Van Uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken. Subtitel: Zijn enerverende belevenissen en persoonlijke ontwikkeling als mens onder de politiepet. Waar gaat het boek over? Politiemensen komen in hun werk doorlopend dilemma’s tegen. Juridische kennis naast eigen moreel kompas helpt om die te benaderen. Dat heeft Ed Jissink bij uiteenlopende dilemma’s in zijn langjarige politieloopbaan op een boeiende en integere wijze gedaan en helder opgeschreven. Een mooi leerboek om te komen tot authentiek(politie)leiderschap.’Joep Pattijn, programmadirecteur Nationale Politie voor Vreemdelingenzaken, Migratiecriminaliteit, Grenzen en Veiligheid. Dat wat hij deed en (bewust) niet deed als agent en leidinggevende bij tt-rellen, treinkapingen, hulpverlening, discriminatie, levensbedreiging, krakersoproer, zingeving, loyaliteitsvragen en veel meer.Ed Jissink beschrijft zijn loopbaan waarin hij niet altijd situaties benaderde zoals verwacht. Als een vis ...
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Het Walvistheater - Joanna Quinn
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Van BOEKERIJ mocht ik dit boek recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken. Oorspronkelijke titel:
In het interbellum groeien de drie Seagravekinderen – Cristabel, Florence en Digby – op aan de kust van Dorset. Hun jeugd speelt zich af in de decadente jaren na de Eerste Wereldoorlog, als het voortbestaan van de Engelse aristocratie op losse schroeven komt te staan. Verwaarloosd door hun ouders en geïsoleerd van de buitenwereld vertrouwen de drie vooral op elkaar en genieten ze van hun gezamenlijke avonturen. Als er op het nabijgelegen strand een walvis aanspoelt, vormt dit voor de kinderen een spannend spel. Met de botten van de walvis bouwen de drie een theater waarin ze al hun fantasieën kunnen uitleven. Dit theater wordt een baken van hoop en zal hen altijd herinneren aan hun zorgeloze kindertijd.
Naarmate de jaren vorderen, worden de Seagraves elk op hun eigen manier geconfronteerd met de grote veranderingen van de twintigste eeuw. Maar hoe verschillend hun levens zich ook ontwikkelen, ze blijven verbonden door de afbrokkelende glorie van hun ouderlijk huis en het walvistheater, dat daar onlosmakelijk bij hoort.
Joanna Quinn is naast journalist en docent creative writing een gevierd auteur van korte verhalen. Ze werd door het prestigieuze Goldsmiths College uitverkoren als ontvanger van de Arts Foundation Fellowship voor korte verhalen. Haar gelauwerde debuutroman Het walvistheater was een Sunday Times-bestseller.
Bron: achterflap boek Vertaald door:
Ineke van Bronswijk en Valérie Janssen Omslagontwerp:
Bürosüd Binnenwerk:
Mat-Zet bv, Huizen Jaar van verschijnen:
2022 EAN:
9789022594599
Bindwijze:
Harcover Aantal pagina's:
546 Genre:
Historische romans Verfilmd?
Voor zover bekend is het boek (nog) niet verfilmd, maar het boek leent zich er heel goed voor om verfilmd te worden.
Prijs:
€ 24,99 Wat vind je van het boek?
Bij het zien van de schitterende cover van Het walvistheater van Joanna Quinn wil je weten wat het verhaal van de walvis is. De titel maakt je nieuwsgierig naar het verhaal, je wilt er meer over weten.
In Het walvistheater van Joanna Quinn groeit Cristabel op een landgoed op van haar vader. Op een dag komt haar vader thuis met een 'nieuwe' vrouw die voor een zoon moet zorgen zodat hij uiteindelijk het landgoed van zijn vader kan erven. Helaas voor de vader van Cristabel is zijn tweede kind ook een dochter en ook de moeder is niet erg blij met haar dochter. Uiteindelijk krijgt de moeder van Flossie een zoon die later het landgoed kan erven. De kinderen moeten zichzelf redden en zijn voornamelijk op elkaar aangewezen. Op een dag spoelt er op het nabij gelegen strand een walvis aan. Voor de kinderen is het een spannend spel om de walvis op te eisen. Uiteindelijk bouwen de kinderen met de botten van de walvis een theater waar ze voorstellingen geven. Het walvistheater is een baken van hoop en zal hen voor altijd blijven herinneren aan hun zorgeloze kindertijd. Eenmaal bijna of al volwassen breekt de Tweede Wereldoorlog uit en volgt ieder zijn of haar pad waarbij ze steeds aan elkaar denken.
Het walvistheater van Joanna Quinn bestaat uit vijf bedrijven en een toegift en is in dagboekvorm geschreven. Sommige stukjes doen zelfs haast filmisch aan, zoals bijvoorbeeld een scene in een nachtclub. Ook staan er vele poëtische zinnen in zoals: 'Een rij wezenloze façades, starend naar de zee die zo grijs is als een slagschip.' Bovenal is het verhaal op een beeldende en vlotte manier geschreven, waardoor het boek niet alleen vlot wegleest, maar waarbij je als lezer ook het gevoel hebt dat je het verhaal vanaf de zijlijn mee beleeft met de personages. Je ziet alles wat is beschreven voor je, je ruikt bijna bijvoorbeeld het rotten van de walvis en krijgt soms trek in de vele gerechten die geregeld genoemd worden. De auteur heeft zich heel erg goed ingeleefd in de gevoelens en emoties van de personages, je voelt ze tijdens het lezen. Tijdens het lezen leef je vooral mee met de drie kinderen en heb je geregeld met ze te doen en zou je ze in je armen willen sluiten en wil je ze verwennen. Je bent dan ook blij dat ze in ieder geval elkaar hebben, dat ze altijd bij elkaar terecht kunnen. Zo te beter je diverse personages leert kennen, zo te meer je gaat begrijpen waarom ze zich zo gedragen als ze zich gedragen, zoals bijvoorbeeld waarom Jasper nauwelijks aandacht aan zijn oudste dochter besteedt. Ook laat het verhaal goed zien hoe het voelt als je alleen maar goed genoeg bent om voor een erfgenaam te zorgen.
Niet alleen heeft Joanna Quinn zich in Het walvistheater goed ingeleefd in de gevoelens van de personages, maar ook in het tijdsbeeld, de plaatsen waar het verhaal zich afspeelt en in de adellijke kringen. Omdat het verhaal zich een eeuw geleden afspeelt, moet je het een en ander ook in het tijdsbeeld plaatsen, dat wat toen heel normaal was, nu ondenkbaar is, zoals bijvoorbeeld dat men veel rookte. Het verhaal geeft een mooi tijdsbeeld weer waarbij je veel ziet veranderen, zoals bijvoorbeeld de opkomst van auto's.
Als je eenmaal in Het walvistheater van Joanna Quinn bent begonnen, kan je niet meer stoppen met lezen, vooral vanaf het gedeelte dat Tweede Wereldoorlog begint, kan je niet meer stoppen met lezen en wil je weten hoe de personages zich verder ontwikkelen, of ze veranderen door de oorlog of diep van binnen toch zichzelf blijven. Het is een verhaal met een paar voorspelbare stukjes, je weet bijvoorbeeld al heel snel hoe het zit tussen twee mensen en waar een ander persoon op valt, maar dat is niet storend en past ook wel in dit geval bij het verhaal. Ondanks de paar voorspelbare stukjes, zitten er genoeg verrassende wendingen in die je niet ziet aankomen, diverse spannende momenten, zoals bijvoorbeeld tijdens een bezichtiging van een appartement en moet je geregeld lachen om bepaalde stukjes, zoals bijvoorbeeld waarom Cristabel uiteindelijk toch Franse woordjes wil leren.
Wat dit boek zo bijzonder maakt, is dat het verhaal geregeld wordt onderbroken door een brief, maar ook bijvoorbeeld door wat er onder diverse bedden ligt en weetjes die de kinderen hebben geleerd. Het zijn leuke onderbrekingen. Overigens is dit geen boek dat je even tussendoor leest, je moet goed opletten vanwege de vele personages en er wordt geregeld een sprong in de tijd gemaakt waarbij je hoopt dat er nog even teruggeblikt wordt, omdat je wilt weten wat er na een bepaald moment is gebeurd, hoe men heeft gereageerd.
Kortom; Het walvistheater van Joanna Quinn is een indrukwekkend verhaal. Het verhaal is weliswaar fictief, maar had zomaar van begin tot eind waargebeurd kunnen zijn. Als je het boek uit hebt, ga je niet alleen de kinderen missen, maar ook de personeelsleden en nog een aantal personen. Je wilt het boek ook in de originele taal lezen, om te kijken of er nog iets mist in de vertaling of dat er iets anders is vertaald dan het oorspronkelijk bedoeld is.
Ja, het boek voldeed aan mijn verwachtingen. Wat vind je van de cover?
Het is een schitterende cover die bij het boek past. Wat vind je van de titel van het boek?
De titel is heel erg goed gekozen. Het is een titel dat je nieuwsgierig maakt naar het verhaal. Wat vind je van de schrijfstijl?
Het boek is op een beeldende en vlotte manier geschreven, hier en daar zelfs filmisch en poëtisch. Door de schrijfwijze van de auteur heb je het gevoel dat je het verhaal vanaf de zijlijn mee beleeft. Hoe origineel is het verhaal?
Het is een heel erg origineel verhaal.
Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het verhaal is goed opgebouwd. Het verhaal is op een chronologische manier geschreven waarbij er soms teruggeblikt wordt in de tijd als het verhaal erom vraagt. Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat direct in het verhaal. Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, het boek weet je aandacht vast te houden, vooral vanaf dat de Tweede Wereldoorlog begint, kan je het boek heel moeilijk wegleggen, omdat je wilt weten hoe het de drie kinderen zal vergaan en of ze de oorlog weten te overleven.
Heeft het plot je verrast?
Niet echt, maar dat is in dit geval niet erg. Is het verhaal geloofwaardig?
Het verhaal is van begin tot eind geloofwaardig. Het zou zomaar een waargebeurd verhaal kunnen zijn. Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
De karakters zijn stuk voor stuk geloofwaardig.
Zie je de personen groeien?
Ja, je ziet diverse personen groeien. Welke persoon vond je het leukst en waarom?
Cristabel, omdat zij een persoon is die zich niet zo snel uit het veld laat slaan en doet wat zij wil, ook al keuren anderen het af. En aan wie had je een hekel en waarom?
Ik ben er nog niet uit aan wie ik een grotere hekel heb. Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, ik zou wel bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon.
Begrijp je de beweegredenen van de personen?
Van sommige personen begrijp ik ze wel, ook al keur ik niet alles goed.
Wat vond je van de locaties in het boek?
Londen is een mooie stad en de andere locaties klinken over het algemeen ook mooi. Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ja, dat zou ik wel kunnen.
Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, de auteur heeft me diverse keren weten te raken, zoals bijvoorbeeld het verhaal van Jasper heeft me uiteindelijk geraakt, maar ook wat er in een nachtclub op een gegeven moment gebeurd, heeft me geraakt en zo zijn er meer stukjes die me geraakt hebben. Mooie quote in het boek:
April wordt door de nieuwe stormen weggeblazen, de donder rolt als een houten kegelbal door de baai, dan betreedt mei met een buiging het toneel en begint Dorset met uitbundig enthousiasme te bloeien, als een jong meisje op haar eerste dansfeest, zwierend over de dansvloer in de sterke armen van een boer tot ze er duizelig van is. Zou je het boek aanraden?
Ik kan iedereen het boek aanraden. Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor eenieder die van historische romans houdt. Hoeveel sterren geef je het boek?
5 sterren. Ga je het boek nog een keer lezen?
Misschien. Ga je het boek houden of geef je het weg?
Het boek mag terug in de boekenkast. Houdt het boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden. Ga je vaker een boek van deze auteur lezen?
Ja, dat ga ik zeker. Leuk weetje over het boek:
Het boek is te koop in twaalf landen.
Leesfragment:
Ga naar de website van BOEKERIJ om een leesfragment van het boek te lezen. Website van de auteur:
Van uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken. Subtitel: Herinneringen van vernielde generaties Waar gaat het boek over? Wie denkt dat met de bevrijding van Nederland in 1945, de Tweede Wereldoorlog geëindigd is, vergist zich. Wie denkt dat de oorlog zal eindigen wanneer de laatste persoon die toen heeft geleefd is gestorven, vergist zich ook. Want de Tweede Wereldoorlog heeft ook de generaties die na de oorlog zijn geboren, getekend. Dit geldt vooral maar zeker niet uitsluitend voor mensen met een Joodse achtergrond; het leven van de zogeheten tweede generatie (en de generaties daarna) wijkt af van hun leeftijdsgenoten. Oorlog en vervolging houdt hen in de greep, hoezeer zij ook proberen een 'gewoon' leven te leiden. Het is niet verwonderlijk dat dit tot misverstanden leidt en onbegrip. Hun ouders menen dat zij niets hebben meegemaakt, hun niet-joodse vrienden en partners kunnen het niet bevatten. Wie wil weten hoe h...
Van Edwin J.F. Delsing mocht ik dit boek recenseren. Ik wil hem daar hartelijk voor danken. Subtitel: Fundament voor een ongedwongen samenleving volgens universele beginselen Waar gaat het boek over? Deze zoektocht is op iets anders uitgelopen. Het resultaat ligt nu verwoord in een boek met de titel “Het Libertarische Sociaal Contract”. Het omslag laat een “kettingbreker” zien, een man, die zichzelf bevrijdt uit de ketenen van … Ja, van wat eigenlijk? De twee fundamentele uitgangspunten van het libertarisme, individuele zelfbeschikking en non-agressie, zijn uitgewerkt in het Libertarische Sociaal Contract. Met zulk een écht contract, in de vorm van een verklaring aan je medemens, definieer je jezelf tot zelfbeschikt mens, die te kennen geeft vreedzaam te willen samenleven met anderen die – wederzijds – het individuele zelfbeschikkingsrecht respecteren. Vanuit die zelfbeschikking geef je jezelf, als je dat wilt, een Libertarische Grondwet. Een voorstel voor zo’n Libertarische G...
Van uitgeverij De Fontein mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken. Waar gaat het boek over? Kort nadat haar zus verdwijnt, is Fay na een kickbokstraining getuige van een gruwelijke afranseling. Ze wil contact met de politie opnemen, maar ontvangt een dreigement: als ze niet zwijgt, wordt ook zij afgetuigd. Tijdens een Halloweenfeest wordt er weer een toegetakeld meisje gevonden. Fay vermoedt een verband tussen de verdwijning van haar zus en de afranselingen. Maar haar zoektocht brengt haarzelf én anderen in levensgevaar. Bron: bol.com . Omslagontwerp: Wil Immink Design Jaar van verschijnen: 2018 ISBN: 9789026143496 Bindwijze: E-book Aantal pagina's: 158 Genre: Young adult, thrillers, jeugd Verfilmd? Het boek is (nog) niet verfilmd, maar het leent zich er goed voor om te verfilmd te worden. Wat vind je van het boek? Bij het zien van de cover van Knock-out van Cis Meijer krijg je een soort angstgevoel, je...
Van uitgeverij Conserve mocht ik dit boek lezen en recenseren. ik wil ze daar hartelijk voor danken. Waar gaat het boek over? De tweeling Clara en Tony spreekt met elkaar in onafgemaakte zinnen. Zo delen ze hun geheimen, dromen en blijdschap. Ze kunnen elkaars gedachten lezen zonder woorden te gebruiken. Hun leven neemt op slag een drastische wending wanneer hun boerderij in 1900 tijdens de Boerenoorlog wordt afgebrand en ze met hun moeder in een kamp vlakbij Pretoria terechtkomen. Honderd jaar later is de wetenschapper Iris geïntrigeerd door epigenetica: hoe patronen uit het verleden zich in het heden herhalen. Iris stuit op een familiegeheim en ontdekt dat haar onderzoek in Holland over de continenten heen tot in Zuid-Afrika echoot. Ze ontrafelt een verhaal van ondenkbare ontberingen en onvoorstelbare veerkracht dat haar leven voorgoed zal veranderen. In deze hartverwarmende historische roman schetst Vijverberg een indringend beeld over Zuid-Afrika en onderzoekt de invloe...
Reacties
Een reactie posten