Mijn Begraven Boek - Mauro Libertella


Van uitgeverij Karaat mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Oorspronkelijke titel:
Mi libro enterrado

Oorspronkelijke uitgever:
Mansalva, Buenos Aires

Waar gaat het boek over? 
Iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken: het moment dat we beseffen dat onze ouders niet het eeuwige leven hebben.

"Mijn begraven boek' is precies dat verhaal, geschreven in de meest precieze en mooiste van alle talen van de rouw. De geschiedenis van twee schrijvers en een gedeelde passie – de literatuur – die, voorbij de dood, hen in het leven met elkaar verbindt.

"Mijn begraven boek' is het ontroerende verhaal over het leven en de dood van Mauro's vader, Héctor Libertella, een van de vroegere cultschrijvers van Argentinië, en over de band die vader en zoon voorbij het sterfbed hebben.

Met een voorwoord van Carlos Fonseca.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Mauro Libertella (Mexico-Stad, 1983) is een Argentijnse schrijver en de zoon van romancier Héctor Libertella  en dichter Tamara Kamenszain. In 2017 werd hij opgenomen in Bogota39, de lijst met de opvallendste Latijns-Amerikaanse schrijvers van dit moment, samen met o.a. Valeria Luiselli, Diego Zúñiga en Samanta Schweblin. Hij debuteerde met Mijn begraven boek, dat nu ook het eerste boek is dat in een Nederlandse vertaling verschijnt. Libertella woont en werkt in Buenos Aires.

Bron: achterflap boek

Vertaald door:
Merijn Verhulst

Jaar van verschijnen:
2018

Druk:
Eerste druk

ISBN:
9789079770342

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
80

Genre:
Literaire romans

Verfilmd?
Het boek is niet verfilmd

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover van Mijn begraven boek van Mauro Libertella heb je gelijk het gevoel dat je een persoonlijk relaas van de auteur gaat lezen. Je wilt weten van wie die hand is die naar de baby grijpt en van wie de hand is die iets wil typen. Dat laatste geeft een nostalgisch gevoel van verlangen naar tijden van weleer toen men boeken nog op de typmachine typte. Ook wil je weten wie die baby is. De titel maakt nieuwsgierig. Je wilt weten wat ermee bedoelt wordt. Het is alleen jammer dat de naam van de auteur zo moeilijk te lezen is. Als die een stuk lichter was geweest, was het beter leesbaar geweest.
Het voorwoord door Carlos Fonseca maakt je nieuwsgierig. Je wilt het verhaal van Mauro Libertella lezen, weten hoe hij het een en ander heeft ervaren.
Mijn begraven boek van Mauro Libertella is een heel persoonlijk, intiem, aangrijpend verhaal. Tijdens het lezen voelt het een beetje dubbel; enerzijds wil je het verhaal lezen en je weet dat het mag, want anders had Mauro Libertella het nooit gepubliceerd. Anderzijds voelt het ook wel een beetje raar, alsof je een verhaal leest wat je eigenlijk niet zou mogen lezen omdat het heel erg persoonlijk is. Je vraagt je af en toe af wat de vader van Mauro Libertella ervan had gevonden dat zijn zoon zijn mindere kanten laat zien. Kanten die hij misschien alleen voor een kleine kring die hem kende wilde houden.
Mauro Libertella weet in Mijn begraven boek heel erg goed zijn gevoelens en gedachten te verwoorden. Hij vertelt over zijn jeugd met zijn vader, hoe hij hem als kind zag en wat hij als volwassen man pas begreep waar zijn vader aan leed, hoe hij dat vond, hoe zijn relatie met zijn vader was, wat hij voelt bij zijn achternaam en wat die betekent, hoe hij de dodenwake, de begrafenis en het rouwproces heeft ervaren. Je voelt zijn pijn, frustratie, verdriet om zijn vader en het gevoel van dat je iets wilt doen, maar je kan niets doen. Wat de belangrijkste erfenis is dat hij en zijn zus van zijn vader hebben gekregen. Hij vergelijkt ook de leeftijd van wat zijn vader op een bepaalde leeftijd deed en wat hij op die leeftijd deed.
Kortom; Mijn begraven boek van Mauro Libertella is een heel aangrijpend en intiem verhaal waarin de auteur vertelt over de band met zijn vader in zijn jeugd en daarna en over het overlijden van zijn vader. Hij weet zijn gevoelens heel erg goed te verwoorden. Een doos met tissues mag je dan ook wel bij de hand houden bij dit boek.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel mooi, het is alleen jammer dat de naam van de auteur niet goed te lezen is.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het boek is vlot en beeldend geschreven.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel, want het is het persoonlijke verhaal van Mauro Libertella.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek. Als je er eenmaal in begint, dan kan je niet meer stoppen met lezen.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Over het algemeen klinken ze wel mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Die tijd is mij heel goed afgegaan.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft hij zeker. Het hele verhaal heeft mij geraakt.

Mooie quote in het boek: 
Daar begon het spook van mijn vader al tegen me te praten!

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van persoonlijke waargebeurde verhalen houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Leesfragment:
Ga naar de website van uitgeverij Karaat om een leesfragment van het boek te lezen.

Website van de uitgever:
Uitgeverij Karaat






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg