door allerlei omstandigheden verwikkeld in een lastige situatie waarin drugssmokkel, complotten en zelfs de Turkse maffia ten tonele verschijnen. Hierdoor komen Rohat en Izannah voor een onmogelijke keuze te staan.
Bron: bol.com.

Over de auteur:
Jessie van Kuijck groeide op in het aan Venlo grenzende dorpje Velden. Vanwege haar liefde voor het schrijven, studeerde zij journalistiek in Tilburg en schreef zij voor diverse media. 'Ja, ik geloof in sprookjes' is dan ook een roman gebaseerd op een waargebeurd verhaal met een journalistieke twist. Het brengt een aantal wrange feiten over vooroordelen, discriminatie en de Turkse dienstplicht aan het licht.

Bron: bol.com.

Omslagontwerp:
Jessie van Kuijck/ Mark Heuveling

Binnenwerk:
Salighanur Akpinar

Jaar van verschijnen:
2017

ISBN:
9789463383295

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
328

Genre:
Literaire romans, Young Adults

Verfilmd?
Voor zover ik weet is het boek (nog) niet verfilmd, maar het boek leent zich er goed voor.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover van Ja, ik geloof in sprookjes van Jessie van Kuijck krijg je het gevoel dat je een mierzoet liefdesroman gaat lezen, maar dat valt mee. Hier en daar is het inderdaad mierzoet, maar dat is niet storend. Soms is het wat voorspelbaar, maar dan gaat het verhaal ineens een andere onverwachte kant op. Het eindigt met een plot die je niet ziet aankomen en daardoor hoop je dat er een vervolg op komt.
Het verhaal is in dagboekvorm geschreven, waarbij er soms wat sprongen in de tijd worden gemaakt, maar dan wordt er soms even teruggeblikt op de voorbije tijd als dat nodig is.
Ja, ik geloof in sprookjes is een hedendaags verhaal waarbij er afgerekend wordt met de vooroordelen over bijvoorbeeld een liefde met een ander geloof, dat het niet altijd zo is als wat de media beweert. Andere onderwerpen zijn discriminatie, het omgaan met tegenslag, omgaan met een liefde op afstand en hoe het gaat in de Turkse militaire dienst. Je kan merken dat de auteur uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar hoe het gaat in de Turkse militaire dienst.
Het verhaal kent diverse momenten van spanning, aangrijpende momenten, ontoerende en humorvolle momenten. Tevens is het soms herkenbaar zoals bepaalde vragen en opmerkingen die je in je leven naar je hoofd krijgt geslingerd waar je totaal niet op zit te wachten. Je krijgt een tip hoe je daar het beste mee om kan gaan en wat je daarop kan antwoorden. Je krijgt ook tips hoe je met Turkse mannen om moet gaan, wat je wel en wat je beter niet kan doen zoals bijvoorbeeld als vrouw nooit een Turkse man trakteren als je met hem uit bent.
Kortom; Ja, ik geloof in sprookjes van Jessie van Kuijck is een heerlijke diepgaande feelgood roman, dat niet zo mierzoet is als de titel en de cover je doen denken. Het is een verhaal dat is gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Je begrijpt na het lezen van dit boek de Turkse mannen beter.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Hij is mooi, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot.

Hoe origineel is het verhaal?
Redelijk origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed. Het verhaal is in dagboekvorm geschreven waarbij er af en toe teruggeblikt wordt in de tijd als het verhaal erom vroeg.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Niet altijd, maar dat lag aan mij omdat we met een zieke kat zaten die we vanmorgen helaas hebben moeten laten inslapen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, dat heeft het plot. Ik had een totaal ander plot verwacht.

Is het verhaal geloofwaardig?
Ja, het verhaal is geloofwaardig.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze stuk voor stuk.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Izannah, omdat ze altijd zichzelf is en haar geloof in sprookjes niet verliest.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik ben er nog niet uit aan wie ik een grotere hekel heb.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Die klinken heel mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het verhaal speelt zich van 2004 t/m 2012 af en die heb ik goed weten te overleven.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze. Het is en blijft ongelooflijk hoe mensen steeds maar vooroordelen blijven hebben zonder dat ze een bepaalde persoon hebben ontmoet. Dat enkel en alleen omdat die een ander geloof heeft.

Mooie quote in het boek: 
We zouden elkaar moeten helpen en moeten proberen te begrijpen in plaats van elkaar bang te maken.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor de jong volwassenen.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk niet dat ik het boek nog een keer ga lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Dat denk ik wel.

Website van de auteur:
Jessie's Bookstore

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt




Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg