De Afstand Tussen Jou En Mij En De Kersenboom - Paola Peretti


Van uitgeverij HarperCollinsHolland mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Oorspronkelijke titel:
La distanza tra me e i ciliegi

Oorspronkelijke uitgever:
Rizzolli Libri

Waar gaat het boek over? 
Mafalda is negen en weet één ding zeker: ergens in de komende zes maanden zal ze blind worden. Ze heeft een lijst gemaakt van "Dingen die ik heel, heel belangrijk vind (die ik niet meer zal kunnen doen)'. Ook moet ze misschien verhuizen en haar kat Ottimo Turcaret achterlaten. In een poging om grip te krijgen op haar situatie, besluit ze in een hoge kersenboom op het schoolplein te gaan zitten en van daaruit de wereld te observeren.
Met levendige, rake beelden weet Paola Peretti een grootse belevingswereld van een bijna blind meisje te scheppen. De toon is onschuldig, maar heeft een diepe weerklank. Dat maakt De afstand tussen jou en mij en de kersenboom tot een rijke en indringende roman voor jong en oud.

Bron: bol.com.

Vertaald door:
Ada Duker en Henrieke Herber

Omslagontwerp:
Irwan Droog

Jaar van verschijnen:
2018

Druk:
Eerste druk

ISBN:
9789402730104

Bindwijze:
Hardcover

Aantal pagina's:
194

Genre:
Romans

Verfilmd?
Het boek is (nog) niet verfilmd, maar leent zich er goed voor om verfilmd te worden.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover van De afstand tussen jou en mij en de kersenboom van Paola Peretti krijg je zin in het voorjaar. Je wilt de bomen weer in bloei zien staan en de geur van het voorjaar opsnuiven. Het boek is heel erg mooi vormgegeven. De kersenboom kom je niet alleen in woorden door het hele boek tegen, maar staat ook als tekening aan het begin van elke hoofdstuk. De kersenboom loopt duidelijk als een rode draad door het boek. De titel maakt nieuwsgierig. Je wilt weten wat ermee bedoeld wordt.
Het mooie, maar tegelijkertijd ook het trieste is dat het verhaal is gebaseerd op het verhaal van Paola Peretti. Je kan het ook merken aan het verhaal, want wat de hoofdpersoon bijvoorbeeld voelt bij muziek, kan je eigenlijk alleen maar weten als het je zelf is overkomen, maar ook over het gezichtsverlies en hoe ze dat allemaal ziet. Ze weet dat heel goed in woorden uit te drukken waardoor je een klein beetje een idee hebt van wat ze ziet en zag, hoe haar zicht heel snel achteruit gaat.
De afstand tussen jou en mij en de kersenboom van Paola Peretti is een ontroerend, aangrijpend, raak geschreven verhaal met een vleugje humor De auteur wist zich heel goed in te leven in Mafalda van 9 jaar, bijna 10 jaar. Het kinderlijke, zoals bijvoorbeeld waar volgens haar en haar leeftijdgenoten kinderen vandaan komen maken je aan het lachen. Terwijl je aan de andere kant de angst van Mafalda voelt, de schaamte die ze nu al heeft omdat ze weet dat ze anders is dan anderen terwijl ze dat logischerwijs niet wil zijn. Hoe ze daarmee worstelt, mee omgaat, de frustratie van als ze weer minder ziet, aan welk woord ze een hekel heeft en waarom, wat voor haar het donker is, hoe ze het vindt als ze anders wordt behandeld dan anderen, het omgaan met vrienden die geen echte vrienden blijken te zijn, maar mensen waarvan je niet verwacht dat die je vrienden kunnen zijn omdat ze zo totaal anders zijn dan jij, wel echte vrienden blijken te zijn. Het verhaal laat zien dat leeftijd er niet toe doet als het om vriendschap gaat. Je ontdekt ook waarom de kersenboom voor haar zo belangrijk is, door wie dat komt.
Het verhaal laat zien hoe gewoon het is als je kunt zien en hoe soms wordt vergeten dat dat niet zo is. Hoe daardoor het gehoor beter wordt, hoe dat komt en hoe je bijvoorbeeld muziek anders gaat horen, voelen. Hoe het is om blind te zijn. Het is een verhaal vol met levenswijsheden zoals bijvoorbeeld over voetbal, of dat echt wel het belangrijkste is in het leven, het zet je aan het denken.
Kortom; De afstand tussen jou en mij en de kersenboom van Paola Peretti is een ontroerend, aangrijpend verhaal met een vleugje humor van een meisje dat in een half jaar blind wordt en hoe ze daarmee omgaat.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, maakt nieuwsgierig.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot en beeldend. Het boek leest heel erg vlot weg.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed. Het verhaal is chronologisch geschreven.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker. Als je er eenmaal in begint, kan je niet meer stoppen met lezen. Je wilt weten hoe het verder gaat, hoe het eindigt.

Heeft het plot je verrast?
Nee, maar dat is in dit geval niet erg.

Is het verhaal geloofwaardig?
Ja, dat is het verhaal zeker.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
De karakters zijn stuk voor stuk geloofwaardig.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Estella, omdat ze niet anders doet tegen Mafalda dan tegen anderen, maar haar levenslessen leert en een echte vriendin is voor Mafalda.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
De eeltige concierge, omdat hij zich niet kan inleven in anderen, alleen aan zichzelf denkt.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locatie in het boek? 
Die klinkt niet echt bijzonder, maar wel als een rustige plaats om te wonen.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ja, dat zou me wel lukken.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze. Het verhaal van Mafalda raakte me. Dat een oogziekte ervoor kan zorgen dat je zo snel blind kan worden. Dat is ongelooflijk en lijkt me verschrikkelijk, maar het verhaal laat ook zien dat dat niet het einde van de wereld is, dat er nog genoeg mogelijkheden zijn als je blind bent.

Mooie quote in het boek: 
In de liefde worden armen rijk en zijn de rijken meer tevreden.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die houdt van verhalen die gebasseerd zijn op het ware verhaal van mensen.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een leesexemplaar, die gaat terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk wel dat het boek mij nog even bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker. Haar schrijfstijl bevalt me heel goed.

Website van de uitgever:
HarperCollinsHolland






Koop bij bol.com

Reacties

  1. Hoi Ann, vind je het goed dat ik deze recensie deel? Ik heb het boek samen met collega Ada vertaald en vind het leuk te lezen dat je het mooi vond!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dat mag. Dat vind ik heel erg leuk. Bedankt alvast voor het delen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg