Nieuwste recensie

Drugs Achter Het Gordijn - Maartje Krul

Afbeelding
Van Elikser UITGEVERIJ mocht ik dit boek recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken. Waar gaat het boek over?  Het leek in het gezin van Maartje Krul allemaal best redelijk te gaan. Behalve dan met haar jongste zoon Lucas, een puber waar ze haar handen vol aan had. Hij blowde, spijbelde, zwierf op straat en loog over alles. Ze hoopte dat dat bij de leeftijd hoorde en dat het vanzelf over zou gaan. Maar op een gegeven moment kon ze er niet meer omheen: hij was ernstig verslaafd. Toen volgde de moeizame weg naar hulp. In het dorp waar ze woonden waren meerdere jongeren afhankelijk van verdovende middelen. Voor het wijkcentrum werd zelfs gedeald. Maartje probeerde steun te krijgen bij andere ouders, maar dat lukte niet. Ze keken weg of bagatelliseerden het probleem. Ook de hulpverlening schoot tekort. Zo bleef ze steeds doormodderen. Tot er een hulpverlener in beeld kwam die haar vroeg ook naar haar eigen rol te kijken. Hield ze zijn verslaving niet mede in stand door hem stee...

Dagboek Van Een Kamermeisje - Octave Mirbeau


Van uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Oorspronkelijke titel:
Le Journal d'Une Femme de Chambre

Waar gaat het boek over? 
Deze roman verscheen voor het eerst in 1900 en veroorzaakte ook toen al de nodige beroering. Het boek werd twee keer verfilmd, eerst door Jean Renoir, later door Luis Buñuel met Jeanne Moreau in een onvergetelijke hoofdrol.

In 'Het dagboek van een kamermeisje' vertelt de jonge vrouw Célestine over haar vele ervaringen met de elite, bij wie ze dient, en de volksklasse, waaruit ze afkomstig is. Zij haat haar heren en mevrouwen, maar voelt zich toch vér verheven boven haar lotgenoten. Zij geeft af op de schijnmoraal van de bourgeoisie, maar ten slotte trouwt ze zelf met een antisemiet en fascist 'avant la lettere': de duistere knecht Joseph, die voor haar een sinistere bekoring heeft.

Célestine noteert haar herinneringen aan 'alle openhartigheid waarover ze beschikt en zonodig alle grofheid die het leven eigen is'. Deze scherpe satire van het leven in Parijs en in de Franse provincie laat van de 'Belle Epoque' voornamelijk de zelfkant zien die latere generaties plegen te verdoezelen.

Het nawoord geeft een beeld van de fascinerende figuur Octave Mirbeau, die als schrijver en politicus een veelbewogen en tegendraads leven heeft geleid en een zeldzaam gaaf oeuvre heeft nagelaten.

Bron: achterkant boek

Vertaald door:
Martin Ros

Omslagontwerp:
Snegina Uzunova

Jaar van verschijnen:
2017

Druk:
15e druk

ISBN:
9789463383417

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
336

Genre:
Romans

Verfilmd?
Het boek is verfilmd als Journal d'Une Femme De Chambre.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover van Dagboek van een kamermeisje van Octave Mirbeau weet je meteen dat je een boek over het verleden gaat lezen. Je wordt nieuwsgierig naar de vrouw, je wilt weten wat haar verhaal is. Ook de titel maakt nieuwsgierig. Je wilt alle smeuige verhalen lezen van het kamermeisje wat ze heeft meegemaakt, zeker als je zelf als kamermeisje hebt gewerkt.
Het begin maakt gelijk nieuwsgierig. Je ontdekt wat Octave van het dagboek vond, waarom hij het heeft aangepast en wat hij ervan vond. Aan het eind kan je een mini biografie lezen over Octave Mirbeau, wat het boek compleet maakt.
Het mooie aan dit boek is, dat het een waargebeurd verhaal is, dat het een ander licht brengt op de rijke Franse mensen aan het eind van de 19e eeuw dan dat er vaak over is geschreven. Het is een verhaal dat de minder leuke kanten aan het licht brengt, hoe veel rijke mensen werkelijk waren, hoe ze het personeel minachten, hoe ze daarmee omgingen, hoe het was om voor de rijke mensen te werken, hoe ze vaak werden vernederd, werden uitgebuit, waarom ze hen vaak een andere naam gaven dan hun oorspronkelijke naam, hoe krenterig ze vaak konden zijn of hoe ze zich mooier naar buiten voordeden dan ze werkelijk waren. Je krijgt daarmee een mooi kijkje in het verleden. Je moet overigens geregeld bedenken dat bepaalde normen en waarden eind 19e eeuw anders waren dan heden ten dage.
Célestine spreekt niet alleen over de rijke mensen, maar ook over ander personeel, wat zij daarvan vindt, hoe ze zich daar ver boven voelt staan, maar ze is ook eerlijk naar zichzelf toe, ze verhaalt ook over haar mindere kanten zoals haar voorliefde voor een bepaald slag mannen en soms is ze wat gemeen door mensen uit te dagen om gruwelijke dingen te doen. Ze is vaak wat grof, vilein, maar bij haar is het niet storend, het past ook wel weer bij haar. Ze is een vrouw met twee gezichten; enerzijds een nette vrouw die zich boven alles en iedereen voelt staan, anderzijds een ondeugende vrouw die zo ook haar verlangens heeft en grof in de mond kan zijn. Je leert haar in de loop van het dagboek steeds beter kennen waarbij ze geregeld terugblikt in de tijd naar haar jeugd en de werkgevers waarvoor ze heeft gewerkt. Je krijgt een soort van respect voor haar.
Het boek geeft een goed beeld over het geloof, de mode en de interieurs in Franse huizen aan het eind van de 19e eeuw.
Kortom; Dagboek van een kamermeisje van Octave Mirbeau geeft een goed beeld van hoe het was om een kamermeisje te zijn bij de rijke Franse mensen aan het eind van de 19e eeuw.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, past bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot, beeldend en geregeld haast poëtisch.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel, want het is het verhaal van Célestine R, hoe zij haar werk als kamermeisje heeft beleefd.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed. Het is chronologisch geschreven waarbij er geregeld terug geblikt wordt in het verleden.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek.

Is het verhaal geloofwaardig?
Ja, het verhaal is geloofwaardig.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze stuk voor stuk.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
De oma van meneer Georges, omdat ze Célestine in haar waarde liet, haar haar naam liet houden en haar verwende. Misschien wel iets teveel verwende, maar gezien de situatie waarin ze zat was dat ook wel weer begrijpelijk.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dat zijn er teveel om op te noemen.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Over het algemeen klinken ze wel mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Dat denk ik wel.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft hij. Het is ongelooflijk hoe rijke mensen met hun personeel omgingen, ze vaak slecht betaalden en slecht te eten gaven. In dat opzicht begrijp ik de afschuw voor rijke mensen van Célestine ook wel weer. Gelukkig is dat heden ten dage, mag ik hopen, toch anders.

Mooie quote in het boek: 
Ik blijf stompzinnig zitten luisteren naar de venijnige stemmen, die op mij het effect hebben van vaatwater dat in de gootsteen druipt en klokkend in de pijp verdwijnt.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die geïnteresseerd is in verhalen over de rijke Fransen aan het eind van de 19e eeuw.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Dat denk ik niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast.

Ga je de verfilming bekijken? 
Misschien wel.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Dat denk ik wel.

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt










Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg