Fietsen Langs Het Pieterpad - Ad Snelderwaard


Van UITGEVERIJ ELMAR mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Subtitel:
Van Pieterburen naar de Pietersberg (of omgekeerd)

Waar gaat het boek over? 
Ook als toerfietser ken je natuurlijk het Pieterpad. De 500 kilometer lange noord-zuidroute tussen Pieterburen en de Sint Pietersberg, die wandelgekken ertoe aanzet om het Groningse vlakke land te doorkruisen, langs Maas- en Vechtoevers te struinen, Sallandse en Limburgse heuvels te beklimmen en zich de blaren te lopen in het Achterhoekse coulisselandschap.
'Kan dat niet gewoon op de fiets?' denk je dan. Met dit boekje in je handen zie je: het kan. Het Pieterpad precies nafietsen, dat gaat niet, want je mag niet overal rijden, maar dit is een schitterende fietstocht dicht erlangs, door datzelfde afwisselende landschap aan onze oostgrens.
Onze route - de opvolger van het populaire Fietserpad - volgt vaak bewegwijzerde knooppuntroutes, maar soms ook verrassende, verscholen paadjes en je kunt hem in beide richtingen fietsen. We beschrijven 16 deeltrajecten, elk met een fietskaart waarop ook logeeradressen en de oorspronkelijke wandelroute staan aangegeven. Per traject lees je wat de auteurs onderweg hebben meegemaakt en vooral wat voor moois je niet mag missen.
* De knooppuntenroute met gps
* Van Pieterburen naar de Pietersberg
* Van de Pietersberg naar Pieterburen
* Met 16 uitneembare kaarten

Bron: bol.com.

Jaar van verschijnen:
2020

EAN:
9789038926940

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
256

Genre:
Fietsen, sport

Prijs:
€19,99

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover van Fietsen langs het Pieterpad van Ad Snelderwaard krijg je al meteen het gevoel wat voor soort boek je gaat lezen. Het is een rustgevende cover die je doet verlangen om naar een bos te gaan. Je hoort de vogels nog net niet kwetteren en fluiten. De titel spreekt voor zichzelf. 
Fietsen langs het Pieterpad van Ad Snelderwaard is een boek dat je mee kan nemen in je bagage als je de route gaat fietsen of een gedeelte van de route gaat fietsen voor de tips waar je zeker moet gaan kijken, want daar staat dit boek vol mee zoals bijvoorbeeld Museum Wierdeland in Ezinge. Aan alles kan je merken dat de auteur heel veel onderzoek heeft gedaan voor dit boek en met veel mensen heeft gepraat.
Het boek is opgedeeld in zestien routes met evenzovele kaarten. Je kan de kaarten eruit nemen, maar het is aan te raden om die erin te laten, want de kaarten lopen verder naast de stippellijnen om ze eruit te halen. Bij sommige stukjes mis je dan net een belangrijk stukje van de route. Dat is dan ook het enige minpuntje van dit boek. Bij elke route wordt een plaats uitgelicht en uitgebreid besproken zoals bijvoorbeeld over de Achterhoek. Dan volgt een stukje over wat de auteur het mooist vond van de route. Daarna volgen beschrijvingen van een paar plaatsen onderweg zoals bijvoorbeeld Balloërveld. Het zijn interessante achtergronden waardoor je de plaatsen wilt bezoeken vanwege de geschiedenis achter de plaatsen. De verhalen achter de plaatsen doen je beseffen dat Nederland al heel lang bestaat en heel veel heeft meegemaakt. De achtergrondverhalen laten ook zien hoe Nederland in de loop der eeuwen is veranderd. Na de korte beschrijvingen van de diverse plaatsen volgt een stukje over een ontmoeting met iemand die de auteur tijdens die route heeft gehad zoals bijvoorbeeld met een varkensboer die het totaal anders doet dan de meeste varkensboeren. Elke route wordt afgesloten met knooppunten en beschrijving van de route. De auteur heeft dat zo duidelijk uitgelegd, dat je eigenlijk niet fout kan fietsen of er moet een wegomleiding zijn omdat ze met de weg bezig zijn, maar daar kan de auteur niets aan doen. ;) Aan het eind heeft de auteur adressen van overnachtingsplaatsen geplaatst. Zeker in deze rare tijd is het raadzaam om van te voren te checken of ze open zijn en of ze plek hebben waar je kan slapen. De schitterende en uitnodigende foto's maken het boek compleet.
Kortom; Fietsen langs het Pieterpad van Ad Snelderwaard is een boek dat je het best eerst kan lezen voor je op pad gaat en dan meeneemt om de route te volgen en te kijken hoe het ook alweer zat met diverse plaatsen. De auteur heeft de route heel erg duidelijk uitgelegd waardoor eigenlijk alleen een wegomleiding voor roet in het eten kan zorgen, maar meestal zijn de borden bij de wegomleidingen wel duidelijk beschreven hoe je moet rijden en anders kan je altijd nog kijken in het navigatiesysteem van een beroemd zoekmachine.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend, past bij het boek. Het is een rustgevende cover die je doet verlangen naar het bos.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, want daar draait het boek om.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek zeker.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Veel plaatsen ken ik omdat ik er wel eens ben geweest zoals bijvoorbeeld Groningen en Maastricht. Maar de plaatsen waar ik nog nooit ben geweest klinken ook heel mooi.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Raken is een groot woord, maar ik heb heel erg genoten van het boek. De geschiedenis van Maastricht kende ik wel en het was leuk om het weer even te lezen, maar ook van de achtergronden van de andere plaatsen heb ik genoten. Ook heb ik weer een ander beeld gekregen van de Rolling Stones. Waarom, weet ik niet, maar ik had nooit verwacht dat ze zo cultuurminnend zouden zijn en dan ook nog een bijdrage zouden leveren voor een belangrijke reconstructie. Meer vertel ik niet, want dan zou ik teveel verraden, maar het is een mooie anekdote en stiekem ben ik wel benieuwd of ze zich dat nog herinneren.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van fietsroutes fietsen houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien dat ik een stukje terug ga lezen als we een genoemde plaats in het boek gaan bezoeken, om mijn geheugen weer even op te frissen.

Ga je het volgende deel ook lezen?
Als er een volgend deel komt, dan wil ik die zeker lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Website van de auteur:
Ad Snelderwaard

Website van de uitgever:





Koop het boek bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg