Pickwick vraag: Wat is jouw favoriete sprookje?


Wat een moeilijke vraag weer van Pickwick, want ik heb meerdere favoriete sprookjes en daarom maak ik er, dwars als ik kan zijn, een willekeurige top 10 van en ja, ik weet dat het afgezaagde sprookjes zijn, maar ze blijven leuk en ook al ben ik volwassen.

1 - Roodkapje
Blijft gewoonweg een leuk sprookje met een schitterend einde.





















2 - Doornroosje
Wakker gekust worden door een prins en dan nog lang en gelukkig leven. Wat een heerlijk eind.


























3 - Repelsteeltje
Niemand weet, niemand weet dat ik repelsteeltje heet. Liedje gaat niet meer uit mijn hoofd, maar dat is niet erg.














4 - De Kikkerkoning
Welk meisje, en later als vrouw soms stiekem ook nog, wilde nou niet, als ze een kikker, hoe lelijk hij er ook uit zag, zag hem kussen in de hoop dat hij dan in een knappe prins zou veranderen?





















5 - De rode schoentjes
Vooral het muziekje dat daarbij hoort, blijft leuk.

























6 - Hans & Grietje
Dit sprookje mag niet ontbreken.























7 - Sneeuwwitje
Een echt sprookje.
















8 - Assepoester
De kwade blikken van je zussen als blijkt dat het glazen muiltje jou toe behoort. Blijft een heerlijk sprookje.

























9 - De Gelaarsde Kat
Ook als je niet van katten houdt, is het een heel erg leuk sprookje.
















10 - Indische Waterlelies
Uiteraard mag dit sprookje niet ontbreken in mijn top 10. Ik heb er vorig jaar nog een gedicht over geschreven. Luister ondertussen ook naar het muziekje dat bij dit mooie sprookje hoort.
















Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg