Mijn Ware Verhaal - Karin Bloemen


Van ambo | anthos uitgevers mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
In haar autobiografie Mijn ware verhaal vertelt Karin Bloemen voor het eerst het aangrijpende verhaal van haar jeugd, die getekend is door misbruik, mishandeling en angst.

In haar autobiografie Mijn ware verhaal vertelt cabaretière Karin Bloemen voor het eerst het aangrijpende verhaal van haar jeugd, die getekend is door misbruik, mishandeling en angst. Haarscherp brengt ze in beeld wat het met een jong meisje doet als de personen die je moeten beschermen het op je hebben voorzien. Karin Bloemen laat echter ook zien hoe ze ondanks deze traumatische ervaringen de vrouw is geworden die ze nu is: sterk, liefdevol, succesvol, open voor iedereen en voor niemand bang.

Mijn ware verhaal is een hartverscheurende ode aan het leven; een boek dat je de adem beneemt en dat je in één ruk uitleest.

'Vanuit een diepgewortelde schaamte wordt alles ontkend en doodgezwegen. Met die schaamte wil ik afrekenen. Schaamteloos zijn, eerlijk zijn. Schaamteloos eerlijk.'

Bron: bol.com.

Omslagontwerp:
Marry van Baar

Jaar van verschijnen:
2019

Druk:
Tweede druk

EAN:
9789026343568

Bindwijze:
Dwarsligger

Aantal pagina's:
432

Genre:
Biografieën

Verfilmd?
Het boek is (nog) niet verfilmd en in dit geval is het te hopen dat het boek nooit verfilmd wordt en dat is niet negatief bedoeld. Als je het boek hebt gelezen, dan begrijp je wat ik bedoel.

Prijs:
€20,99

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de mooie cover van Mijn ware verhaal van Karin Bloemen zie je meteen over wie het boek zal gaan. Bij het zien van de titel krijg je al een vermoeden, althans voor diegenen die wel eens wat over het verleden van Karin Bloemen hebben gehoord, waar dit boek over zal gaan. Dit is dan ook geen boek dat je even tussendoor, tijdens het eten of voor het slapen gaan gaat lezen, want daarvoor is het verhaal te aangrijpend, te schokkend.
Mijn ware verhaal van Karin Bloemen begint in het ziekenhuis waar ze op het moment dat ze het verhaal begint te schrijven ligt voor nieuwe knieën. Door een belemmering raadt haar man haar aan om nog een keer terug te gaan in de tijd en besluit ze om haar verhaal, met alle smakeloze details en zonder gene, op te schrijven. Af en toe keert ze even terug in het heden om te laten weten hoe het op dat moment met haar gaat. Al tijdens het lezen krijg je het gevoel dat ze het niet makkelijk gehad moet hebben om weer terug te duiken in de tijd, terug te gaan naar die zwarte bladzijdes uit haar jeugd, maar tegelijkertijd bewonder je haar erom dat ze dat wel heeft gedaan, hoe zwaar dat ook moet zijn geweest. Je hoopt net als Karin zelf, dat anderen die ook zijn misbruikt, er wat aan hebben, dat ze erover durven te praten met anderen en misschien de dader(s) durven aan te geven.
Mijn ware verhaal van Karin Bloemen is op een vertellende manier geschreven. Zoals het boek is geschreven, zo praat ze ook. Je hebt dan ook het gevoel dat ze tegenover jou aan tafel zit met een kop echt lekkere koffie haar afschuwelijke verhaal vertelt.
Het is een verhaal dat je onpasselijk maakt, kwaad (zacht uitgedrukt) maakt, waar je medelijden hebt met de gezusters Bloemen en met de moeder, maar waar je ook bewondering krijgt voor de vrouw die Karin Bloemen uiteindelijk is geworden. Het is een verhaal vol angst, schaamte, onmacht, macht op de verkeerde manier van Ben, onwetendheid, ongewilde acceptatie en misbruik. Je voelt de diverse emoties, Karin Bloemen heeft dat heel goed weten te verwoorden. Ze vertelt wat dat allemaal met haar heeft gedaan en wat de gevolgen ervan zijn, hoe ze soms nog steeds blokkeert, hoe het haar heeft getekend.
Ook geeft ze aan waarom misbruikslachtoffers de daders vaak vergeven of het gevoel hebben dat ze niet misbruikt zijn terwijl dat wel zo is. Ze zet je daarmee aan het denken en probeert, hoe moeilijk het ook is, de slachtoffers te begrijpen. Ondanks dat het een heel aangrijpend en schokkend verhaal is, moet je soms lachen om bepaalde stukjes zoals bijvoorbeeld wat haar moeder, toen ze nog een winkel hadden, tegen Duitse klanten die alleen maar wilden kijken, zei. Daarnaast zie je dat Karin Bloemen al op heel jonge leeftijd graag in de schijnwerpers stond, een diva wilde zijn.
Kortom; Mijn ware verhaal van Karin Bloemen is een heel erg aangrijpend en schokkend verhaal over de jaren waarin ze misbruikt werd door haar stiefvader. Ze heeft de gebeurtenissen en haar gevoelens goed weten te verwoorden.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is mooi, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, want daar draait het boek om.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het aangrijpende en schokkende verhaal is op een vertellende manier geschreven waardoor het verhaal vlot weg leest.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek zeker. Als je er eenmaal in begint blijf je doorlezen, omdat je wil weten wanneer de ellende stopt en of Ben uiteindelijk zal boeten voor zijn daden.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Karin, omdat ze een hele sterke en warme vrouw is die teveel heeft moeten mee maken in haar leven, maar desondanks dat niet bij de pakken is gaan neerzitten, maar wat van haar leven maakt.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ben en aan de andere mannen in zijn familie, het waarom laat zich raden.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
De locaties lijken mij over het algemeen mooi.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Haar hele verhaal heeft me geraakt. Wat hebben zij, haar zussen, zusje, broertje en haar moeder het zwaar gehad. Het verhaal heeft me echt geschokt.

Mooie quote in het boek: 
Maar het slachtoffer is nooit verantwoordelijk voor het misbruik.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die ooit is misbruikt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, dat ga ik niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik denk dat ik het boek eerdaags bij mijn huisarts in de wachtkamer leg, zodat anderen het boek ook kunnen lezen.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Leesfragment:
Ga naar de site van ambo | anthos uitgevers om een leesfragment van het boek te lezen.

Website van de auteur:
LA BLOEMEN PRODUCTIONS b.v.

Website van de uitgever:
ambo | anthos uitgevers


















Koop het boek bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg