Moordende Paardenrace - Vera Stupenea


Van Vera Stupenea en UITGEVERIJ ASPEKT mocht ik dit boek recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Subtitel:
De allereerste Nederlandse thriller over gokken en intriges in de paardenwereld

Waar gaat het boek over? 
Schrijfster Barbara Admiraal wordt verliefd op een succesvolle paardenfokker. De paardenwereld kent ze niet en ze heeft geen idee in wat voor wespennest ze is beland. Als Barbara verdacht wordt van een moord tijdens een paardenkoers op de drafbaan in Wolvega, staat alles op het spel: haar relatie en zelfs haar leven. MET QR-codes voor video’s en foto’s over de paardenwereld.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Vera Stupenea (1973) is auteur en columniste. Ze werd geboren in Siberië, Rusland en verhuisde in 1997 naar Nederland. Van haar pen verschenen eerder ruim 60 educatieve boeken en ook drie thrillers: Moord om de hoek, High class date en Bullseye.

Bron: achterkant boek

Omslagontwerp:
TheSign Merkenbouwer, Raymond de Jong

Binnenwerk:
Șükran Yürekli

Jaar van verschijnen:
2023

EAN:
9789464870244

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
226

Genre:
Thrillers & spanning

Verfilmd?
Het boek is nog niet verfilmd, maar het boek leent zich er goed voor om verfilmd te worden.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover van Moordende Paardenrace van Vera Stupenea wil je weten wie de vrouw is, wat haar verhaal is en bij welke paardenrace ze is. De titel maakt je nieuwsgierig naar het verhaal. De subtitel geeft precies weer wat je van het boek kunt verwachten.
In Moordende paardenrace van Vera Stupenea krijgt de hoofdpersoon een opdracht die ze om diverse redenen niet kan laten lopen. Tijdens die opdracht wordt ze verliefd op een paardenfokker en komt ze in de paardenwereld terecht waar ze niet mee bekend is, maar zo te langer ze in die wereld vertoeft, zo te meer ze komt te weten. Op een gegeven moment wordt de hoofdpersoon verdacht van een moord tijdens een paardenkoers. Door die verdachtmaking komt alles, inclusief haar hele leven, op het spel te staan. De vraag is of zij de moord heeft gepleegd of dat iemand anders dat heeft gedaan en waarom die moord is gepleegd.
Meteen vanaf de eerste pagina word je meegezogen in het verhaal van Moordende paardenrace van Vera Stupenea. Zo te verder je in het verhaal komt, zo te moeilijker het wordt om het boek weg te leggen. Je wilt weten wie de moordenaar is en wat zijn of haar motief van de moord is. Het is een verhaal met vele verrassende wendingen die je niet ziet aankomen, zoals bijvoorbeeld hoe het echt zat met een bepaald persoon, waardoor je een ander beeld van die persoon krijgt dan je in eerste instantie had. Steeds als je een vermoeden hebt wie de moord heeft gepleegd, komt er een ander in beeld die ook wel eens de moordenaar zou kunnen zijn. Het verhaal heeft een paar spannende momenten waarbij je op het puntje van je stoel zit, zoals als de hoofdpersoon zich ergens ongeoorloofd toegang verschaft. Je vraagt je geregeld af waarom de hoofdpersoon zoveel risico's neemt en je vraagt je geregeld af wat jijzelf gedaan zou hebben, maar je bewonderd de hoofdpersoon tegelijkertijd voor haar lef. Het plot komt als een totale verrassing, maar tegelijkertijd is het ook weer niet zo verrassend als je een stukje goed gelezen hebt. Het verhaal is hier en daar een tikkeltje voorspelbaar, maar dat is in dit geval niet erg.
Aan alles is te merken dat Vera Stupenea veel onderzoek heeft gedaan voor Moordende paardenrace. Je krijgt door dit verhaal een mooi kijkje in de paardenwereld, waarbij je het een en ander leert over paardenraces, zoals bijvoorbeeld waarom een paard beter een bepaald startnummer niet kan hebben. Ondanks dat het een fictief verhaal is, zou het verhaal van begin tot eind zomaar waar gebeurd kunnen zijn. De intriges die in het verhaal voorkomen, gokverslaving en wat dat met iemand kan doen, de samenzweringen, hoe de mensen zich voordoen en hoe het gaat in de paardenwereld. Voor veel mensen kan dat (deels) herkenbaar zijn, omdat ze iets dergelijks ook hebben meegemaakt. De QR-codes zijn een mooie aanvulling in het boek en zeker de moeite waard om te bekijken.
Kortom; Moordende paardenrace van Vera Stupenea is een verhaal waarbij je een mooi inkijkje krijgt in de paardenwereld. Een verhaal dat fictief is, maar zomaar waar gebeurd had kunnen zijn.




Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, het boek voldeed aan mijn verwachtingen.

Wat vind je van de cover? 
Het is een schitterende cover die bij het boek past.

Wat vind je van de titel van het boek? 
De titel is erg goed gekozen. Het is een nieuwsgierig makende titel.

Wat vind je van de subtitel van het boek? 
De subtitel is erg goed gekozen, je weet meteen wat je te wachten staat in het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het boek is op een vlotte en beeldende manier geschreven waardoor het verhaal vlot wegleest. Tijdens het lezen heb je het gevoel dat je het verhaal vanaf de zijlijn meebeleeft.

Hoe origineel is het verhaal?
Het verhaal is erg origineel.

Hoe actueel is het boek?
Het boek is erg actueel en zal dat altijd blijven.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het verhaal is goed opgebouwd.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat direct in het verhaal.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, het boek weet je aandacht vast te houden. Als je er eenmaal in bent begonnen, is het moeilijk om het boek weg te leggen. Vooral tegen het eind kun je niet meer stoppen met lezen, omdat je wilt weten hoe iets precies zit.

Heeft het plot je verrast?
Ja en nee. Als je het verhaal goed leest, dan had je kunnen verwachten hoe het met het plot zit.

Is het verhaal geloofwaardig?
Het verhaal is van begin tot eind geloofwaardig.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
De karakters in het boek zijn stuk voor stuk geloofwaardig.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Barbara, omdat ze veel lef heeft en een pitbull kan zijn als het moet.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik kan niet zeggen aan wie ik een hekel heb, want dan zou ik teveel verraden.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, ik zou wel bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon.

Begrijp je de beweegredenen van de personen?
Van sommige personen begrijp ik de beweegredenen, ook al keur ik niet alles goed, van andere begrijp ik ze totaal niet.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Wolvega is een mooie plaats en de andere plaatsen klinken ook heel mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ja, dat is me goed afgegaan.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, de auteur heeft me een paar keer weten te raken, zoals bijvoorbeeld het verhaal van Sofia en Stephanie, die me geraakt hebben. Meer kan ik niet zeggen, want dan zou ik teveel verraden. Zo zijn er meer stukjes die me geraakt hebben.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor paardenliefhebbers.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, dat ga ik niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek weggeven.

Houdt het boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek me lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Website van de auteur:
Vera Stupenea

Website van de uitgever:




Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg