Kiezels - Conny Hoogendoorn


Van Conny Hoogendoorn mocht ik haar boek recenseren. Ik wil haar daar hartelijk voor danken.

Subtitel:
knarsende verhalen

Waar gaat het boek over? 
KIEZELS bevat knarsende verhalen die ogenschijnlijk weinig met elkaar te maken hebben. Maar samen vormen ze een bundel, waarin gevoelens centraal staan. WRIJVING GEEFT GLANS zou een passende ondertitel zijn, want Hoogendoorns kiezels blijken zorgvuldig gepolijste edelstenen. Conny Hoogendoorn publiceerde verhalen in tientallen verzamelbundels, wat haar de eretitel Koningin van het korte verhaal opleverde. Net als haar debuut TEGENWICHT bevat KIEZELS een selectie favorieten.

Bron: bol.

Jaar van verschijnen:
2022

Druk:
Tweede druk

EAN:
9789083180885

Bindwijze:
E-book

Aantal pagina's:
231

Genre:
Literaire romans

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover van Kiezels van Conny Hoogendoorn krijg je het gevoel dat je een boek over kiezelsteentjes gaat lezen. De titel en subtitel laten je dat ook vermoeden, maar niets is minder waar, al zitten er een paar verhalen waarin (kiezel)stenen zijn verwerkt. De titel van het boek wordt al snel duidelijk. De verhalen in deze verhalenbundel kun je los lezen. Je bepaalt zelf met welk verhaal je begint, welk verhaal je daarna leest en met welk verhaal je eindigt. Over het algemeen kun je de verhalen onder het eten of voor het slapen gaan lezen, maar er staan een paar verhalen in die je beter niet onder het eten of voor het slapen gaan kunt lezen.
In Kiezels van Conny Hoogendoorn staan verhalen die uit het leven lijken te zijn gegrepen. In elk verhaal is er wel iemand die een deel van het verhaal herkent, omdat hij of zij het zelf (deels) ervaren heeft of iemand kent die dat (deels) heeft ervaren, zoals het verhaal van een ouder die al vrij snel na het overlijden van zijn vrouw een andere partner heeft en hoe dat voor een van de kinderen voelde. Verhalen waarin de hoofdpersoon voor een moeilijke keuze staat, zoals meteen in het eerste verhaal het geval is. Als lezer vraag je je steeds af wat de hoofdpersoon gaat doen, of de hoofdpersoon zijn menselijke kant laat spreken of zijn zakelijke kant, die hard en onbegrijpelijk over zal komen. 
Verhalen die binnen dreunen, zoals het verhaal waarin een man op zijn vrouw wacht die op de ijsbaan is. Verhalen waar mensen zich afvragen aan wie ze hun geld en spullen zullen nalaten als ze zijn overleden. Schokkende verhalen, zoals van een zoon wiens moeder is overleden en waarbij je tot op het laatst in spanning zit hoe de moeder is overleden. Verhalen waarbij een gebeurtenis in het verleden anders is gegaan dan de hoofdpersoon zijn verdere leven lang dacht. Het kerstverhaal is een ontroerend verhaal. Verhalen waarbij mensen op hun plaats worden gezet, zoals een man die zijn gewezen minnaar op zijn plaats zet. Bij het verhaal van een vrouw die tijdens een vakantie rouwt om haar relatie, moet je glimlachen om de laatste zinnen. Je moet lachen om het verhaal over een BN'er die op een eiland bij zinnen probeert te komen en hoe de eilandbewoners de journalisten om de tuin leiden met de vraag of ze de eilanden nog steeds niet uit elkaar kunnen houden. Bij het lezen van een verhaal over kijkcijfers, hoop je dat de tv-bonzen niet op ideeën wordt gebracht, ook al zitten er genoeg knoppen op de afstandsbediening. Zo zijn er meer verhalen.
De eerste zin(nen) van elk verhaal in Kiezels van Conny Hoogendoorn maken je nieuwsgierig om verder te lezen, om te weten wat er is gebeurd, hoe het is gegaan, hoe het verhaal zal eindigen. De auteur heeft de verhalen stuk voor stuk goed opgebouwd, je zit bij de meeste verhalen steeds in spanning van hoe het bewuste verhaal zal aflopen. Het zijn verhalen met verrassende wendingen die je niet ziet aankomen. Veel verhalen hebben een open einde, maar dat is niet erg, want tussen de regels weet je hoe het verhaal eindigt. De auteur heeft zich goed ingeleefd in de personages en hun gevoelens goed weten te beschrijven. Door de beeldende schrijfstijl van de auteur zie je elk verhaal voor je en heb je het gevoel dat je elk verhaal zelf meemaakt. Mede daardoor lezen de verhalen vlot weg. Elk verhaal is fictief, maar elk verhaal zou waargebeurd kunnen zijn.
Kortom, Kiezels van Conny Hoogendoorn is een verhalenbundel met knarsende verhalen die uit het leven gegrepen lijken te zijn. Verhalen waarin veel mensen zichzelf, of iemand anders die ze kennen, herkennen. Het zijn verhalen die raken, sommigen komen zelfs keihard bij je binnen. 



Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, het boek voldeed aan mijn verwachtingen.

Wat vind je van de cover? 
Het is een schitterende cover die bij het boek past.

Wat vind je van de titel van het boek? 
De titel is erg goed gekozen. Het is een nieuwsgierig makende titel.

Wat vind je van de subtitel van het boek? 
De subtitel is erg goed gekozen. Ook de subtitel is nieuwsgierig makend.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
De verhalen zijn stuk voor stuk op een vlotte en beeldende manier geschreven waardoor de verhalen vlot weglezen.

Hoe origineel zijn de verhalen?
Elk verhaal is erg origineel.

Hoe actueel is het boek?
Veel verhalen in het boek zijn erg actueel en zullen dat altijd blijven.

Wat vind je van de opbouw van de verhalen?
De verhalen zijn stuk voor stuk goed opgebouwd.

Zat je direct in de verhalen?
Ja, ik zat meteen in elk verhaal en kon dan niet meer stoppen met lezen.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, het boek weet je aandacht vast te houden.

Hebben de plots je verrast?
Ja, elk plot heeft me verrast. Steeds dacht ik dat er een ander plot kwam.

Zijn de verhalen geloofwaardig?
Ja, elk verhaal is van begin tot eind geloofwaardig.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, de karakters zijn stuk voor stuk geloofwaardig.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
De locaties klinken over het algemeen mooi.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, de auteur heeft me met elk verhaal weten te raken. Ik kan wel een verhaal opnoemen die me geraakt heeft, maar daarmee zou ik de andere verhalen te kort doen, omdat die me, elk op zijn eigen manier, ook geraakt hebben.

Mooie quote in het boek: 
'Geiten hebben een grote mond, maar het hart op de goede plek.'

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor eenieder die van verhalenbundels met verhalen houdt die waargebeurd kunnen zijn.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, die kan ik niet weggeven, maar het e-book mag op mijn laptop blijven staan.

Houdt het boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk wel dat sommige verhalen me onbewust nog even bezig blijven houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Website van de auteur:
Conny Hoogendoorn

Website van de uitgever:




Reacties

  1. Leukl om te lezen dat wij bijna dezelfde reactie hebben op 'Kiezels' https://graaggelezen.blogspot.com/2022/09/ik-las-kiezels-knarsende-verhalen.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze gaf ik ook 5 sterren https://graaggelezen.blogspot.com/2022/09/ik-las-kiezels-knarsende-verhalen.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ben ik blij met deze prachtige recensie. Poeh, alweer 5 sterren, ik ben er stil van. Dank je wel voor je mooie woorden. Ik hoop dat ik je kan verleiden ook TEGENWICHT en HONDERDJES te lezen. Nogmaals dank!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg