Doorgaan naar hoofdcontent

Boek van de Week

Het Zilveren Kruis - Ingrid Chen

Ik mocht dit boek voor UITGEVERIJ COSERVE lezen en wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 






















Wat vind je van het boek? 
De cover geeft een klein stukje bloot aan waar het boek over gaat, al is dat toch een, wel heel belangrijke, bijzaak, want het belangrijkste van alles is dat Damian uiteindelijk via diverse omwegen op zoek gaat naar zijn moeder. De vraag die Damian heeft is waarom hij steeds van die nachtmerries heeft, waar die vandaan komen. Later komt de vraag wie die mensen zijn die hem steeds in zijn nachtmerries achtervolgen. Is het gewoon een dwaze nachtmerrie waar je maar beter over kunt zwijgen als je ze op latere leeftijd nog hebt of is het (deels) echt gebeurd? Heef hij dat echt meegemaakt? Wat is het verhaal achter het zilveren kruis dat hij altijd om zijn nek draagt en waar hij het gevoel heeft dat een bepaald iemand over hem waakt, van wie heeft hij die gekregen? Daarnaast rijst de vraag waarom hij hem niet openlijk kan dragen. Waarom het niet geoorloof…

RET - Anderhalve Eeuw Rotterdam En Openbaar Vervoer - Maurits Van Den Toorn


Van uitgeverij Boom Uitgevers mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Dit rijk geïllustreerde boek is bedoeld voor het algemene publiek, voor Rotterdammers in het bijzonder, en voor de vele hobbyisten op het gebied van trams en ander rollend materieel.
De geschiedenis van het Rotterdamse openbaar vervoer gaat terug tot de komst van de paardentram in 1878. In de bijna anderhalve eeuw erna groeide de Rotterdamse haven hard, en daarmee ook het aantal inwoners en het openbaar vervoer. In 1905 kwam de elektrische tram, de bus kwam op in de jaren twintig, en nu vormt de metro de kern van het netwerk. De RET is altijd het modernste openbaar vervoerbedrijf in Nederland geweest. De geschiedenis van het Rotterdamse vervoer is tegelijk de geschiedenis van de snel gegroeide stad. De oorlogsperiode, waarin de RET in de greep van de NSB kwam, speelt hierin een grote rol.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Maurits van den Toorn is historicus en journalist. Hij heeft zich gespecialiseerd in verkeer en vervoer en schrijft voor verschillende vaktijdschriften en websites.

Bron: achterkant boek

Wat vind je van het boek? 
De cover is wat saai, maar tegelijkertijd ook wel weer strak. Als je niet bekend bent met de RET, dan krijg je geen idee waar het boek over zou kunnen gaan. Er had dan ook beter voor een fotocover gekozen kunnen worden met een foto zoals op bladzijde 160, waardoor je meteen het idee krijgt dat het over het Rotterdams openbaar vervoer gaat.

Van binnen ziet het er heel mooi uit en zie je gelijk, als je het boek opent, een kaart van hoe Rotterdam in de beginjaren uitgezien heeft, aan het eind zie je een kaart hoe Rotterdam heden ten dage eruit ziet. Je kan dan vergelijken en kijken wat er veranderd is en wat er hetzelfde is gebleven.

Je krijgt een mooi beeld van hoe het openbaar vervoer in Rotterdam is ontstaan, hoe RET is ontstaan, hoe het openbaar vervoer ging ten tijde van de Tweede Wereld Oorlog, hoe het daarna is gegroeid en wat de toekomstplannen zijn. Tegelijkertijd lees je hoe Rotterdam in de loop der jaren is gegroeid waardoor er meer openbaar vervoer nodig was/is. Hoe de Rotterdammers Rotterdam al tijdens de oorlog weer probeerden op te bouwen. Je leest ook waarin Rotterdam een voorloper was. Sorry, maar ik ga niet vertellen wat, dat mogen jullie zelf gaan lezen.
Je leest ook over wat voor kaartjes men in het verleden gebruikte en hoe de tarieven bepaald werden/worden en wie dat beslist. Voor velen zal dat een feest der herkenning zijn omdat ze zelf ook de kaartjes hebben gebruikt. Vooral de strippenkaart zal nog bij velen in het geheugen zitten.
Ook lees je dat bepaalde gebeurtenissen waarvan je denkt dat dat van de laatste jaren is, dat dat vroeger ook al voor kwam, dat dat dus van alle tijden is.
Helaas is het niet altijd even vlot geschreven, is het soms wat droog, maar echt storend is het niet omdat dat bij technische gegevens lastig is om dat vlot te verwoorden.
De foto's van het openbaar vervoer in Rotterdam, de tekeningen van de trams, bussen en metro's en het lijnennet maken het boek af.

Het is een mooi en interessant boek die zeker elke Rotterdammer zou moeten lezen, al is het alleen al om de geschiedenis van hun stad beter te leren kennen.
Het boek is ook leuk voor de fans die van het openbaar vervoer houden en alles willen weten over trams, metro's en bussen.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat het boek voldeed aan mijn verwachtingen.

Wat vind je van de cover? 
Zoals gezegd, die vind ik nogal saai, maar tegelijkertijd ook wel weer strak. Toch zou een fotocover met een foto, zoals bijvoorbeeld op bladzijde 160, beter zijn geweest zodat de niet Rotterdammers of mensen die nog nooit in Rotterdam zijn geweest, ook gelijk zien waar het boek over zou kunnen gaan.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Over het algemeen vlot, maar soms wat droog, maar zoals gezegd, met de technische gegevens is dat niet altijd even mogelijk om dat vlot te beschrijven.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel. Er is inderdaad, zoals de algemeen directeur al in zijn voorwoord aangeeft, nog geen boek geweest die heeft geschreven over het ontstaan van de RET.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, je zit er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker.

Wat vond je van de locatie in het boek? 
Rotterdam is een hele mooie stad.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Dat heeft hij zeker. Ik wist uiteraard al dat Rotterdam flink gebombardeerd was, maar dat was nooit echt tot mij doorgedrongen. Door het zien van de foto's waar je kan zien waar de bommen zijn gevallen, deden me pas goed beseffen wat de Rotterdammers hebben doorstaan.

Mooie quote in het boek: 
Maar wat er ook gaat gebeuren in en om Rotterdam, één ding staat vast: saai wordt het zeker niet.

Zou je het boek aanraden? 
Dit boek is een absolute aanrader.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor de Rotterdammers.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien dat ik het boek ooit nog een keer doorblader voor de foto's.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Dit boek mag weer terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek me lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Leuk weetje over het boek:
Het heeft eigenlijk niets met het boek te maken, maar voor diegenen die nog nooit in Rotterdam zijn geweest (wat ik wel kan aanraden om daar eens minimaal één dag heen te gaan), maar wel het gevoel hebben dat ze eerder over RET hebben gehoord, waarschijnlijk heb je dan de serie Toen Was Geluk Heel Gewoon gezien dat zich in Rotterdam afspeelt en waarbij een van de hoofdrolspelers bij de RET werkt. Hieronder kunnen jullie een aflevering van die serie bekijken.

Leesfragment:
Je kan op de site van Boom Uitgevers een leesfragment lezen. Klik op de button Inkijkexemplaar om een stukje uit het boek te lezen.

Website van de uitgever:
Boom uitgevers







Koop bij bol.com

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Quote van de Week

Het Lot Van Althilt - Arne Hempenius

Van Uitgeverij EigenZinnig mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
In het jaar 778 wordt het Friese meisje Althilt, dochter van een clanleider, tegen haar zin uitgehuwelijkt aan een haar onbekende man in de Deense handelsplaats Hedeby. Ze raakt verstrikt in een samenzwering, waarvan ze de oorsprong noch de uitkomst kent. Vast staat dat haar leven op het spel staat. In de rauwe mannenwereld, waarin ze zich staande moet houden, reist ze naar verschillende plaatsen in de noordelijke handelsgebieden en ontrafelt beetje bij beetje de aard van het complot.

Door hun handelsgeest en zeemanskunst beheersten de Friezen in de vroege middeleeuwen de huidige Noordzee. Talloze producten, pelzen, Fries laken, graan, bontgekleurde glazen kralen, wapens, granieten maalstenen en veel meer, werden via Hedeby en Dorestad verspreid in alle windrichtingen. Frisia - ofschoon in 778 deel uitmakend van het Frankische rijk - strekte zich uit langs …

Quote van de Week