De Probleemleerling - Eduard Poot


Van UITGEVERIJ ASPEKT mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Subtitel:
Ervaringsverhaal van een creatieve student

Waar gaat het boek over? 
Op 19 oktober 2017 won Eduard Poot met het bedrijfsplan, ondergebracht in zijn afstudeerproject, de aanmoedigingsprijs voor de beste studentondernemer.
De ironie was dat hij veertien maanden lang de tanden stuk had gebeten met het afronden van zijn studie.
Zo kreeg Eduard vanuit de praktijk veel lof voor zijn ideeën uiteengezet in zijn scriptie, maar ontbrak het bij de opleiding aan de nodige erkenning. Dit alles leverde voor hem een hoop stress op. Bovendien had hij ook nog te kampen met zijn dyslexie wat niet bepaald in zijn voordeel werkte.
Soms was de samenwerking tussen Eduard Poot met docenten goed, maar meestal verliep deze stroef en pakte dit onwelvoeglijk voor hem uit.
Rekening houdend met de creatieve eigenschappen van Eduard was dit nogal vreemd. Wetende dat het onderwijs ernaar streeft om een creatieve professional te creëren.
Dit boek biedt een praktisch overzicht en is een relaas van zowel de negatieve als de positieve schoolervaringen van Eduard Poot. Het geeft inzicht in de ervaringswereld van een leerling die enerzijds als creatief en anderzijds als lastig wordt omschreven.
Met zijn eigen verhaal hoopt Eduard Poot anderen te inspireren om niet zomaar op te geven.

Bron: bol.com.

Omslagontwerp:
Eveline Louws

Binnenwerk:
Sükran Yürekli

Jaar van verschijnen:
2020

EAN:
9789463387521

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
158

Genre:
Onderwijs

Verfilmd?
Het boek is (nog) niet verfilmd.

Prijs:
€14,95

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de mooie cover van De probleemleerling van Eduard Poot weten diegenen die de auteur kennen, meteen dat het de auteur zelf is die op de cover staat. Hij straalt duidelijk van trots dat hij zover is gekomen, dat zijn pad niet altijd even makkelijk was en dan met name zijn schooltijd die niet altijd even makkelijk was. Na het lezen van dit boek begrijp je waarom hij niet meer naar school wil. De titel maakt nieuwsgierig, je wilt weten wat er precies mee bedoeld wordt. Word ermee bedoeld dat hij zo'n lastige leerling was, dat hij steeds de klas uit werd gestuurd? Of moet je de titel op een andere manier bekijken? Tijdens het lezen zal blijken dat je de titel op een andere manier moet bekijken, dat hij niet zo'n lastpak was, maar een leerling was die niet altijd werd begrepen en vaak werd tegengewerkt door bepaalde personen, dat hij er vaak alleen voor stond.
In De probleemleerling van Eduard Poot vertelt de auteur over zijn tijd op school die niet vlekkeloos is verlopen, zeker niet op zijn laatste school waar hij langer op heeft gezeten dan de bedoeling was. Hij is open en eerlijk over hoe hij zijn schooltijd heeft beleefd, heeft ervaren. Hij heeft alles goed weten te onderbouwen en komt met tips voor hoe het schoolsysteem voor leerlingen zoals de auteur zelf, beter kan, duidelijker kan. Overigens zijn die tips ook goed bruikbaar voor werkgevers zoals bijvoorbeeld door mee te denken met de werknemer en de werknemer het zelf laten ontdekken of iets gaat of niet zonder meteen te zeggen dat iets niet gaat. Hij heeft het niet alleen maar over de nare ervaringen, hoewel die wel de boventoon voeren, maar ook over wat er wel goed is gegaan, wie hem wel goed heeft begeleid. Hij steekt ook zijn hand in eigen boezem en geeft aan dat hij misschien ook wel dingen, zoals bepaalde e-mails anders had kunnen schrijven, anders had kunnen doen, anders kunnen reageren. Daarnaast geeft hij ook aan dat hij het alleen over de scholen heeft waarop hij heeft gezeten en niet kan oordelen over andere scholen. 
Voor veel mensen die dislexie hebben zal heel veel herkenbaar zijn. Het is bizar om te lezen dat men in het onderwijs heden ten dage nog steeds niet kan omgaan met leerlingen die dislexie hebben terwijl dislexie van alle tijden is, dat mensen die dat hebben er niets aan kunnen doen. Hij laat ook zien dat er heden ten dage nog steeds ongelijkheid is op scholen, dat er nog steeds leraren zijn die leerlingen voortrekken. De e-mails die hij heeft geplaatst, laten zien dat het ook voor mensen die geen dislexie hebben, soms onduidelijk is, dat er soms geen touw aan vast te knopen is. De auteur geeft met zijn verhaal precies weer waar het bij de onderwijsinstellingen aan schort, waar nog heel veel verbeterd kan worden. Het is dan ook goed van de auteur dat hij dit boek heeft geschreven zodat men kan lezen wat er mis is bij de onderwijsinstellingen, wat er moet veranderen. 
Kortom; De probleemleerling van Eduard Poot geeft precies weer wat er mis is bij de onderwijsinstellingen, dat veel leraren heden ten dage mensen die dyslexie hebben niet serieus nemen, er niet mee om kunnen gaan. Het is goed dat de auteur dit boek heeft geschreven, dat hij heeft laten zien wat er mis is bij de onderwijsinstellingen, maar ook dat je met dyslexie of een andere beperking heel ver kan komen en je dromen kan waar maken. 

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is mooi, past bij het boek. Je ziet duidelijk dat de auteur trots is op hetgeen hij heeft bereikt.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel, want het is het verhaal van de auteur zoals hij dat zelf heeft beleefd, heeft ervaren.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed. Het verhaal is chronologisch geschreven.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek zeker.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft hij zeker. Ik ben geschrokken van het feit dat er sinds dat ik van school af ben, begin jaren '90 van de vorige eeuw, er niets is veranderd op hoe men met leerlingen met dyslexie omgaat. Ik had vroeger een klasgenoot die dyslexisch was en zij werd ook door veel leraren niet begrepen. Je zou verwachten dat dat heden ten dage toch anders is, maar dat blijkt dus op veel scholen nog steeds niet zo te zijn. Het wordt echt tijd dat daar verandering in komt.

Mooie quote in het boek: 
Opgeven waar je in gelooft moet echter niet.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die in het onderwijs werkt of met het onderwijs te maken heeft en voor iedereen met een beperking zodat ze kunnen lezen dat ze ondanks een beperking ook ver kunnen komen.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, dat ga ik niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek weggeven.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk wel dat het boek mij nog even bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Website van de auteur:

















Koop het boek bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg