Op Zoek Naar Hare Majesteit - Ben Kahmann


Van UITGEVERIJ ASPEKT mocht ik dit boek recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Dit is het verhaal van Bert, werknemer bij de Nederlandse Spoorwegen. Hij is het niet eens dat de N.S. veel werk verricht voor de Duitse bezetter tijdens de Tweede Wereldoorlog. Bert vraagt zich af of koningin Wilhelmina hiervan op de hoogte is en wil het haar vertellen. Maar ja, waar woont ze? Hij gaat haar met zijn vriend in Engeland zoeken.

Bron: bol.com.

Omslagontwerp:
Maureen Vermeulen

Binnenwerk:
Sükran Yürekli

Jaar van verschijnen:
2021

EAN:
9789464242973

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
46

Genre:
Tweede Wereldoorlog

Verfilmd?
Voor zover bekend is het boek (nog) niet verfilmd, maar het boek leent zich er ook niet echt voor om verfilmd te worden. 

Prijs:
€ 16,50

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de mooie cover van Op zoek naar Hare Majesteit van Ben Kahmann krijg je al een vermoeden waar het boek over zal gaan. Het is mooi dat de cover via de zijkant op de achterkant doorloopt. De titel maakt nieuwsgierig naar het verhaal. Voor diegenen die bekend zijn met de auteur, weten meteen naar welke Hare Majesteit men in het boek op zoek is, omdat de auteur bekend staat om zijn verhalen over de Tweede Wereldoorlog.
In Op zoek naar Hare Majesteit van Ben Kahmann is Bert werknemer bij de Nederlandse Spoorwegen. Hij heeft er altijd met plezier gewerkt, maar sinds kort werkt hij er niet meer met plezier. Voelt hij zich schuldig voor het werk dat hij doet voor de Duitse bezetter tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij vraagt zich af of koningin Wilhelmina wel weet wie er in de treinen worden vervoerd en waar naar toe. Hij besluit om op zoek te gaan naar koningin Wilhelmina en haar te vertellen wat er zich afspeelt bij de Nederlandse Spoorwegen. Alleen is er een probleem. Waar woont koningin Wilhelmina? Bert besluit om samen met zijn vriend de koningin in Engeland op te zoeken. De vraag is of het Bert en zijn vriend lukt om koningin Wilhelmina te vinden en haar te vertellen wat hij op zijn hart heeft.
Op zoek naar Hare Majesteit van Ben Kahmann is op zich een mooi verhaal en het idee is heel erg goed, maar het is jammer dat het zo'n kort verhaal is. Juist omdat het een fictief verhaal is, waarin feiten zijn verweven, kan je er zoveel kanten mee op. Er had meer spanning in gemogen en niet zo snel naar het plot gegaan. Doordat er nauwelijks spanning in zit, het plot zo snel in zicht is, komt het verhaal op een gegeven moment ongeloofwaardig over en dat is jammer. Dat van Bert en de reden waarom hij zich niet prettig voelt bij zijn werk, is geloofwaardig en ook de autorit in Engeland is geloofwaardig. Veel mensen zullen de eerste keer rijden in Engeland herkennen. Maar bij de oversteek naar Engeland en de zoektocht naar Hare Majesteit wordt het wat ongeloofwaardig, net zoals een ontmoeting in een café. Daar had wat meer weerstand mogen zijn, en die ontmoeting met een bepaald persoon had ook wat later gemogen. Er had wat meer tegenslag in mogen zitten en daar wat uitgebreider over geschreven mogen worden. Het gaat allemaal te vlotjes, wat in werkelijkheid niet zo was. Juist als fictief verhaal mag dat extra aangedikt worden, maar wel zo dat het nog geloofwaardig is. In ieder geval zijn feit en fictie mooi verweven met elkaar. Het is wel te hopen dat de paar foutjes over koningin Wilhelmina, zoals de huwelijksdatum en de overlijdensdatum, recht worden gezet in een volgende druk.
Kortom; Op zoek naar Hare Majesteit van Ben Kahmann is een goed verhaal-idee, maar doordat het allemaal zo vlot verloopt, er te weinig spanning in zit, komt het verhaal ongeloofwaardig over en dat is jammer. 




Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Nee, het boek voldeed niet aan mijn verwachtingen, ik had er meer van verwacht.

Wat vind je van de cover? 
Het is een mooie cover die bij het boek past. Het is mooi dat de cover via de zijkant op de achterkant door loopt.

Wat vind je van de titel van het boek? 
De titel is heel erg goed gekozen. Eenieder die bekend is met de auteur, weet meteen naar welke majesteit men op zoek is.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het boek is op een filmische manier geschreven, waardoor het boek vlot wegleest.

Hoe origineel is het verhaal?
Het verhaal is heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het verhaal is goed opgebouwd, maar er had wat meer spanning en tegenslag in gemogen.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat direct in het verhaal.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, het boek weet je aandacht vast te houden.

Heeft het plot je verrast?
Ja, het plot heeft mij verrast, maar toch was het leuker geweest als het plot wat later was gekomen.

Is het verhaal geloofwaardig?
Dat Bert zich niet prettig voelde bij zijn werkgever en dat hij in het begin moeite had om in Engeland links te rijden, is geloofwaardig, maar de rest van het verhaal komt ongeloofwaardig over omdat het allemaal te vlotjes gaat.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, de karakters zijn geloofwaardig.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Ik heb geen favoriet persoon in dit boek.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
De Duitse bezetter. De reden spreekt voor zichzelf.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, ik zou wel bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon.

Begrijp je de beweegredenen van de personen?
Ja, ik begrijp de beweegredenen van Bert, maar van de Duitse bezetter heb ik dat nooit begrepen.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Urk en Londen zijn mooie plaatsen.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ja, dat zou ik wel kunnen.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, de auteur heeft me weten te raken. Dat Bert laat zien dat hij het niet eens is met het werk dat hij moet doen en dat hij dat wil doorgeven aan koningin Wilhelmina, heeft me geraakt.

Zou je het boek aanraden? 
Als het boek beter was uitgewerkt, meer spanning en tegenslag erin had gezeten, dan had ik het boek waarschijnlijk wel aangeraden, maar nu zou ik de mensen dit boek niet aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor eenieder die geïnteresseerd is in fictieve verhalen over de Tweede Wereldoorlog.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
2 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, dat ga ik niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek weggeven.

Houdt het boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker, want ik weet dat Ben Kahmann ook goede boeken heeft geschreven.

Website van de uitgever:


Het boek is onder andere te koop bij bol.com.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg