Zwerfboeken



Ik krijg veel boeken en koop soms ook een boek, maar aangezien we niet in een kasteel wonen, moet ik soms afscheid nemen van een boek die ik heb gelezen. Als we in een kasteel hadden gewoond, dan had ik twee bibliotheken gemaakt. In één bibliotheek komen alle boeken die ik nog wil lezen, recensie-exemplaren en gesigneerde exemplaren. In een andere bibliotheek had ik dan alle door mij gelezen boeken geplaatst, waar iedereen ook lekker kan zitten om een boek te lezen, maar ik zou daar dan ook een boekenkast plaatsen met boeken die weg mogen om wat voor reden dan ook, zodat bezoekers een of meer boeken daaruit kunnen kiezen om mee naar huis te nemen. 
Helaas woon ik niet in een kasteel en moet ik dus geregeld wat strenger zijn. Nu zullen er mensen zijn die roepen dat ik de boeken die ik niet wil houden ook kan verkopen, maar dat wil ik niet. Ik heb geen probleem om een meubelstuk of iets anders te verkopen, maar met boeken ligt dat anders. Ik krijg geregeld gratis boeken in ruil voor een recensie en dan vind ik het niet eerlijk naar de uitgeverijen en auteurs toe dat ik de boeken ga verkopen, ik zou me er dan ontzettend schuldig over voelen. Liever laat ik de boeken dan zwerven. Van manlief heb ik twee jaar geleden een mooie stempel gekregen met de tekst gerecenseerd zwerfboek met de URL van mijn boekenblog en in elk boek dat ik heb gerecenseerd en weg wil doen, plaats ik een stempel zodat de vinders de recensie van het betreffende boek kunnen zoeken op mijn boekenblog.
Als we een dagje weg gaan, gaan winkelen of uit eten gaan, dan neem ik een boek mee die ik in musea, restaurants en zelfs op inpaktafels van winkels kan laten zwerven. Zo kunnen andere mensen de boeken die ik heb gerecenseerd en niet wil houden ook lezen en hoop ik dat ze het boek verder laten zwerven als ze het boek uit hebben. Het geeft mij een goed gevoel dat mensen onverwacht een boek zullen vinden en die dan mee naar huis nemen als ze het een leuk of interessant boek vinden en er dan van genieten. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg