Onbeperkte Liefde - Wirin Jewlal



Van uitgeverij Auteursimpresariaat Baumann & Co mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Een boek over 'onbeperkte liefde' door iemand die lichamelijk en verstandelijk beperkt is. De liefde die alles overwint, die kracht geeft en het onmogelijke mogelijk maakt. In een sprookjesachtige vertelling worden twee geliefden op de proef gesteld.
Door zelfzuchtigheid en arrogantie haalt prins Alberto zich de toorn van God op zijn hals. Hij krijgt een nieuwe kans in een tweede leven en keert terug als gehandicapte jongen. Hij groeit op in Den Haag en komt in 2008 te werken in de speciale werkplaats van het AC Westenburg. Daar ziet hij voor het eerst vreemde tekens op een muur. Het begin van een groot avontuur. Hij moet vier moeilijke opdrachten voltooien om het meisje van zijn dromen van de dood te redden.
In een fantasievolle vertelling met veel realistische details en humor, wordt u meegezogen in een rollercoaster aan onalledaagse belevenissen. Is zijn doorzettingsvermogen groot genoeg om alle tegenslagen te overwinnen? Uiteindelijk loopt het niet goed af, of toch wel? Liefde laat zich niet beperken.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Wirin Jewlal werd in 1988 in Den Haag geboren in een Surinaams Hindoestaans gezin. Kort na zijn geboorte kreeg hij een ernstige koortsaanval, waardoor hij moet leven met ernstige lichamelijke en verstandelijke beperkingen. Dat weerhoudt hem er niet van om op zijn laptop de prachtigste verhalen te schrijven.

Bron: achterkant boek

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover heb je meteen het gevoel dat je een roman gaat lezen. Omdat het een vrij dun boekje is, verwacht je een roman te lezen als waarvan er al zoveel van zijn, maar dat is het allerminst. Het is een verhaal in twee delen van twee totaal verschillende werelden. Het eerste deel is een verhaal van een verwende prins die door zijn arrogante en hebberige gedrag de toorn van God op zijn hals haalt waardoor hij in zijn volgende leven, in het tweede deel, terugkeert als een jongen met een beperking in een arbeidersgezin. Het is het verhaal van twee mensen die onbewust meer met elkaar verbonden zijn dan ze denken.
De hoofstukken hebben passende titels zodat je meteen weet waar het over gaat en soms verraadt een titel al het verloop van een hoofdstuk zoals bijvoorbeeld in het hoofdstuk 'Het vierde teken de kus', daar kan je je alleen maar afvragen wie de gelukkige is, wie er begint en hoe het hoofdstuk afloopt. De auteur heeft de personen en de omgeving zo precies beschreven, dat je de personen en de omgeving voor je ziet. Aan het eind begrijp je de titel pas en weet je hoe het de derde hoofdpersoon in het tweede deel is vergaan.
Het boek leest als een sneltrein, je wordt door de tijd heen gesvlogen, maar dat is niet storend. Steeds als je een vermoeden hebt hoe iets zal lopen, dan blijkt het weer anders te lopen. Het plot is een complete verrassing.
Er zitten een paar boodschappen in het verhaal zoals bijvoorbeeld over het geloof en mensen met een beperking. In verband met spoiler gevaar kan ik hier niet dieper op in gaan. Dat wordt het boek lezen om te begrijpen wat ik bedoel. Het is eigenlijk een sprookje voor jong volwassenen.
Als er al een minpuntje is, buiten dat het verhaal misschien iets te snel is zodat je te snel afscheid moet nemen van de hoofdpersonen, dan is dat er in het hoofdstuk van Prins Alberto wordt geschreven over 31 februari. Helaas zolang duurt de maand februari niet. Ook al is het een fantasieverhaal, toch klopt het niet.
Kortom dit boek is een echte aanrader en het is te hopen dat de auteur nog meer boeken gaat schrijven, dat hij zijn stormende fantasiegedachten met ons gaat delen.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel goed gekozen, past echt bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is een hele snelle, vlotte, beeldende schrijfstijl. Een unieke schrijfstijl waarvan je hoopt dat de auteur die blijft houden in zijn volgende boeken.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is heel erg goed. Je wordt in een sneltreinvaart naar het plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat heeft het boek.

Heeft het plot je verrast?
Ja, het plot heeft me verrast.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze stuk voor stuk, ook al komen de gezinnen in het tweede deel wel erg gezapig over, maar toch is dat wel geloofwaardig.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Janine, omdat ze een aardig persoon is waar geen kwaad in zit.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Prins Alberto, maar kan niet zeggen waarom, want dan zou ik teveel verraden.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Met prins Alberto niet, maar met Wirin zou ik wel bevriend kunnen zijn.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Den Haag is een mooie stad.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ja, dat lukt me wel.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dit boek bewijst maar weer dat ook al hebben mensen een beperking ze toch van alles kunnen en dat ze vaak slimmer zijn dan menigeen denkt.

Mooie quote in het boek: 
Iedereen is gelijk in mijn ogen.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Vooral jong volwassenen zullen dit een heel mooi boek vinden.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek aan mijn overbuurvrouw geven.

Ga je de verfilming bekijken? 
Ik verwacht niet dat er een verfilming van het boek komt, maar mocht die er ooit komen, dan ga ik die niet kijken. Ik hou het boek liever in gedachten zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ik denk het wel, hangt van het boek af.

Website van de auteur:
Wirin Jewlal

Website van de uitgever:
Auteursimpresariaat Baumann & Co








Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg