De Jongen Die Wilde Deugen - Jos Govaarts


Van GODIJN PUBLISHING mocht ik dit boek recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
'Ik was een eenling te midden van andere eenlingen. Urenlang liep ik over een ijzige winderige vlakte, zwom in het koude water van fjorden, stond oog in oog met een beer. Ik heb het allemaal overleefd. Waarom ben ik dan zo bang voor de warmte van de liefde?’ Antwan woont al jaren in Noorwegen. Hij keert terug naar de plek waar hij is opgegroeid om afscheid te nemen van zijn vader. Herinneringen aan zijn jeugd die hij is ontvlucht, komen weer naar boven. Lukt het hem om ze onder ogen te zien en de gevolgen te aanvaarden?

Bron: bol.com.

Omslagontwerp:
Designs by Lotte

Jaar van verschijnen:
2022

Druk:
1e druk

EAN:
9789464640144

Bindwijze:
E-book

Aantal pagina's:
239

Genre:
Literaire romans

Verfilmd?
Voor zover bekend is het boek (nog) niet verfilmd.

Prijs:
€ 7,99

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de mooie cover van De jongen die wilde deugen van Jos Govaarts wil je weten wie de jongen is en wat zijn verhaal is. De titel maakt nieuwsgierig, je wilt weten waarom er voor die titel is gekozen, of daar een speciale reden achter zit. De titel wordt op een gegeven moment duidelijk in het verhaal en dan blijkt dat het heel erg goed is dat men voor deze titel heeft gekozen.
In De jongen die wilde deugen van Jos Govaarts woont de hoofdpersoon in Noorwegen. Hij heeft van alles meegemaakt in Noorwegen. Zo heeft hij gezwommen in het ijskoude water van de fjorden en stond hij ooit oog in oog met een beer. Hij heeft dat allemaal weten te overleven, maar voor één ding is hij bang en dat is voor de liefde. Hij vraagt zich af waarom hij zo bang is voor de liefde. Op een dag wordt de hoofdpersoon gebeld met de mededeling dat hij afscheid moet nemen van zijn vader. Eenmaal terug op de plek waar hij is opgegroeid, komen de herinneringen aan zijn jeugd, waarvoor hij is gevlucht, boven. De vraag is of hij zijn herinneringen onder ogen durft te komen en de gevolgen te aanvaarden.
De jongen die wilde deugen van Jos Govaarts is op een rustige manier geschreven. Het is net of de auteur rekening heeft gehouden met de lezer, dat het verhaal al aangrijpend genoeg is, dat het dan niet nodig is om onnodig de stem te verheffen, al gebeurt dat wel een paar keer in het verhaal, maar dat is dan omdat het verhaal er op dat moment om vraagt. Het is een verhaal met vele verrassende wendingen die je niet ziet aan komen. Een verhaal met een verrassende plot. Vrij aan het begin krijg je een vermoeden dat er iets ergs is gebeurd, er is ook iets ergs gebeurd, maar dan blijkt tegen het eind dat het totaal anders is gegaan dan je steeds had vermoed. Het maakt het verhaal er niet minder schokkend om en je krijgt er geen minder begrip voor, want je begrijpt waarom het zou zijn gebeurd, maar het verklaard dan ook iets waarvan je tijdens het lezen met verbazing hebt gelezen dat er iets niet is opgemerkt. Het verhaal eindigt op een mooie manier. Je had tijdens het lezen niet verwacht dat het verhaal zo zou eindigen.
Het is heel erg goed van Jos Govaarts dat hij in De jongen die wilde deugen voor een onderwerp heeft gekozen waar maar heel weinig over geschreven is en wat ook niet echt bekend is bij heel veel mensen, omdat er niet zo vaak over wordt geschreven en als er al eens iets over is geschreven, vaak ondergesneeuwd wordt door andere verhalen waarin vrouwen iets dergelijks hebben meegemaakt in het verleden. Het verhaal laat heel goed zien dat hetgeen de hoofdpersoon in zijn jeugd is overkomen, ook bij jongens gebeurd, dat jongens in dat opzicht ook niet altijd veilig zijn bij een van hun ouders. De auteur heeft zich heel goed ingeleefd in de personages, in hoe een kind gemanipuleerd kan worden, met schuldgevoelens kan komen te zitten en angsten kan krijgen. Je krijgt op een gegeven moment bewondering voor de hoofdpersoon als hij iets doet wat bij anderen vaak jaren duurt voor ze dat doen. Voor veel mensen kan het verhaal (deels) herkenbaar zijn omdat ze zelf iets dergelijks hebben meegemaakt in hun jeugd.
Het is een aangrijpend verhaal dat je niet zomaar los laat. Tijdens het lezen heb je te doen met de hoofdpersoon en hoop je dat hij uiteindelijk los komt van een bepaald persoon, dat hij uiteindelijk zijn leven kan gaan leiden zoals hij dat wil zonder dat hij steeds gepusht wordt om dingen te doe die hij niet wil doen, zonder dat hem schuldgevoelens worden aangepraat en zonder zich steeds aan te moeten passen aan iemand gemoedstoestand. Ondanks dat het een fictief verhaal is, zou het verhaal van begin tot eind zomaar waar gebeurd kunnen zijn. Het is een verhaal dat hulpverleners en eenieder die met kinderen werkt, zou moeten lezen opdat men beter beter de signalen van een kind opvangt als het buiten de boot valt of zich vaak afzondert. Dat daar vaak een reden voor is.
Kortom; De jongen die wilde deugen van Jos Govaarts is een aangrijpend verhaal over een jongen die steeds zijn best doet om niets verkeerds te doen en alles voor een van zijn ouders over heeft tot op een bepaald moment. Het verhaal laat zien dat niet alleen meisjes met iets dergelijks als in het verhaal gebeurt te maken kunnen krijgen, maar dat jongens dat ook kan over komen. Het is heel goed van de auteur dat hij dat uit de taboesfeer heeft gehaald.




Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, het boek voldeed aan mijn verwachtingen.

Wat vind je van de cover? 
Het is een mooie cover die bij het boek past.

Wat vind je van de titel van het boek? 
De titel is heel erg goed gekozen en wordt later in het verhaal duidelijk.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het verhaal is op een rustige en beeldende manier geschreven waardoor het boek vlot wegleest.

Hoe origineel is het verhaal?
Het is een heel erg origineel verhaal.

Hoe actueel is het boek?
Helaas is het een heel erg actueel boek en zal het helaas ook wel altijd blijven.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het verhaal is goed opgebouwd. Het verhaal is op een chronologische manier geschreven.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat direct in het verhaal.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, het boek weet je aandacht vast te houden. Als je eenmaal in het boek bent begonnen kan je niet meer stoppen met lezen omdat je wilt weten of het de hoofdpersoon lukt om uiteindelijk los te komen van een bepaald persoon en of het hem uiteindelijk lukt om zijn droombaan te krijgen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, het plot heeft me verrast, die zag ik niet aankomen. 

Is het verhaal geloofwaardig?
Het verhaal is van begin tot eind geloofwaardig.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
De karakters zijn stuk voor stuk geloofwaardig,

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Belle, omdat ze een meid is die voortvarend te werk gaat als het moet en verder kijkt dan haar neus lang is.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik kan niet zeggen aan wie ik een hekel had, maar tegelijkertijd ook medelijden mee had, want dan zou ik teveel verraden.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, ik zou wel bevriend met de hoofdpersoon kunnen zijn.

Begrijp je de beweegredenen van de personen?
Van sommige personen begrijp ik de beweegredenen, ook al keur ik niet alles goed, van andere personen begrijp ik de beweegredenen niet.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
De locaties klinken mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ja, dat is me goed afgegaan.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, de auteur heeft me weten te raken. Het hele verhaal heeft me geraakt.

Mooie quote in het boek: 
'Soms moet je het hart aan het woord laten.'

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor de hulpverlening en eenieder die met kinderen werkt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, ik ga het boek niet nog een keer lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, die kan ik niet weggeven.

Houdt het boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk wel dat het boek mij onbewust nog even bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Website van de auteur:
Jos Govaarts

Website van de uitgever:


Het boek is onder andere te koop bij bol.com.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg