De Ongemakkelijke Lessen Van Mrs P. - Dominique Prins-König


Van UITGEVERIJ ELMAR mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Soms gebeurt het dat je een boek enerzijds wel wilt lezen omdat je benieuwd bent naar het verhaal, maar anderzijds ook weer niet omdat je weet dat het confronterend kan zijn. Een paar weken voor het boek uit kwam had ik al op hebban.nl zien staan dat het boek uit zou komen. Steeds wisselden mijn gedachten of ik wel of niet een recensie-exemplaar zou aanvragen. Het ene moment wilde ik het wel, omdat ik, zoals gezegd, wel benieuwd was naar het verhaal van de auteur, naar hoe zij ermee omgaat. Het andere moment wilde ik het niet meer omdat ik bang was voor de confrontatie. Waarom ik daarvoor bang was? Omdat ik ook een hersenziekte heb, net als de auteur. Ik heb geen parkinson, maar essentiële tremor. Er zijn overeenkomsten met als belangrijkste overeenkomst dat je met beide ziektes oud kunt worden. Gelukkig is daar dan de uitgeverij die je dan ongevraagd, alsof ze het gevoeld hebben en vonden dat je het boek toch moet lezen, de confrontatie aan moet gaan, en het boek toe sturen. Toen ik het boek uit de envelop haalde had ik dubbele gevoelens. Normaliter ben ik blij met boeken die ik toegestuurd krijg, maar in dit geval was ik enerzijds blij, maar anderzijds ook weer niet, omdat ik nu echt de confrontatie aan moest gaan. Als ik het echt niet had gewild, dan had ik dat uiteraard zonder problemen kunnen laten weten. ;) Maar na het lezen van dit boek kan ik alleen maar zeggen dat ik blij ben dat ik het boek mocht lezen en recenseren en ja, het was bij tijd en wijle heel erg confronterend, maar ik heb er ook wat aan. Dus UITGEVERIJ ELMAR, nogmaals bedankt voor het boek.

Subtitel:
Parkinson op 49e: een openhartig verslag

Waar gaat het boek over? 
'Het is allemaal wel veel hè,' zegt de parkinson-verpleegkundige. Leuke vrouw, rossige krullen, open, vriendelijk gezicht. Ze zegt het op precies de juiste toon. Wel meelevend, maar niet druipend van medelijden. Daar ben ik blij om. Medelijden krijg ik al genoeg de laatste jaren, en ik kan er niet altijd even goed mee overweg.
Als journaliste Dominique Prins-König in 2018 hoort dat haar fysieke klachten veroorzaakt worden door de ziekte van Parkinson, is dat een donderslag bij heldere hemel. Haar bestaan staat op zijn kop. In een Facebookpost vertelt Dominique familie en vrienden over de komst van 'Mrs P'.
Hoe leer je omgaan met een chronische, progressieve aandoening? Focus je op de dingen die niet meer kunnen? Of kijk je naar wat je nog wel kunt? Accepteren of struisvogelpolitiek? Het blijkt geen eenvoudige taak. Pillenleed, zelfhulpboeken, werk, gezin; Mrs P. roept de ene na de andere uitdaging op. Confronterend, rauw en met de nodige humor doet Dominique in dit boek verslag van haar nieuwe leven: een leven waarin Mrs P. niet meer is weg te denken.
De buurman van 83 blijkt parkinson te hebben. Als ik het nieuws thuis meedeel, is de algemene vraag: wat is de ziekte van Parkinson eigenlijk? Iets met bibberende oude mensen, dat weten we alle vier wel. Maar verder? We hebben werkelijk geen idee. Ik Google op 'parkinson symptomen'. Van de resultaten die op het scherm tevoorschijn komen moet ik een beetje lachen: 'Haha, volgens mij heb ik ook parkinson!' Wat ik tegenkom is namelijk een exacte opsomming van mijn eigen klachten. Maar ik ben pas 49. Natuurlijk heb ik geen parkinson!

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Dominique Prins-König (1969) schreef honderden artikelen over onder andere gezondheid, voeding, opvoeding, relaties en psychologie. Als freelance journalist werkt(e) zij onder meer voor Algemeen Dagblad, De Persgroep, Vriendin, Santé, Libelle en Wij Jonge Ouders. In oktober 2009 verscheen haar eerste boek: De kinderen? Die merken er niets van! waarin volwassenen vertellen over de echtscheiding van hun ouders. In 2010 verscheen het schokkende relaas over een Somalisch meisje: De onzichtbare dochter. Dominique is getrouwd en heeft twee (jong)volwassen zoons.

Bron: achterkant boek

Jaar van verschijnen:
2019

EAN:
9789038927138
Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
191

Genre:
Gezondheid

Verfilmd?
Het boek is (nog) niet verfilmd.

Prijs:
€18,99

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de mooie cover van De ongemakkelijke lessen van Mrs P. van Dominique Prins-König krijg je niet meteen een idee waar het boek over zal gaan. De titel maakt nieuwsgierig, je wilt weten wie die Mrs P. is en welke lessen zij gaat geven, wat mensen van haar moeten leren. De subtitel maakt veel duidelijk, je weet meteen waar het boek over gaat.
Meteen vanaf de eerste bladzijde wordt je meegezogen in het leven van de auteur. Een leven waarin de auteur in een paar jaar tijd flinke klappen krijgt te verduren zoals bijvoorbeeld een nare tijd met haar broertje. Het is een tijd van vele emoties, van lachen en huilen, van niet op willen geven en accepteren van de ziekte. Van genieten van het moment en door diepe dalen gaan. Net als het leven van de auteur op rolletjes lijkt te gaan, krijgt ze op haar 49e te horen dat ze parkinson heeft. Dan begint het leren omgaan met de ongenode dame. Een dame die een eigen gebruiksaanwijzing blijkt te hebben.
In De ongemakkelijke lessen van Mrs P. van Dominique Prins-König is de auteur heel erg openhartig over de manier hoe ze omgaat met de ziekte. Ze weet haar gevoelens heel erg goed te verwoorden waardoor je meeleeft met haar. Het is een heel emotioneel en aangrijpend verhaal waarbij je soms ook moet lachen, een verhaal dat je raakt. Je voelt haar vechtlust om te leven en niet op te willen geven, anderen gerust te willen stellen, de ongenode dame te negeren, door te gaan met haar leven zoals ze die altijd leefde, maar helaas gaat dat niet meer. In het begin probeert ze het nog te ontkennen, maar zo te langer ze parkinson heeft, zo te meer zie je haar, door diverse gesprekken met onder andere een hulpgroep, een auteur van een boek over parkinson en e-mailberichten met lotgenoten, haar ziekte beetje bij beetje te accepteren. Het is een emotionele zoektocht. Ze laat zien wat de diagnose parkinson met iemand kan doen en wat dat inhoudt, wat dat voor de toekomst betekent, al is dat voor iedereen die parkinson heeft weer anders. Ze laat zien wat voor bijwerkingen medicijnen voor parkinson kunnen hebben en dat is nogal wat. Ze houdt zichzelf en de lezer geregeld een spiegel voor. Dat veel dingen niet zo belangrijk zijn zoals het altijd wordt aangegeven in de media zoals bijvoorbeeld of je wel of geen make-up op hebt, dat er andere dingen zijn die belangrijker zijn zoals bijvoorbeeld te genieten van dingen. En genieten kan ze goed, ze kan van de simpelste dingen genieten, zoals bijvoorbeeld een vakantietrip met haar gezin.
De ongemakkelijke lessen van Mrs P. van Dominique Prins-König is een verhaal die voor velen die parkinson of een andere hersenziekte hebben (deels) herkenbaar kan zijn. Het verhaal kan juist voor die lezers extra confronterend zijn, maar tegelijkertijd kan je er ook van leren zoals bijvoorbeeld dat je maar beter eerlijk kan zijn dat je een hersenziekte hebt, zeker als je een opvallende aandoening hebt zoals bijvoorbeeld het trillen van handen. Iedereen zou dit boek moeten lezen, niet alleen de mensen met parkinson of een andere hersenziekte, maar ook mensen die dat niet hebben, zodat ze begrijpen wat parkinson inhoudt. Dit boek haalt vele vooroordelen, die er helaas zijn, weg zoals bijvoorbeeld dat als iemand trilt, het niet altijd hoeft te zijn dat die dronken is, maar dat er een ziekte achter kan zitten zoals bijvoorbeeld parkinson.
Kortom; De ongemakkelijke lessen van Mrs P. van Dominique Prins-König is een heel aangrijpend en emotioneel, maar ook relativerend verhaal van de auteur die op haar 49e te horen heeft gekregen dat ze parkinson heeft. Ze vertelt over hoe ze dat ervoer toen ze dat hoorde en hoe ze er daarna mee omging. Het is een zoektocht naar hoe om te gaan met de ongenode dame. Iedereen die parkinson of een andere hersenziekte heeft, maar ook iedereen die iemand kent die dat heeft, zou dit boek moeten lezen. Maar ook mensen die er niet mee te maken hebben zouden dit boek moeten lezen, zodat ze weten wat parkinson inhoudt.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, het boek voldeed aan mijn verwachtingen.

Wat vind je van de cover? 
Die is mooi, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, want om haar draait het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot waardoor het boek vlot weg leest.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel, want het is het verhaal van de auteur over haar ervaringen met parkinson.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek zeker. Als je er eenmaal in begint kan je niet meer stoppen met lezen en als je er niet in bezig bent, dan houdt het boek je onbewust bezig.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Zoals ik al aan het begin vertelde heb ikzelf essentiële tremor en bepaalde stukjes waren voor mij heel erg herkenbaar, confronterend, zoals bijvoorbeeld dat haar handschrift onleesbaar is door haar arm. Dat is bij mij ook steeds vaker het geval door mijn trillende hand. Daarnaast heb ik bij tijd en wijle, net als de auteur, moeite om pauze te nemen, omdat ik nog zoveel wil. En zo herkende ik wel meer dat erg confronterend was. Onze ziektes zijn niet te vergelijken met elkaar, maar toch zijn er overeenkomsten.
Buiten haar ziekte, greep de nare gebeurtenissen met haar broertje me ook erg aan. Meer kan ik er niet over zeggen, want anders verraad ik teveel voor diegenen die het verhaal nog niet kennen.

Mooie quote in het boek: 
'Paniek helpt niet om de juiste keuzes te maken.'

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die parkinson heeft of een andere hersenziekte en voor een ieder die iemand kent die parkinson heeft of een andere hersenziekte.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk wel dat het boek mij nog een tijdje bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Website van de uitgever:
UITGEVERIJ ELMAR







Koop het boek bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg