De Meeste Regen Valt Ernaast - Niek Hendriks


Van Uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Drie vertellingen die ogenschijnlijk weinig met elkaar van doen hebben. Drie vertellingen die enkelingen schetsen op een keerpunt in hun leven, wanneer ze het kwetsbaarst zijn en meer door noodlot worden gedreven dan door vrije wil. Terwijl de ene na de andere gebeurtenis in onafwendbaar tempo op hen afkomt, zijn ze zich nog altijd onbewust van de vernietigende gebeurtenis die hen straks ten deel zal vallen. Het eeuwige rad van oorzaak en gevolg kan slechts vreedzaam herroepen worden als men er open voor wil staan. Allen, jong en oud gelijk, moeten zich behelpen met de boeien die zij bij geboorte meegekregen hebben. Dat is de wijsheid die ze in de loop van hun toekomstig leven moeten opdoen: dat het menselijk bestaan er onontkoombaar een is van voortdurend vallen en opstaan. Er is geen ander pad dan dat door hogere machten bepaald is; en dat is dat er enkel één emotie is waarmee we onze eigen fouten en ons eigen falen met de mantel van de liefde zouden kunnen toedekken: erbarmen met onszelf, erbarmen met de ander.

Bron: bol.

Over de auteur:
Niek Hendriks sleet zijn vroegste jeugd in een tweetal kleine dorpen bij de Duitse grens, voordat hij op jonge leeftijd naar de hoofdstad verhuisde en kortstondig, na een intermezzo om een boek te schrijven, aan een universitaire studie begon. Na een bijna even korte carrière als verkoper van het geschreven woord en een ietwat langere als vertaler van literaire fictie en non-fictie voelde hij de aandrang om iets anders op de eerste plaats te zetten dan bekende buitenlanders hier in Nederland een stem te geven en voltooide hij zijn droom om zelf zijn eerste boek te publiceren. Dit dan is zijn tweede.

Bron: achterkant boek

Omslagontwerp:
Snegina Uzunova

Binnenwerk:
BeCo DTP-Productions, Epe

Jaar van verschijnen:
2021

EAN:
9789464249149

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
344

Genre:
Mens & maatschappij

Verfilmd?
Voor zover bekend zijn de verhalen in dit boek (nog) niet verfilmd, maar de verhalen lenen zich er goed voor om verfilmd te worden.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de mooie cover van De meeste regen valt ernaast van Niek Hendriks krijg je een somber gevoel, ondanks dat de mensen er wandelen, waar de mensen die alleen wandelen met hun eigen gedachten bezig zijn en het paartje dat wandelt vast over van alles wat hen bezighoudt aan het praten zijn. Je krijgt van de cover niet echt een indruk van wat je van het boek kunt verwachten. Ondanks dat, past de cover goed bij het boek, bij de gemoedstoestanden van de hoofdpersonen in de drie verhalen in het boek. De titel maakt je nieuwsgierig naar de verhalen in het boek.
De meeste regen valt ernaast van Niek Hendriks bestaat uit drie verhalen. Drie verhalen die zo op het eerste oog niets met elkaar van doen hebben. Bij het lezen van de eerste twee verhalen krijg je een vermoeden dat de dood een rode draad is die de drie verhalen bindt, maar het derde verhaal kent ook de dood in het verhaal, maar minder opzichtig dan de eerste twee verhalen. Wat zeker een rode draad in de verhalen is, is dat de drie hoofdpersonen van de drie verhalen worstelen met zichzelf en het leven, het gevoel dat ze gefaald hebben in het leven en daar, ieder op zijn manier, een oplossing voor denken te hebben. Het zijn personen die ieder op zijn manier het nodige te verduren hebben gehad in hun leven. Voor veel mensen kunnen bepaalde stukjes, zoals een huwelijk, dat om wat voor reden dan ook, ten einde loopt, herkenbaar zijn. Het is mooi dat de auteur laat zien dat jongens en mannen ook zo hun onzekerheden hebben over bijvoorbeeld seks met een ander, dat het niet speciaal een vrouwending is.
De meeste regen valt ernaast van Niek Hendriks is geen boek voor vrouwen en voor mannen die niet van stoeremannentaal houden. Veel vrouwen zullen, als ze dit boek lezen, zich geregeld ergeren aan de vrouwonvriendelijke praatjes van de personages in de verhalen, iets wat veelvuldig voorkomt in de verhalen, maar het is voor te stellen dat veel mannen dat juist leuk vinden om te lezen. 
Je hebt het gevoel dat de auteur een taalliefhebber is, want hij mag graag in zijn verhalen vergelijkingen maken, zoals wat Marie met haar majesteitelijke houding was. De auteur weet ook mooie, soms haast poëtische zinnen te beschrijven, zoals 'Ik heb steeds de neiging om mijn oren als een hond te spitsen, wil ik hem in grote lijnen volgen'.
Vooral het eerste verhaal is geen verhaal voor voor het slapen gaan of voor onder het eten te lezen, vanwege de diverse bloederige scènes. De verhalen kun je beter niet tussendoor lezen, je moet namelijk goed opletten, want als je even niet oplet, kun je zo de draad kwijt zijn. De verhalen zijn los te lezen. Je kunt zelf bepalen met welk verhaal je begint, welk verhaal je daarna leest en met welk verhaal je eindigt.
Niek Hendriks heeft zich erg goed weten in te leven in de personages in De meeste regen valt ernaast. Door zijn beeldende schrijfwijze komen de personages en de plaatsen waar de verhalen afspelen tot leven. Tijdens het lezen heb je het gevoel dat je erbij bent, dat je de verhalen zelf vanaf de zijlijn meebeleeft. Je wilt steeds weten hoe de verhalen eindigen. Zal een meisje/vrouw in het eerste verhaal gevonden worden? Zou ze nog leven? In het tweede verhaal wil je weten of de hoofdpersoon zijn bouwwerk uiteindelijk afkrijgt en zijn laatste wens zal inwilligen of toch niet en in het laatste verhaal wil je weten of de echtelieden hun huwelijk tijdens een vakantie weten te redden of dat de vakantie juist tot een scheiding leidt. Alledrie de verhalen hebben verrassende wendingen die je niet ziet aankomen en verrassende, maar passende eindes.
Kortom, De meeste regen valt ernaast van Niek Hendriks is een verhalenbundel met drie verschillende verhalen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, maar toch is er een rode draad die de verhalen met elkaar bindt. De verhalen zullen bij veel vrouwen ergernissen oproepen, maar veel mannen zullen ervan genieten. 




Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Niet helemaal, ik had er meer van verwacht.

Wat vind je van de cover? 
Het is een mooie, maar ook een somber makende cover die bij het boek past.

Wat vind je van de titel van het boek? 
De titel is erg goed gekozen, past bij het boek. Het is een titel dat je nieuwsgierig maakt naar het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
De verhalen zijn op een beeldend vertellende manier geschreven, waardoor je het gevoel hebt dat je de verhalen vanaf de zijlijn meebeleeft. 

Hoe origineel zijn de verhalen?
De verhalen zijn erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van de verhalen?
De verhalen zijn stuk voor stuk goed opgebouwd.

Zat je direct in de verhalen?
Ja, ik zat direct in de verhalen.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Nee, dit boek weet niet altijd je aandacht vast te houden. Geregeld dwaalden mijn gedachten af, omdat de verhalen me niet helemaal pakten, maar ook geregeld ergerden vanwege de vele vrouwonvriendelijke stukjes, maar dat lag aan mezelf. Als ik een man was geweest, dan had ik me er waarschijnlijk niet zo aan geërgerd.

Hebben de plots je verrast?
Ja, de plots hebben me verrast.

Zijn de verhalen geloofwaardig?
De verhalen zijn stuk voor stuk geloofwaardig.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
De karakters zijn stuk voor stuk geloofwaardig.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Ik heb geen favoriet persoon in de verhalen.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik ben er nog niet uit aan wie ik een grotere hekel heb.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersonen?
Nee, ik zou met geen van de drie hoofdpersonen bevriend kunnen zijn.

Begrijp je de beweegredenen van de personen?
Van sommige personen begrijp ik de beweegredenen, ook al keur ik niet alles goed, van andere personen begrijp ik ze niet.

Wat vond je van de locaties in het boek?
De locaties klinken over het algemeen mooi. 

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ja, dat is me goed afgegaan.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, de auteur heeft me diverse keren weten te raken, zoals bijvoorbeeld wat een bepaald persoon in het eerste verhaal is overkomen heeft me geraakt, maar ook waarom het huwelijk van de hoofdpersoon in het tweede verhaal op de klippen is gelopen, heeft me geraakt en zo zijn er meer stukjes die me geraakt hebben.

Mooie quote in het boek: 
De dood laat zich niet sturen.

Zou je het boek aanraden? 
Vrouwen zou ik dit boek niet aanraden, maar mannen kan ik het boek wel aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Zoals gezegd, voor mannen is dit boek geschikt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
3 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, ik ga het boek niet nog een keer lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek weggeven.

Houdt het boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek me lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Website van de uitgever:




Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg