Moord Neigingen! - B. J. Starink


Van B.J. Starink mocht ik zijn boek recenseren. Ik wil hem daar hartelijk voor danken.

Subtitel:
Vertrouw niemand!
Vooral jezelf niet!

Waar gaat het boek over? 
Een boek vol onmacht en veroordeling, in een moeilijk maar begrijpbaar jasje. Na Onbekende Neigingen kom ik met een nieuw boek genaamd Moord Neigingen. Tevens een psychologische horror/thriller maar dit keer zoals deel 1 had horen zijn. Maria wordt wakker in een gekkengesticht en daar begint haar strijd om menselijk te blijven. Of het haar lukt met veel vallen en opstaan en terug in haar verleden gegooid worden dat is aan haar. Al lijkt het soms niet zo en zal de strijd soms onmogelijk worden. Vooral wanneer ze in haar eigen hel terecht komt. Dit is geen boek voor een gezellige avond maar meer voor een ijskoude winteravond met het warme knisperende haardvuur. Ik hoop dat u ervan genieten gaat. Gij zult voor tijd een uitzondering wezen. Gij zult voor eeuwig leven. Gij zult moorden voor mij Namtillaku, pas dan zal ik Namtillaku uwe ongehoorzaamheid vergeven. Ten altijd uitkijken voor het schaduwrijk. Wanneer gij sterft raakt de aarde een stuk leven kwijt! Gij bent bij deze veroordeeld tot een oneindig leven.

Bron: bol.com.

Omslagontwerp:
B.J. Starink

Jaar van verschijnen:
2020

EAN:
9789403611358

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
176

Genre:
Horror, thrillers

Verfilmd?
Voor zover bekend is het boek (nog) niet verfilmd.

Prijs:
€ 14,82

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de mooie cover van Moord neigingen! van B.J. Starink krijg je een gevoel dat je een horrorverhaal gaat lezen. Wat zo mooi aan de cover is, is dat je alles wat je op de cover ziet, ook in het boek terug kan vinden. De titel maakt nieuwsgierig. Je wilt weten wat iemand de hoofdpersoon heeft aangedaan dat hij of zij moordneigingen heeft of krijgt. Je weet in ieder geval bijna zeker dat die persoon dat niet zomaar heeft gekregen, maar dat er heel wat aan vooraf moet zijn gegaan alvorens die persoon die neigingen kreeg. De subtitel spreekt voor zichzelf, maar is tegelijkertijd ook angstaanjagend. 
Dit is het tweede, en voor zover bekend, het laatste deel. Normaliter is het verstandig om eerst de eerdere delen van een boekenserie te lezen, maar in dit geval is dat niet noodzakelijk. Je kan ook met dit deel beginnen en later het eerste deel lezen.
In Moord neigingen! van B.J. Starink wordt de hoofdpersoon wakker in een psychiatrisch huis. Ze probeert daar menselijk te blijven, maar het is maar de vraag of het haar lukt. Of het haar lukt om uiteindelijk het verleden een plekje te geven. Ze gaat met het verleden de strijd aan. Een strijd die, op zijn zachtst gezegd, niet makkelijk is. Ze gaat door veel dalen. Steeds als het lijkt dat ze niet dieper kan, dat ze weer omhoog moet, blijkt ze nog dieper te kunnen. Het verhaal laat goed zien tot hoever mensen gaan als ze tot het uiterste worden gedreven. Je vraagt je geregeld af wat jij gedaan zou hebben, hoe je gereageerd zou hebben. Je krijgt daarbij een dubbel gevoel, aan de ene kant wil je dat wel weten, maar aan andere kant ook weer niet, omdat je daar bang voor bent.
B.J. Starink heeft zich in Moord neigingen! goed weten in te leven in de personages. Net zoals in het vorige deel, is het verhaal grotendeels ongeloofwaardig. Daarnaast irriteert op een gegeven moment het vele herhalen van teksten en gescheld je. Ook heb ben je op een gegeven moment wel klaar met de vele doden en de manier waarop ze gaan, wel een beetje zat. Dat had wel wat minder gekund. Ondanks die ergernissen, soms is het stiekem ook wel fijn om je te ergeren aan een verhaal, wil je toch doorlezen, wil je weten hoe het een en ander precies zit, wil je weten hoe het verhaal zal eindigen en het is ook zeker de moeite waard om door te gaan met lezen, want dit verhaal is een verhaal met een moraal, een moraal met een waarschuwing. Als je dat door hebt, komt het verhaal geloofwaardiger over dan je in eerste instantie dacht. Het complot komt als een complete verrassing die je niet ziet aankomen. Het is een mooi eind die je ook aan het denken zet en je een spiegel voorhoudt. Sowieso is het een verhaal met verrassende wendingen die je niet ziet aankomen zoals een gebeurtenis tussen de hoofdpersoon en haar zoon en zijn partner.
Er is nog wel één puntje van kritiek, het Gotische font had beter voor een beter leesbaar font gekozen kunnen worden. Soms is de tekst heel moeilijk te lezen, maar het is wel te begrijpen waarom er voor dit font gekozen is. Het font dat hij gebruikt op zijn site, is beter leesbaar en is een mooie vervanger.
Door de beeldende schrijfstijl van de auteur, heb je het gevoel dat je erbij bent, het zelf meemaakt. Dit is dan ook zeker geen boek om onder het eten te lezen, tenzij je een supersterke maag hebt. En het is ook geen boek dat je voor het slapen gaan leest, tenzij je, op zijn zachtst gezegd, een onrustige nacht wilt hebben. 
Kortom; Moord neigingen! van B.J. Starink laat goed zien tot waar iemand in staat is als die tot het uiterste gedreven wordt. Dat de persoon dan dingen doet die hij of zij anders nooit zou doen. Het is een verhaal met een moraal, met een waarschuwing. 




Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Het boek voldeed niet helemaal aan mijn verwachtingen, ik had er iets meer van verwacht.

Wat vind je van de cover? 
Het is een mooie cover die bij het boek past. Het is mooi dat je alles wat je op de cover ziet, ook in het boek terug kan vinden.

Wat vind je van de titel van het boek? 
De titel is heel erg goed gekozen. Het is een titel die nieuwsgierig maakt.

Wat vind je van de subtitel van het boek? 
De subtitel is heel erg goed gekozen, die spreekt voor zichzelf, maar is tegelijkertijd ook angstaanjagend.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het verhaal is op een vlotte en beeldende manier geschreven waardoor het verhaal vlot wegleest.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het verhaal is goed opgebouwd.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat direct in het verhaal.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, ondanks dat ik me geregeld ergerde, wist het boek toch mijn aandacht vast te houden. Ik wilde weten hoe het verhaal verder ging, zeker vanaf het moment dat ik een bepaald stukje las over de zoon van de hoofdpersoon wilde ik alleen maar verder lezen. Ik wilde weten hoe dat zat en hoe het verhaal zal eindigen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, het plot heeft mij verrast. Die zag ik niet aankomen.

Is het verhaal geloofwaardig?
Nee, het verhaal is niet geloofwaardig, maar werd wel geloofwaardiger nadat ik het laatste hoofdstuk heb gelezen.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, de meeste karakters zijn geloofwaardig.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Ik heb geen favoriet persoon in dit boek.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik weet niet aan wie ik een grotere hekel heb.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Nee, dat zou ik niet kunnen.

Begrijp je de beweegredenen van de personen?
Van sommigen wel, van anderen niet.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, de auteur heeft mij weten te raken. Het is ongelooflijk tot waar mensen toe in staat zijn als ze tot het uiterste worden gedreven. Ondanks dat ik veel heb meegemaakt, zowel leuke als minder leuke gebeurtenissen, ben ik gelukkig nooit tot zover als de hoofdpersoon gedreven en ik hoop dat ook nooit mee te maken.

Mooie quote in het boek: 
Leren is wat ons mens maakt.

Zou je het boek aanraden? 
Als je het niet erg vindt dat er veel gescholden wordt in een verhaal, dan kan ik het boek wel aanraden. Voor diegenen die daar niet tegen kunnen, kunnen beter een ander boek kiezen.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor eenieder die van psychologische thrillers, psychologische horrorverhalen houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
3 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, dat ga ik niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een gesigneerd exemplaar, die gaat terug in de boekenkast.

Houdt het boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Website van de auteur:
B.J. STARINKS BOOKS




Het boek is onder andere te koop bij bol.com.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg