De Gezellige Dikzak Op Dieet - Wouter Cornet


Van UITGEVERIJ ELMAR mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Subtitel:
Waarom ik zo dik was en hoe ik dun werd

Waar gaat het boek over? 
Er is een obesitas epidemie gaande. 1 op de 7 Nederlanders heeft het inmiddels te pakken. Alles groeit: onze porties, onze magen, maar ook de economische belangen. De mensheid pompt zichzelf op. Is de uitdijende massa ooit nog te stoppen? Ik ben, op het moment van schrijven, zelf onderdeel van de kolkende vetmassa. Ik lijd aan obesitas. De bijbehorende lijst met gezondheidsrisico's is vele malen langer dan de menukaart van een gemiddelde fastfood zaak. Ik schrok mezelf rot toen ik het doorlas en werd wakker. Ik begon als een gek af te vallen en ging op onderzoek uit: hoe is het mogelijk dat ik zo dik kon worden? Hoe meer ik slonk en gezonder ik werd hoe beter ik in zag wat er allemaal mis gaat binnen onze dichtslibbende maatschappij. In dit boek signaleer ik de knelpunten, draag ik oplossingen aan, doe ik onderzoek en presenteer ik ludieke acties om mensen bewust te maken van de valkuilen. Maar bovenal neem ik de lezer mee op mijn avontuurlijke afslank safari waarin ik 33 kilo lichter werd. Dunner worden is leuker dan ik dacht. En makkelijker. Dit boek is een dikke vette middelvinger naar obesitas.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Wouter Cornet groeide op in een sportief gezin waar alles in het teken stond van gezondheid en bewegen. Hij studeerde aan de ALO, academie voor lichamelijke opvoeding, en psychologie aan de UVA. Ondanks zijn sportieve achtergrond en kennis van gezondheid, raakte hij steeds meer verstrikt in een leven van vreetkicks, sugar rushes en fast food. Op een dag beseft hij dat hij aan obesitas lijdt. Dan gaat er een knopje om en zet hij alles op alles om het tij te keren.

Bron: achterkant boek

Omslagontwerp:
Wouter Cornet

Binnenwerk:
Uitgeverij Elmar BV

Jaar van verschijnen:
2019

EAN:
9789038927145

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
192

Genre:
Lifestyle

Prijs:
€18,99

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover van De gezellige dikzak op dieet van Wouter Cornet krijg je al het gevoel dat je een humorvol boek gaat lezen. Bij het zien van de titel krijg je al een idee waar het boek over zal gaan en hoop je dat het niet het zoveelste-in-een-dozijn-dieetboek is vol met tips en recepten om af te vallen. Anderzijds hoop je dat de gezellige dikzak na zijn dieet nog steeds gezellig is en niet veranderd is in een zuurpruim. Je mag zelf het boek gaan lezen voor het antwoord. ;)
Tijdens het lezen van De gezellige dikzak op dieet van Wouter Cornet ontdek je al heel snel dat het boek gelukkig geen zoveelste-in-een-dozijn-dieetboek is, maar dat het het eerlijke en openhartige verhaal van de auteur is die zijn verhaal vertelt over hij afviel. Hij vertelt wanneer het besef kwam dat hij wilde afvallen, hoeveel hij op een gegeven moment woog, zijn strijd met de kilo's, hoe hij afviel zonder hulp, welke verleidingen hij moest weerstaan, hoe mensen hem probeerden te saboteren, hoe zijn omgeving reageerde op zijn afvallen, maar ook hoe hij er op een gegeven moment in doorsloeg en hoe hij er achteraf op terugkijkt dat hij zo is afgevallen. Ook geeft hij zijn mening over de onderzoeken die hij heeft gedaan zoals bijvoorbeeld de rol van de commercie dat veel mensen obesitas hebben en heeft hij een aantal bedrijven een Oby award gegeven. Het verhaal van Wouter Cornet zet je aan het denken en beseft dat hij op veel punten gelijk heeft zoals bijvoorbeeld hoeveel ongezond voedsel je kan krijgen in supermarkten.
Ondanks dat hij met heel veel humor het boek heeft geschreven, je geregeld moet lachen om wat hij heeft geschreven, zoals de vergelijking van zijn vetreserves en het vet in een snackbar, kan het zijn dat er mensen zijn die zich in het begin gekwetst voelen zoals hij bijvoorbeeld schrijft over dikke mensen. Het kan confronterend zijn, maar als ze verder lezen, zullen ze het hopelijk begrijpen dat de auteur het niet kwaad bedoeld, maar ook met zichzelf spotte. Hij durft zichzelf een spiegel voor te houden en te kijken naar hoe het kwam dat hij zo dik was, wat zijn valkuilen zijn en hoe hij die kan proberen te vermijden. Hij spaart zichzelf niet. Tijdens het lezen krijg je steeds meer bewondering voor de manier hoe hij is afgevallen en wil je zelf ook proberen af te vallen als je te dik bent. Hij bewijst met zijn verhaal dat je al dan niet met hulp veel kan bereiken als je echt wilt afvallen en het ook kan volhouden.
Zoals Wouter Cornet zelf al aangeeft in De gezelllige dikzak op dieet is het geen garantie dat wat bij hem hielp, dat dat bij een ander ook helpt. Desondanks dat komt hij met tips waar je misschien wat aan hebt zoals bijvoorbeeld je eigen regels maken waarbij het makkelijker wordt om af te vallen en waar je allert op moet zijn als je wilt afvallen. Het is een verhaal dat voor veel mensen herkenbaar kan zijn zoals bijvoorbeeld het jojo-effect. Op de achterkant kan je op zijn profielfoto zien hoeveel hij is afgevallen. 
Kortom; De gezellige dikzak op dieet van Wouter Cornet is niet het zoveelste-in-een-dozijn-dieetboek, maar het persoonlijke verhaal van de auteur die op dieet ging. Het is een open, eerlijk en humorvol verhaal dat voor veel mensen herkenbaar kan zijn en mensen kan aanmoedigen om ook af te vallen.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Meer dan dat.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend, humorvol, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, want daar draait het om in dit boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot, waardoor het boek vlot wegleest.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel, want het is het persoonlijke verhaal van de auteur over hoe hij afviel en studie naar zichzelf om erachter te komen waarom hij zo dik was op een gegeven moment.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het verhaal is chronologisch geschreven waarbij er geregeld teruggeblikt wordt in de tijd.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek zeker. Als je er eenmaal in bent begonnen kan je niet meer stoppen met lezen omdat je wilt weten of het de auteur uiteindelijk is gelukt om de kilo's kwijt te raken die hij kwijt wilde en of het hem lukt om niet meer aan te komen.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft hij. Ik schrok ervan hoevoel mensen obesitas hebben, dat zijn er behoorlijk wat. Ook besefte ik dat de commercie er inderdaad mede debet aan is dat veel mensen in de verleiding komen om ongezond te eten. Zelf dacht ik altijd dat het aan de mensen lag, dat ze als ze maar willen, het kunnen negeren, maar dat blijkt toch niet voor iedereen even makkelijk te zijn. Na het lezen van dit boek begrijp ik dat het wel wat genuanceerder ligt. Toevallig zag ik net een reclameblok op tv voorbij komen en inderdaad, het is niet normaal hoeveel reclame's ongezond eten en drinken promoten. Het is voor te stellen dat veel mensen in de verleiding komen en bijvoorbeeld een pizza gaan bestellen. Je moet dus wel heel sterk in je schoenen staan om dat allemaal te negeren en alleen maar gezond eten te kopen. 

Mooie quote in het boek: 
Ik laat mezelf niet langer het vreetravijn in trekken.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die wil afvallen en voor diegenen die hun leven al hebben veranderd.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast, maar als er iemand komt die wil afvallen en daar moeite mee heeft, dan krijgt die persoon het boek van mij.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Als hij met nog een boek komt, dan ga ik die misschien wel lezen. Het hangt van het boek af.

Website van de uitgever:





Koop het boek bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg