De Erfgenaam - Doornaert & Van Der Leest



Van UITGEVERIJ ASPEKT mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Als de jonge Brandnetel op een dag ontwaakt, lijkt de wereld
volledig veranderd te zijn. De inwerking van deze invasieve
gebeurtenis beïnvloedt zijn verdere leven en vormt
de lugubere basis van het onvermijdelijke. Vluchten blijkt
uiteindelijk onmogelijk en een confrontatie tussen vader en
zoon Brandnetel onafwendbaar. Terwijl er slechts één allesoverheersende
levensvraag overblijft, tikt de tijd genadeloos
weg. Ondanks het ernstige hoofdthema verweeft deze roman
diepmenselijke gedachten en psychologische inzichten
met een dosis humoristische fictie om de werkelijkheid dragelijker
te laten voorkomen.

Bron: bol.com.

Over de auteurs:
De erfgenaam is het tweede deel uit de trilogie De schaduw van Jakkaru. Het neoliteraire schrijversduo, Mark Doornaert (1971) uit Turnhout en de in Antwerpen verblijvende Rolf van der Leest (1967), schetst in dit deel de gevolgen van jeugdig aangebrachte schade.

Bron: achterkant boek

Omslagontwerp:
Doornaert & Van der Leest, Mark Heuveling en Snegina Uzunova

Binnenwerk:
Wessel Weesterveld

Jaar van verschijnen:
2017

EAN:
9789463383202

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
190

Genre:
Literatuur en romans

Verfilmd?
Voor zover bekend is het boek (nog) niet verfilmd, maar het boek leent zich er goed voor om verfilmd te worden.

Prijs:
€ 17,95

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de mooie cover van De erfgenaam van Doornaert & Van der Leest zie je steeds meer en steeds iets anders zo te langer je ernaar kijkt. Eerst lijkt het een nogal wazige cover met rare krassen en vegen, maar als je goed kijkt zie je er onder andere een gezicht in. Aan het eind van het boek wordt verteld van wie het schilderij is en wat er op staat. De titel maakt nieuwsgierig, je wilt weten wie de erfgenaam is, wat hij heeft geërfd en van wie.
De erfgenaam van Doornaert & Van der Leest is het tweede deel uit de trilogie De schaduw van Jakkaru. Op zich is dit deel los te lezen, maar toch is het verstandiger om eerst het eerste deel te lezen voor je dit deel gaat lezen, want tijdens het lezen van dit deel, en dan met name in het laatste gedeelte van dit deel, heb je het gevoel dat je iets mist ook al kan je er je vinger niet op leggen. Daarnaast wordt er ook af en toe verwezen naar het eerste deel.
De erfgenaam van Doornaert & Van der Leest gaat over drie broers die de erfenis van hun vader onder elkaar verdelen. Het zijn drie verschillende broers die, buiten dat ze broers zijn en dezelfde ouders hebben, nog iets met elkaar gemeen hebben. Iets wat ze vast liever niet met elkaar gemeen gehad hadden willen hebben. Het boek is opgedeeld in drie delen waarin elk deel een andere broer de hoofdrol heeft. Langzaamaan leer je de broers en de familie waar ze uit komen kennen. Tegen het eind van elk deel wordt onthuld wat voor ergs ze hebben meegemaakt in hun jeugd dat hun verdere leven uiteindelijk zal gaan beheersen met alle gevolgen van dien. Alle drie de broers zijn op een gegeven moment zelfreflecterend en zoeken de schuld ook bij henzelf, maar of dat terecht is is nog maar de vraag. Het epiloog is heel erg verrassend, brengt je in verwarring waardoor je het boek nog een keer wilt lezen om te zien of je wat over het hoofd hebt gelezen.
De erfgenaam van Doornaert & Van der Leest is een verhaal dat laat zien hoe een nare gebeurtenis uit het verleden mensen in hun verdere leven kan beheersen, wat voor gevolgen dat kan hebben. De auteurs hebben met weinig woorden die nare gebeurtenis goed verbeeld. Je weet meteen wat voor ergs de broers hebben meegemaakt en kan je er helaas een voorstelling van maken. Het is een gebeurtenis dat je raakt, dat je wil dat niemand dat meemaakt. Van begin tot eind is het verhaal geloofwaardig geschreven, de personages zijn goed uitgediept en het is mooi dat de uitgever van het boek en de auteurs van dit erin verwerkt zijn, dat is geniaal gedaan. Om sommige stukjes moet je lachen zoals bijvoorbeeld de gedachte van een van de broers over de bril van een witjas. Het is alleen jammer dat de Engelstalige stukjes niet vertaald zijn in een noot in het Nederlands zodat diegenen die geen Engels spreken het ook begrijpen. Mocht je het eerste deel niet hebben gelezen, dan wil je na dit deel alsnog het eerste deel lezen. Je bent na het lezen van dit deel ook benieuwd naar het laatste deel.
Kortom; De erfgenaam van Doornaert & Van der Leest is een psychologische roman waarbij je tijdens het lezen van de eerste drie delen drie verschillende verhalen leest die het een en ander gemeen hebben, maar de verwarring wordt pas groot in het epiloog waarin alles samenkomt. Je wilt het boek dan nog een keer lezen om te zien of je iets over het hoofd hebt gelezen.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Eerlijk gezegd vond ik het eerst niet mooi, maar pas toen ik de cover aandachtig ging bekijken, met een felle lamp, begon ik er meer in te zien. Ik vind het nog steeds geen schitterende cover, ik heb mooiere covers gezien, maar ik vind hem ook niet meer lelijk, hij is mooi. Ik zie er steeds meer in zo te langer ik kijk of als ik weer opnieuw naar de cover kijk.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, want daar draait het boek om.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is spitsvondig, beeldend en vlot.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed. De delen zijn chronologisch geschreven waarbij er geregeld teruggeblikt wordt in de tijd.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Niet altijd, maar dat lag aan mij. Soms is het verstandig om de tv uit te laten tijdens het lezen, zeker als er leuke series zoals Hawaii Five-0 op tv is, want die leidde mij gister heel erg af van het boek. ;)

Heeft het plot je verrast?
Ja, die zag ik niet aankomen.

Is het verhaal geloofwaardig?
Ja, het verhaal is van begin tot eind geloofwaardig.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ze zijn stuk voor stuk geloofwaardig.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Soranja, omdat ze goed voor haar cliënten is, hen met respect behandeld.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik ben er nog niet uit aan wie ik een grotere hekel heb.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Nee, dat zou ik niet kunnen.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ja, dat lukt me wel.

Hebben de auteurs je kunnen raken?
Ja, dat hebben ze zeker. Zonder teveel te verraden heeft wat de broers in hun jeugd hebben meegemaakt me geraakt. Het is iets wat je niemand gunt. Ik kan me voorstellen dat het leven van de broers daarom zo is gelopen zoals het is gelopen ook al keur ik niet alles goed. Meer kan ik niet zeggen, want dan zou ik teveel verraden.

Mooie quote in het boek: 
Wie zich laat leiden door angstgevoelens moet beseffen dat hij niet helder denkt, fouten maakt en situaties verkeerd inschat.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor eenieder die van die van diepgaande romans houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien.

Ga je het volgende deel ook lezen?
Ja, dat ga ik zeker en ook het eerste deel wil ik gaan lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast.

Houdt het boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteurs lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Website van de uitgever:





Koop het boek bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg