Van
UITGEVERIJ ASPEKT mocht ik dit boek recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.
Waar gaat het boek over?
In dit dertiende nummer van Bühne wil de redactie kort stilstaan bij vijfentwintig jaar Aspekt-uitgeverij, een mijlpaal die aandacht verdient. Margreet den Buurman bespreekt het reilen en zeilen van de uitgeverij aan de hand van een van de eerste fictiebundels die in de boekenweek van 1996 verscheen. Wat hierop aansluit zijn gedichten van Puck Pierik, die als het ware daarmee volgende generatie presenteert. Henk Vaessen schreef kort maar krachtig laudatio en Sylvia Kamerbeek, ruim twintig jaar aan de uitgeverij verbonden, geeft een inkijkje vanuit haar vaste standplaats op kantoor.
De veelkleurigheid van Bühne wordt ook in dit nummer ruimschoots waargemaakt. Smaakmakende en inhoudelijk stevige essays komen van Dorian d'Oliveira, Ezra de Haan, Alfred Krans, Jeannick Vangansbeke, Bert van Galen en Wim Huijser. Limericks ter lering en vermaak komen van de dominee/auteur Anneke (ds. J.G.) Mooi en Jazzgedichten herinneren ons eraan dat het leven gevierd moet worden. Met de korte verhalen van Ruud Alers, Reinold Widemann, Ries Roowaan en Peter Leemeijer, afgewisseld met de vaste rubrieken Kunst in beeld door Hans Sizoo en Locatie door Maran Olthoff wil dit bijzondere nummer van Bühne hier in ieder geval een aanzet toe geven.
Bron: achterkant boek
Jaar van verschijnen:
2020
EAN:
9789464240191
Bindwijze:
Paperback
Aantal pagina's:
136
Genre:
Literatuur, cultuur
Prijs:
€ 16,95
Wat vind je van het boek?
Bij het zien van de mooie cover van Bühne 13 weet je al meteen wat voor soort boek je gaat lezen, als je al een eerder deel van dit tijdschrift hebt gelezen. Je wordt nieuwsgierig naar wie persoon is op de cover en wie het schilderij heeft geschilderd. Het antwoord vind je in het tijdschrift. De vele foto's maken het tijdschrift compleet.
Net als de vorige delen van Bühne, staat ook deze Bühne boordevol met essays, verhalen, gedichten, Kunst in beeld, Locatie en nog veel meer. Er wordt in deze Bühne stil gestaan bij het vijfentwintigjarig jubileum van de uitgeverij in 2020, waarbij je ook kennis maakt met de rechterhand van de uitgever. Daarnaast worden er, zoals gewend van dit tijdschrift, een paar boeken uitgelicht, boeken die de uitgeverij heeft uitgegeven. Bij het zien van de boeken en de beschrijvingen erbij, wil je de boeken (weer) lezen. Net zoals bij alle voorgaande Bühnes, vind je ook in dit nummer aan het eind in het kort de biografieën van de auteurs die hebben mee gewerkt aan dit nummer.
Wat zo leuk is aan dit nummer van Bühne 13 is, is dat je dankzij Margreet den Buurman een mooi blik krijgt in het reilen en zeilen van de uitgeverij en ook een blik krijgt in hoe het in het verleden ging in de boekenwereld, zoals bijvoorbeeld op een grote boekenbeurs. Het is een mooie terugblik waarin je de waardering van de auteur voor de uitgever goed voelt. Daarnaast is het leuk om te lezen over de rechterhand van de uitgever, wat haar werk inhoudt en hoe zij zich heeft gered ten tijde dat de scholen dicht waren vanwege de pandemie. Voor veel werkende ouders zal haar verhaal (deels) herkenbaar zijn. Wat ook leuk en interessant is om te lezen, is over de voorloper van de jeugdbladen. Een paar genoemde jeugdbladen zullen bekend voorkomen bij veel lezers, zoals bijvoorbeeld Donald Duck (wie kent dit tijdschrift nu niet?), Okki en Taptoe, maar voordat die bestonden, bestonden er al veel meer bladen voor de jeugd. Het is leuk om te lezen hoe het begonnen is en wat er sindsdien onder andere is uitgegeven.
Bert van Galen vertelt over 40 jaar radiogeschiedenis, zijn bewogen tijd achter de microfoon en laat ook zien hoe vergankelijk populariteit is. Dat laatste blijft een schok, ook al weet je dat dat vaak zo gaat. Hij laat zien hoe de radiowereld in de loop van de jaren is veranderd en eindigt met een nooit geplaatst interview met Theo van Gogh. In gedachten hoor je weer even zijn stem en zie je hem zitten op een stoel. Maran Olthoff vertelt in Locatie over een voor haar bijzondere plek en hoe die haar later bekend voor kwam in een verhaal van een beroemd kinderboekenschrijver, dat ze die plek ook in het echt heeft gezien. Het is een bijzonder verhaal waarbij je je de gevoelens van de auteur kan voorstellen toen ze plek zag van een kinderverhaal.
De limericks van Anneke (ds. J.G.) Mooi laten op een humorvolle manier zien hoe veel mensen zijn. Meteen bij de eerste limerick moet je al lachen. De dochter van de uitgever laat zien dat zij, net als haar vader, goed is in gedichten schrijven. Haar gedichten raken je, zijn herkenbaar voor bijna iedereen. Het essay van Ezra de Haan, het korte verhaal van Peter Leemeijer en het korte verhaal van Reinold Widemann weten je te raken, ze zijn uit het leven gegrepen. Dit en nog veel meer is mooi afgewisseld met elkaar.
Kortom; Bühne 13 staat stil bij het vijfentwintig jaar bestaan van de uitgeverij in 2020 en wordt verder afgewisseld met essays, gedichten, verhalen en meer. Voor iedereen staat er wel iets in dat hij of zij graag wil lezen.
Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, het boek voldeed aan mijn verwachtingen.
Wat vind je van de cover?
Het is een schitterende en herkenbare cover die bij het boek past.
Wat vind je van de titel van het boek?
De titel is heel erg goed gekozen.
Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, het boek weet je aandacht vast te houden.
Zou je het boek aanraden?
Ik kan iedereen het boek aanraden.
Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor eenieder die van tijdschriften houdt met gedichten, essays, verhalen en meer.
Hoeveel sterren geef je het boek?
5 sterren.
Ga je het boek nog een keer lezen?
Misschien dat ik een gedicht nog eens ga lezen of een kort verhaal.
Ga je het volgende deel ook lezen?
Ja, die ga ik ook lezen.
Ga je het boek houden of geef je het weg?
Het boek mag terug in de boekenkast.
Houdt het boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.
Leuk weetje over het boek:
Het boek is onder andere te koop bij bol.com.
Reacties
Een reactie posten