Boekvraag: Hou jij een dagboek bij?



Het beroemdste dagboek is natuurlijk Het Achterhuis van Anne Frank, maar er zijn ook talloze andere auteurs die een dagboek hebben geschreven over hun leven of over het leven van anderen die ze in dagboekvorm hebben uitgegeven. Je krijgt een mooi beeld van de persoon die het dagboek heeft geschreven en een mooi (toegegeven niet altijd even mooi) tijdsbeeld waarin het dagboek is geschreven.
Persoonlijk ben ik in mijn leven, meestal op aanraden van een huisarts of psycholoog, vaak aan een dagboek begonnen. In het begin schreef ik er dagelijks in. Op een gegeven moment schreef ik eens in de zoveel erin, om vervolgens nooit meer erin te schrijven. Zo gaat dat steeds bij mij, terwijl ik weet dat het, net zoals de hoofdpersoon in Eén jaar uit het leven van P.M.C.J.S. van Rosemarijn Milo op een gegeven moment zegt, dat het toch wel fijn is om jouw gedachten en alles waar je mee zit op te schrijven. En eigenlijk hoeft het ook niet ingewikkeld te zijn. Je kan zelf bepalen wat je erin zet, over wie je schrijft, hoeveel je schrijft, je kan je gevoelens kwijt, je hoeft niet op de schrijfstijl, de taal en het woordgebruik te letten. Niemand zal het ooit lezen of pas als je niet meer leeft, dat iemand dan jouw dagboek(en) vindt als ze jouw huis opruimen. Nu ik de redenen zo teruglees, zou ik weer toch weer een dagboek kunnen beginnen. Toch maar eens kijken of ik nog ergens een geschikt notitieboek heb liggen ervoor.

Hou jij een dagboek bij?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg