Niets Om Voor Te Sterven - Gerrit Sangers


Van uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
... Ik dacht dat ik je zag, Leidian. In
Zandvoort was een kind dat leek op
jou toen jij een kind was. Kan dat?
Weet je als ik stemmen hoor in de
straat of in mijn hoofd vraag ik
mezelf weleens af of er een
verbinding is tussen alles en
iedereen...

Bron: bol.com.

Omslagontwerp:
Mark Heuveling / Snegina Uzunova

Binnenwerk:
Brigitte de Graaf

Jaar van verschijnen:
2018

ISBN:
9789463384315

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
182

Genre:
Literatuur, romans

Verfilmd?
Het boek is (nog) niet verfilmd.

Wat vind je van het boek? 
De zwarte cover en de titel van Niets om voor te sterven van Gerrit Sangers maken nieuwsgierig. Je wilt weten wat ermee bedoelt wordt. Is er iemand die er niet toe doet gestorven? Of vindt iemand van zichzelf dat hij of zij niets heeft om voor te sterven omdat hij of zij geen nabestaanden meer heeft of totaal berooid is? Je wilt er meer over weten.
Meteen bij de eerste bladzijde wordt je meegezogen in het indringende verhaal. Een verhaal van drie hoofdpersonen; Leidian die zo haar sores heeft, zich te min voelt voor alles doordat zij iets niet kan krijgen wat zij heel erg graag wil, Kaspar die maar niet over een verloren liefde kan komen en Helen die worstelt met de pubertijd en zich niet begrepen voelt. Op een intrigerende manier leer je ze beter kennen. Enerzijds lijkt er soms niets te gebeuren, maar ondertussen gebeurt er van alles en worstelen ze alledrie op hun manier met hun gevoelens. Gevoelens die nog al eens verward worden met een ander soort of diep gewortelde gevoelens waarvan ze niet wisten dat ze die hadden. Alledrie zijn ze onzeker en gaan ze er op hun manier mee om. Het verhaal eindigt met een open einde zodat je zelf kan bedenken hoe het verder zou zijn gegaan als de auteur er een rond einde aan had gemaakt.
Het is een verhaal over het proberen loslaten van het verleden, de zoektocht naar een geliefde, omgaan met iets wat je graag wilt hebben maar niet kan krijgen, proberen om niet terug te vallen naar wat je in het verleden is overkomen en het loslaten van de eerste liefde.
Kortom; Niets om voor te sterven van Gerrit Sangers is een verhaal dat, of je nu wilt of niet, in je gaat zitten, zoals zoveel verhalen van Gerrit Sangers dat doen. Het is een verhaal van drie personen waarbij een ieder zo worstelt met hun gevoelens en onzekerheden.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat heeft het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is mooi, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg mooi, past bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is indringend en beeldend.

Hoe origineel is het verhaal?
Niet echt origineel, maar dat is niet erg.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed, langzaam aan wordt je via diverse wegen naar het einde geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek zeker. Als je er eenmaal in begint, kan je niet meer stoppen met lezen omdat je wilt weten hoe het verder gaat.

Is het verhaal geloofwaardig?
Ja, dat is het verhaal.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze stuk voor stuk.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Ik heb geen favoriet persoon in dit boek.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Zonder al teveel te verklappen; een boze jongen in het buurthuis, maar in verband met spoilers kan ik er verder niets over zeggen. Als je het boek hebt gelezen, begrijp je wat ik bedoel.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersonen?
Dat denk ik niet. Ik zou triest van ze worden.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Over het algemeen mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het verhaal speelt zich aan de vooravond van het digitale tijdperk af en die heb ik goed weten te overleven.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Niet echt, maar dat is niet erg.

Mooie quote in het boek: 
Ik maak fouten zo groot als olifanten.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van indringende romans houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Dit boek mag terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker doen.

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt





Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg