Plassen Zijn Om In Te Spetteren - Marieke Van Buytene & Ria Roelands



Van Marieke van Buytene mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil haar daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Spring in je creativiteit!
Kinderen gebruiken hun creativiteit van nature. Bij volwassenen verdwijnt creativiteit vaak naar de achtergrond. De oplossing: start met eenvoudige oefeningen om weer ideeën te krijgen en te uiten.

Plassen zijn om in te spetteren bevat de inspirerende ervaringen van twee coaches met het naar boven brengen van de creativiteit van hun klanten. Ze gebruikten daarbij The Artist's Way, een internationaal bewezen methode van Julia Cameron, die miljoenen mensen wereldwijd geholpen heeft hun creativiteit te (her)ontdekken.

Het is een speelse methode, die creativiteit verbindt met het dagelijkse leven. Het resultaat is dat je mild en motiverend wordt tegenover jezelf. Je wordt je eigen coach, die zorgt dat je weer in je eigen scheppingskracht gaat geloven - en gaat spetteren!

Bron: bol.com.

Over de auteurs:
Creativiteitscoach Marieke van Buytene en verhalencoach Ria Roelands hebben beiden de twaalf stappen van The Artist´s Way doorleefd en geven hun ervaringen nu door aan klanten in hun coachpraktijk.

Marieke van Buytene helpt als creativiteitscoach schrijvers, kunstenaars en creatieve ondernemers met vooruitkomen in het creatieve proces, van idee tot uitvoering en promotie.


Ria Roelands helpt als verhalencoach mensen met het ontdekken van hun verhaal: mensen die voorbij de horizon van hun dagelijks leven willen kijken en daarbij een steun in de rug zoeken om die reis te kunnen maken.
Meer info: www.riaroelands.nl

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
De cover doet zomers aan, de titel maakt nieuwsgierig en doet denken dat het een boek voor kinderen is. Niets is minder waar, het is een boek voor volwassenen die de (verloren) creativiteit weer willen ontdekken, maar niet weten hoe. Dit boek kan je daarbij helpen.
In dit boek staan de ervaringen en praktijkvoorbeelden van de auteurs, een paar van de mensen die ze in hun praktijk hebben ontvangen en een paar beroemdheden als Tom Waits beschreven. De vooroordelen als 'kunstenaar is geen beroep' en 'dat lukt je nooit' worden van tafel geveegd door voorbeelden te noemen als dat je bijvoorbeeld eens naar je kleding moet kijken. Dat die ook zijn bedacht door kunstenaars.
Je ontdekt waarom veel mensen niet (meer) creatief zijn, wat negatieve opmerkingen kan doen met mensen. Voor veel mensen zal het herkenbaar zijn, zullen bepaalde stukjes een spiegel die ze voor gehouden wordt zijn. Je krijgt meer zelfinzicht. De auteurs geven tips om weer creatief te zijn zoals bijvoorbeeld door (weer) te gaan kleuren of eindelijk dat boek te gaan schrijven. De auteurs helpen je de blokkades op te heffen.  Soms worden bepaalde onderwerpen herhaald, maar dan op een andere manier, maar met hetzelfde doel, beschreven.
Er staan diverse oefeningen in die je kan volgen zoals bijvoorbeeld de ochtenpagina's waarbij het de bedoeling is dat je elke ochtend in een notitieboek een pagina vol gaat schrijven, een kunstenaarsuitstapje te maken en een oefing waarbij je opschrijft wat je echt denkt en voelt. De ene oefening is makkelijker dan de ander, maar ze zijn allemaal heel goed te doen.
Aan het einde vind je een vraaggesprek met de auteurs waarin ze vertellen waarom en hoe ze dit boek hebben geschreven, je leert ze een klein beetje kennen.
Kortom; als je (weer) je creatieve hobby('s) van vroeger wilt oppakken of iets creatiefs wilt doen, maar je weet niet hoe, dan kan dit boek je zeker op weg helpen. De belangrijkste boodschap is dat je gewoon datgene moet gaan doen wat je leuk vindt en niets moet aantrekken van wat anderen zeggen.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, het boek voldeed aan mijn verwachtingen.

Wat vind je van de cover?
Die doet zomers aan, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die maakt nieuwsgierig, is goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is vlot en duidelijk.

Hoe origineel is het verhaal?
Redelijk origineel.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek.

Hebbben de auteurs je kunnen raken?
Ja, dat hebben ze. Het stukje van de vrouw die graag mocht kleuren, herkende ik. Op mijn 15e of 16e kreeg ik te horen dat ik moest stoppen met kleuren, dat dat kinderachtig was. Ik ben toen met frisse tegenzin gestopt. Jaren geleden vertelde ik dat aan een vriend van ons en die zei dat ik weer moest gaan kleuren als ik dat wilde, maar die opmerking uit mijn jeugd zat nog te diep in mij verwerkt, tot 2 jaar geleden, toen deed ik mee aan een winactie waarbij je een kleurboek kon winnen en die won ik. Toen ben ik weer gaan kleuren en nu probeer ik elke dag een uurtje te kleuren. Het geeft mij rust en het is nog leuk om te doen.

Mooie quote in het boek: 
Het is verbazingwekkend hoe weinig kritiek of tegenslag soms genoeg is om een liefhebberij de kop in te drukken.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die (weer) creatief bezig willen zijn maar niet weten hoe ze dat aan moeten pakken.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien dat ik af en toe een stukje ga terug lezen. De oefeningen ga ik zeker doen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag weer terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteurs lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de auteurs:
O-pen Creatieve Vooruitgang
Het Huis van Verhalen in Scheveningen

Website van de uitgever:
BESTEL MIJNBOEK






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg