Knock-Out - Cis Meijer


Van uitgeverij De Fontein mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Kort nadat haar zus verdwijnt, is Fay na een kickbokstraining getuige van een gruwelijke afranseling. Ze wil contact met de politie opnemen, maar ontvangt een dreigement: als ze niet zwijgt, wordt ook zij afgetuigd.

Tijdens een Halloweenfeest wordt er weer een toegetakeld meisje gevonden. Fay vermoedt een verband tussen de verdwijning van haar zus en de afranselingen. Maar haar zoektocht brengt haarzelf én anderen in levensgevaar.
Bron: bol.com.

Omslagontwerp:
Wil Immink Design

Jaar van verschijnen:
2018

ISBN:
9789026143496

Bindwijze:
E-book

Aantal pagina's:
158

Genre:
Young adult, thrillers, jeugd

Verfilmd?
Het boek is (nog) niet verfilmd, maar het leent zich er goed voor om te verfilmd te worden.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover van Knock-out van Cis Meijer krijg je een soort angstgevoel, je weet dat er iets niet pluis is en wilt weten wat er is gebeurd. De titel maakt nieuwsgierig, maar je krijgt in combinatie met de cover wel al een vermoeden van wat er bedoeld wordt en wat er is gebeurd. De vraag is alleen waarom, door wie en wie zijn de omstanders? Zijn dat de daders of toevallige toeschouwers van iets afschuwelijks?
Het verhaal begint al gelijk spannend, maakt je nieuwsgierig. Je wilt alleen nog maar verder lezen, je wilt weten hoe het verder gaat en wat er werkelijk is gebeurd. Het verhaal kent diverse verrassende, spannende wendingen. Steeds als je een vermoeden hebt hoe het zal gaan, blijkt het weer anders te lopen. Bepaalde personen blijken totaal anders te zijn dan je eerst vermoedde. Je voelt de angst, het verdriet, de boosheid, het ongeloof en de ongerustheid van de diverse personen. Het plot is een totale verrassing omdat je totaal andere personen had verwacht, ook al wist je niet precies wie, maar deze persoon had je zeker niet verwacht dat die er wat mee te maken had. Het is van het begin tot het eind spannend.
Een van de belangrijkste vragen in het verhaal is of het zelmoord was of dat het moord was of een ongeluk. Wat is er vooraf aan voor gegaan? Het is een hedendaags verhaal dat zomaar waar gebeurd had kunnen zijn. Het is een verhaal over erbij willen horen en wat je er allemaal voor over hebt, een verhaal over chantage, het omgaan met het verlies van een dierbare, de angst om een dierbare die ineens weg is, een verhaal vol geheimen, wantrouwen, schuldgevoelens, maar ook van moed, lef en liefde voor je kinderen/ouders.
Aan het eind vertelt Cis Meijer in een Q & A hoe ze erop kwam om Knock-out te schrijven, hoe ze dit boek schreef en waarom.
Kortom; Knock-out is een superspannende jeugd thriller dat pubers zeker moeten gaan lezen zodat ze (hopelijk) inzien wat het kan doen met iemand die buitengesloten wordt, wat het met iemand kan doen als die gechanteerd wordt en als iemand een dierbare op onverklaarbare wijze verliest. Het is te hopen dat men ervan leert, dat het pesten mede dankzij dit boek zal stoppen en dat de jeugd elkaar in zijn waarde laat ongeacht hoe die is.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is angstaanjagend, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, past bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot en beeldend.

Hoe origineel is het verhaal?
Redelijk origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed. Langzaam aan wordt je via diverse verrassende wegen naar het verrassende plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet dit boek. Als je er eenmaal in bent begonnen, kan je niet meer stoppen met lezen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, dat heeft het plot zeker. Wat ik ook verwachtte, zeker niet dit plot.

Is het verhaal geloofwaardig?
Ja, dat is het verhaal.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze stuk voor stuk.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Fay, omdat ze graag, hoe moeilijk ook, haar beloftes nakomt en niet over zich heen laat lopen.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Kato, maar kan niet zeggen waarom, want dan zou ik teveel verraden. Anderzijds heb ik ook wel weer medelijden met haar.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locatie in het boek? 
Rotterdam is een hele mooie stad.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het verhaal speelt zich in de huidige tijd af en dat gaat me tot nu toe goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze. Het is, en blijft, hoe ongelooflijk hard jeugd naar elkaar toe kan zijn. Hoe je als 'grijze muis' toch alles eraan wilt doen om erbij te horen.
Voor mij was dat overigens herkenbaar, ik deed ook veel om er toch maar bij te horen, verloochende mijn ware ik vaak. Ondanks dat ik ook ben gepest, ben ik blij het niet zo erg was als bij een van de personen in het boek. Daarnaast ben ik blij dat het ook in een tijd was dat er nog geen mobieltjes waren.

Mooie quote in het boek: 
Ik voel me als een dronkelap die net te laat reageert met uithalen.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor pubers.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, die kan ik niet weggeven, maar hij mag op mijn Chromebook blijven staan.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Dat denk ik wel, hangt van het boek af.

Leesfragment:
Ga naar de website van uitgeverij De Fontein en klik op de button 'Lees hier het eerste hoofdstuk'.

Website van de auteur:
Cis Meijer

Website van de uitgever:
UITGEVERIJ De Fontein






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg