Vette Crisis - Joke Janssen


Van Joke Janssen mocht ik haar boek lezen en recenseren. Ik wil haar daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
'Beroemd of bijzonder speciaal ben ik niet. Maar mijn leven is totaal overhoop gehaald. En dat allemaal door geld – door te weinig geld dan. Daar wordt je leven niet bepaald leuker van. Voor je het weet, raak je verzeild in vage, illegale handeltjes. Mijn verhaal is niet verzonnen. Dit is niet mijn droomleven of mijn leven zoals het had kunnen zijn. Nee, ik vertel je hoe mijn leven echt was én is.'

Liam (16) heeft het niet makkelijk. Zijn beste vriend verhuist en zijn vader verliest om onduidelijke redenen zijn baan, waardoor hij geen aanspraak kan maken op een uitkering. Het gezin vervalt in armoede, en de spanningen lopen snel op. Liam probeert zich zo goed mogelijk staande te houden en zoekt ontspanning in uren hardlopen. Maar tegen zijn wil raakt hij verzeild in het criminele circuit. Hoe komt hij daar ooit weer uit?

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Joke Janssen deed als socioloog onderzoek naar armoede in Nederland. Vette crisis is haar eerste young adult die bij Columbus verschijnt.

Bron: achterkant boek

Omslagontwerp:
BEEEP grafisch ontwerp bno

Binnenwerk:
Buitenspel, Meppel

Jaar van verschijnen:
2019

EAN:
9789085434115

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
152

Genre:
Young adult

Verfilmd?
Het boek is (nog) niet verfilmd, maar leent zich er goed voor om verfilmd te worden.

Prijs:
€15,99

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover van Vette crisis van Joke Janssen wil je weten waarom de persoon op de cover zo boos is. Zijn het de normale puberperikelen of is het iets anders? De titel maakt nieuwsgierig, je wilt weten wat ermee bedoeld wordt. Is het een financiële crisis of een ander soort crisis?
In Vette crisis van Joke Janssen laat de hoofdpersoon zien dat de meeste mensen die in geldnood verkeren er niets aan kunnen doen, dat het vaak pure pech is dat hun leven zo is gelopen. Het verhaal laat zien wat het met mensen kan doen als er een groot concurrerend bedrijf jouw klanten inneemt, hoe geniepig bazen kunnen zijn als ze van hun personeel, ook al werken die al jaren voor ze en doen ze alles voor hun baas, af willen om redenen die alleen zijzelf weten met alle gevolgen van dien, wat het met mensen doet als ze niets meer kunnen kopen, dat ze elk dubbeltje moeten omdraaien, hoe mensen soms onbedoeld in iets verstrikt raken waar ze eigenlijk niet in willen zitten en wat het met mensen kan doen als ze zich verraden voelen door een vriend. Het verhaal van Liam zet je aan het denken, maar houdt je ook een spiegel voor, vooral aan het eind. Het verhaal laat zien hoe en waarom heel veel mensen de schijn voor de buitenwereld op houden, niet aan anderen vertellen hoe het werkelijk thuis is, wat hen vaak tegenhoudt om de waarheid te vertellen. Het laat ook zien hoe verschillend een ieder in het gezin kan reageren op dat ze heel zuinig moeten leven, niet meer alles kunnen kopen wat ze willen en niet meer alles kunnen doen wat ze eerst wel konden doen.
Vette crisis van Joke Janssen is een aangrijpend verhaal dat voor heel veel mensen (deels) herkenbaar kan zijn omdat ze er zelf ook middenin zitten of omdat ze het zelf hebben meegemaakt. Ook het verhaal van Liam dat hij in een illegaal handeltje verzeild raakt kan voor sommigen herkenbaar zijn. Joke heeft zich heel goed weten in te leven in de hoofdpersoon die je uiteindelijk ziet groeien van een jongen die gewend is om van alles te hebben en te krijgen naar een jongen die uiteindelijk zijn zegeningen telt. Ondanks dat het een aangrijpend verhaal is, moet je ook geregeld lachen om de hoofdpersoon zoals bijvoorbeeld waarom hij zelf niet zijn verhaal heeft opgeschreven, maar dat door Joke Janssen liet doen en over zijn vader die niet altijd zichzelf is. Hij is goed in woorden verzinnen zoals alleen pubers dat kunnen zoals bijvoorbeeld stress-kip-de-luxe 2.0. Je moet er maar op komen. Hij is open en eerlijk over zijn familie, maar ook over zichzelf. Hij maakt zichzelf niet mooier dan hij is. Het is een verhaal met een aantal verrassende wendingen zoals bijvoorbeeld over een rampzalig nagerecht dat een andere wending krijgt dan je verwacht en een verrassend plot. Je hoopt stiekem dat dit het eerste deel is van een levenslange serie waar over een jaar of tien het volgende deel en daarna misschien aan het eind van het leven van de hoofdpersoon misschien het laatste deel komt om te lezen hoe het hem is vergaan in het leven. Of hij uiteindelijk zal trouwen met de vrouw die hij als puber al zag zitten, hoe zijn leven verder verloopt en hoe hij later terugkijkt op de zwarte bladzijdes uit zijn jeugd.
Kortom; Vette crisis van Joke Janssen is een aangrijpend verhaal over hoe het leven van mensen totaal overhoop gehaald kan worden als men elk dubbeltje moet omdraaien, wat dat voor het gezin betekent. Iedereen, en dan vooral de mensen die het 'goed' hebben en roepen dat het eigen schuld van de mensen is als ze worden ontslagen of dat ze geen klanten meer kunnen krijgen voor hun bedrijf, dat het hen nooit zal overkomen, zou dit boek moeten lezen om te begrijpen dat mensen er niet altijd iets aan kunnen doen.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, want daar draait het verhaal om.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is geschreven zoals de hoofdpersoon zijn verhaal heeft verteld.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed. Het verhaal is chronologisch geschreven waarbij er soms teruggeblikt wordt in de tijd als het verhaal erom vraagt.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek zeker. Als je er eenmaal in begint, kan je niet meer stoppen. Je wilt weten hoe het verder gaat, of het ooit nog goed komt met het gezin.

Heeft het plot je verrast?
Ja, dat heeft het plot zeker, ik had een ander plot verwacht. Dat komt ook door de beschrijving van een van de personen hoe die eruit ziet waardoor je vreest dat het anders loopt.

Is het verhaal geloofwaardig?
Ja, het verhaal is geloofwaardig.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze stuk voor stuk.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Liam, omdat hij een hart van goud heeft, veel humor heeft en je wenst hem alleen maar het beste met zijn verdere leven.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik ben er nog niet uit aan wie ik een grotere hekel heb.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Ze klinken mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ja, dat gaat me goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Het hele verhaal heeft me geraakt en heeft me aan het denken gezet. Ik besef weer eens dat wij het goed hebben, dat er mensen zijn die het vele malen slechter hebben en dat ik me soms druk maak om niets.

Mooie quote in het boek: 
Dit is geen opgepoetst socialmediapraatje.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Vooral voor mensen die denken dat het eigen schuld van de mensen is als ze hun baan kwijt raken, dat ze in de bijstand belanden zou dit boek heel geschikt zijn zodat hun ogen hopelijk geopend worden en beseffen dat niet iedereen er wat aan kan doen.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk niet dat ik het boek nog een keer ga lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me denk ik nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Leesfragment:
Ga naar Columbus om een leesfragment van het boek te lezen.

Website van de auteur:
Joke Janssen

Website van de uitgever:
Columbus











Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg