Dromen In New Orleans - Erika Orloff



Ik mocht dit boek lezen en recenseren voor HarperCollinsHolland en ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Oorspronkelijke titel:
Diary Of A Blues Goddess

Waar gaat het boek over? 
Georgia Ray Miller zingt op bruiloften. Al jaren maakt ze zichzelf wijs dat ze het helemaal niet erg vindt om avond aan avond liedjes van ABBA te laten horen, maar diep vanbinnen weet ze wel beter. Want wat ze eigenlijk wil, is blueszangeres worden. Er zijn genoeg redenen te verzinnen waarom haar grote droom onbereikbaar is. Bijvoorbeeld het feit dat ze nog nooit een gebroken hart heeft gehad - wat vast een voorwaarde is om de blues te kunnen zingen. Maar dat is natuurlijk een smoesje. Wat haar echt tegenhoudt, is angst. Angst om kwetsbaar te zijn en afgewezen te worden. Misschien is dat ook waarom ze in de liefde maar niet kan kiezen. Van de spannende 'Cassanova' Jones krijgt ze al sinds de middelbare school slappe knieën. Maar haar vaste toetsenist is ook heel erg leuk en lijkt haar eindelijk te zien staan. Dan vindt ze het dagboek van een oudtante, die een ware bluesgodin blijkt te zijn geweest. Zit de blues dan toch in haar bloed? Er is maar één manier om daarachter te komen: in het diepe springen. Durft Georgia een keuze te maken en haar hart te volgen?

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover kan je alleen maar het gevoel hebben dat het boek over de liefde en muziek gaat en dat gaat het ook. Het is een heerlijke feelgood roman waarin veel soorten van liefde voorbij komen; vriendschappelijke liefde, verloren liefdes, gebroken liefdes, kortstondige liefdes en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het boek leest als een trein weg. Eenmaal in begonnen, is het moeilijk om het boek weg te leggen als je even wat anders moet doen of als iemand je stoort. Het verhaal is op een vlotte, beeldende manier geschreven. Je hoort af en toe bijna de muziek.
Het is geen standaard ik-hou-van-jou-verhaal, maar een verhaal dat diverse wendingen heeft, dat je steeds op het verkeerde been zet, dat je laat verrassen. Je voelt het verdriet, maar ook de vreugde van de hoofdpersonen, je moet lachen om bepaalde momenten, je wordt boos op bepaalde personen. Je leert bepaalde personen steeds beter kennen, de personen zijn goed uitgewerkt.
Je bent er dan wel niet echt bij, maar als je in het boek zit, dan heb je het gevoel dat je het allemaal zelf meemaakt. Je gaat van de hoofdpersonen houden en baalt er ergens van als je het boek bijna uit hebt, dat je zo afscheid van ze moet nemen omdat je weet dat je ze gaat missen.
Het is niet alleen de liefde die eruitspringt, maar ook de muziek. Je wilt naar naar New Orleans om de sfeer te proeven, om de muziek te horen. Het verhaal geeft heel goed weer hoe het in de muziek eraan toe gaat, wat het ritme van veel muzikanten is.
Het plot komt als een verrassing uit de lucht vallen omdat je eigenlijk een ander plot had verwacht. Het eind is schitterend die het verhaal afmaakt.

Kortom, het is een heerlijke feelgood roman voor op een heerlijke zomerse dag met een heerlijk glas champagne of anders een goed glas wijn.

Een tip voor als je dit boek gaat lezen; hou de box met tissues maar bij de hand.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat het boek voldeed aan mijn verwachtingen.

Wat vind je van de cover? 
Mierzoet, maar past wel bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg mooi en past heel erg goed bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot, beeldend. Je ziet alles voor je en hoort bijna de muziek.

Hoe origineel is het verhaal?
Niet echt origineel, maar dat is in dit geval niet erg.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is heel erg goed, langzaam wordt je via diverse wegen naar het plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker.

Heeft het plot je verrast?
Ja, dat heeft het zeker, want ik had een totaal ander plot verwacht.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Als ik niet al diverse types in de grote steden had gezien, had ik gezegd dat de karakters ongeloofwaardig overkomen, maar ik weet dat er in het echt ook de beschreven types bestaan. De karakters zijn dus geloofwaardig die zomaar echt hadden kunnen bestaan.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Nan, omdat ze na alles wat ze al heeft meegemaakt toch zo sterk blijft, voor iedereen klaar staat en geniet van het leven.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Rick, kan alleen niet zeggen waarom, want dan zou ik teveel verraden. Jullie moeten het boek daarom maar lezen als je wilt weten waarom ik een hekel aan hem heb.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Ik wil erheen, ik wil de sfeer proeven.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het speelt zich in de huidige tijd af en dat gaat me goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, en dan met name het verhaal van Irene heeft me geraakt. Meer kan ik er niet over zeggen.

Mooie quote in het boek: 
Zo zie je maar, waar liefde is, is de blues, waar je ook vandaan komt.

Zou je het boek aanraden? 
Het boek is zeker een aanrader.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van feelgood romans houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, dus ik kan het boek niet weggeven, maar hij mag op mijn Chromebook blijven staan.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is zover ik weet nog geen verfilming van, maar mocht die er ooit komen, wat ik wel verwacht, dan ga ik die niet kijken omdat ik het verhaal liever in mijn hoofd hou zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de uitgever:
HarperCollinsHolland




Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg