Aangeraakt - Linda Beukeboom


Van Elikser UITGEVERIJ mocht ik dit boek recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
‘Ik wil je wel helpen, maar niet op school. Als ik je help, dan is dat hier, bij jou thuis. Wil je dat?’ Afwachtend keek hij me aan. ‘Ja, dat wil ik graag,’ hoorde ik mezelf antwoorden. Toch voelde dit niet goed. Een gesprek tussen hem en mij zou toch niet bij mij thuis moeten zijn? Maar hij was mijn leraar en hij wilde mij helpen. Hij leek mij te begrijpen en daaraan had ik behoefte. Zo begint het contact tussen Anna en haar leraar psychologie in een moeilijke fase van haar leven. Ze heeft haar veelbelovende schaatscarrière vanwege een blessure moeten opgeven en is fysiotherapie gaan studeren. Anna heeft moeite met het verlies van haar sport, waarin ze zo excelleerde, en dat maakt haar onzeker. En thuis krijgt ze niet bepaald de steun die ze nodig heeft. De leraar voelt dat allemaal feilloos aan en past een geraffineerd machtsspel op haar toe waarbij Anna stapje voor stapje de grip op haar leven kwijtraakt en hij haar grenzen met voeten treedt, zowel geestelijk als lichamelijk. Na haar huwelijk met de wetenschapper Roland en de geboorte van hun kind hoopt Anna een normaal leven te kunnen leiden. Dan blijkt, dat de traumatische ervaring haar veel dieper heeft beschadigd dan ze zelf heeft gedacht. Ze moet alles op alles zetten om te ontsnappen uit de mentale kooi, waarin ze al die jaren gevangen heeft gezeten. Dat begint met de erkenning van haar eigen pijn. Een feilloze beschrijving van zeer gewiekste manipulaties in ongelijkwaardige situaties met levenslange gevolgen.
 
Bron: bol.com.

Over de auteur:
Linda Beukeboom (1962) woont met haar man in een dorp in Drenthe. Een aantal jaren geleden startte ze met schrijven. Aangeraakt is haar debuut.

Bron: achterkant boek

Omslagontwerp:
Evelien Veenstra

Binnenwerk:
Evelien Veenstra

Jaar van verschijnen:
2021

Druk:
1e druk

EAN:
9789463653411

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
203

Genre:
Literaire romans

Verfilmd?
Voor zover bekend is het boek (nog) niet verfilmd, maar het boek leent zich er goed voor om verfilmd te worden.

Prijs:
€ 18,95

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de mooie cover van Aangeraakt van Linda Beukeboom krijg je zin om ook onder een waterval te gaan staan, om te genieten van het overweldigende water dat op je neerklettert. Je wilt weten wie de persoon is die onder waterval is en wat het verhaal van die persoon is. De titel maakt nieuwsgierig. Je wilt weten wat ermee bedoeld wordt en of je het op een positieve of een negatieve manier moet zien. 
De hoofdpersoon in Aangeraakt van Linda Beukeboom studeert fysiotherapie nadat ze haar schaatscarrière vaarwel moest zeggen nadat ze geblesseerd was geraakt. Het is een sport die ze heel erg graag deed en dan ook ontzettend mist. Thuis krijgt ze niet de steun die ze zo hard nodig heeft en een leraar voelt dat dat allemaal haarfijn aan. Op een geraffineerde manier krijgt hij steeds meer macht over de hoofdpersoon, die steeds meer de grip op haar leven verliest. De hoofdpersoon hoopt na haar huwelijk en de geboorte van haar kind een normaal leven te leiden en al het nare uit het verleden te kunnen vergeten. Helaas hebben de traumatische gebeurtenissen uit het verleden haar dieper beschadigd dan ze zelf dacht. Ze moet haar pijn erkennen en de gebeurtenissen uit het verleden los proberen te laten.
Linda Beukeboom heeft zich in Aangeraakt heel erg goed ingeleefd in de hoofdpersoon. Zo goed, dat je soms het gevoel hebt dat het verhaal (deels) autobiografisch is. Meteen in de proloog krijg je al een vermoeden wat de hoofdpersoon is overkomen en wordt bij voorbaat, nog voordat je weet wat er is gebeurd, al boos op de leraar. Je hebt tijdens het lezen te doen met de hoofdpersoon. Je leeft met haar mee, je voelt haar gevoelens. De auteur laat heel erg goed zien wat voor impact het trauma heeft op het moment dat het gebeurt en kort daarna en wat voor impact het heeft in het verdere leven van het slachtoffer, maar ook hoe de gebeurtenissen later weer, zowel lichamelijk als geestelijk, terug kunnen komen, ook al dacht het slachtoffer die gebeurtenissen zo diep mogelijk weggestopt te hebben. Daarnaast laat de auteur heel goed zien hoe een dader manipuleert, hoe hij op een gewiekste manier langzaam de macht over zijn slachtoffer probeert te krijgen. Het verhaal laat zien hoe de dader alles goed praat en het slachtoffer bedreigt. De auteur heeft dat allemaal heel goed weten te verwoorden. Ze laat met haar verhaal zien dat het iedere vrouw kan overkomen. Voor veel vrouwen kan het verhaal dan ook (deels) herkenbaar zijn. Ook als het slachtoffer haar verhaal probeert te vertellen aan anderen en de reacties die ze krijgt. Net zoals ze dat krijgt als ze aangeeft van wat ze heeft gezien wat er in de kerk gebeurde. 
Het is aan te raden om een doos met tissues bij de hand te houden, want er zitten diverse emotionele momenten in. Helaas is het verhaal een tijdloos verhaal en zal het dat helaas ook altijd wel blijven. Het is in ieder geval heel goed van de auteur dat ze dit verhaal heeft geschreven, zodat de familie en vrienden van slachtoffers, de mensen in de gezondheidszorg en eenieder ander kunnen lezen, dat het slachtoffer er niets aan kan doen dat het haar is overkomen, dat ze lezen hoe gewiekst de daders te werk gaan. Dat ze lezen wat voor impact dat heeft op het verdere leven van het slachtoffer. 
Kortom; Aangeraakt van Linda Beukeboom is een aangrijpend verhaal over een vrouw die in het verleden een traumatische tijd heeft beleefd en hoe dat later tot uiting komt als ze dacht dat ze het diep weggestopt had. Het is een verhaal dat voor veel mensen (deels) herkenbaar kan zijn.




Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, het boek voldeed aan mijn verwachtingen.

Wat vind je van de cover? 
Het is een mooie cover die past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Het is een nieuwsgierig makende titel die heel erg goed gekozen is. Het is een titel die je op meer manieren kan bekijken.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het boek is op een vlotte en beeldende manier geschreven waardoor je het gevoel hebt dat je het verhaal van een afstand meebeleefd. 

Hoe actueel is het boek?
Het is een heel erg actueel boek, dat helaas ook wel altijd actueel zal blijven.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het verhaal is goed opgebouwd. Je wordt heen en weer geslingerd in de tijd, maar dat is niet storend.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat direct in het verhaal.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, het boek weet je aandacht vast te houden.

Is het verhaal geloofwaardig?
Het verhaal is van begin tot eind geloofwaardig.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
De karakters zijn stuk voor stuk geloofwaardig.

Zie je de personen groeien?
Ja, je ziet de hoofdpersoon groeien in het verhaal.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Chris, omdat hij een begripvolle man is die mensen in hun waarde laat.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Aan Van Dam en de reden laat zich raden.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, dat denk ik wel.

Begrijp je de beweegredenen van de personen?
Nee, die begrijp ik niet van alle personen, niet alleen van de leraar begrijp ik die niet, maar ook van de anderen die niet willen luisteren begrijp ik die niet. Ik begrijp wel de beweegredenen van de hoofdpersoon en van Chris.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Die klinken over het algemeen mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ja, dat zou me wel lukken.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft de auteur zeker. Zowel het verhaal van Anna als het verhaal van Chris heeft me geraakt. Meteen in de proloog wilde ik de leraar wat aandoen als ik dat had gekund.

Mooie quote in het boek: 
Liefde is vrijheid.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor de mensen in de gezondheidszorg, eenieder die met mensen werkt en voor de familie en vrienden van de slachtoffers.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, dat ga ik niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek weggeven.

Houdt het boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk wel dat het boek mij nog even bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Dit boek was het debuut van de auteur, maar mocht ze met nog meer boeken komen, dan wil ik die zeker lezen.

Leesfragment:
Ga naar de website van Elikser UITGEVERIJ om een leesfragment van het boek te lezen.

Website van de auteur:
Linda Beukeboom Twitter

Website van de uitgever:


Koop het boek bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg