La Belle Chocolatière - Nicole Brouwer


Van uitgeverij Calbona mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Ze was Charlotte Baldauf de muze van de beroemde Zwitserse schilder Jean-Etienne Liotard en liefkozend door hem La Belle Chocolatière genoemd. Ruim een eeuw later wordt zij het handelsmerk van de Walter Baker Company en de blikvanger van chocoladefabrikant Droste. Wie kent haar niet, de fiere verpleegster met het gesteven, kraakheldere kapje, haar vele gezichten en mysterieuze blik. Het is de zinnenprikkelende cacao, een eeuwigdurende verslaving die de schrijfster niet onberoerd laat. Ze vraagt zich af hoe een ogenschijnlijk jong, onopvallend dienstmeisje het model kan zijn geweest van een Zwitserse schilder. Vervolgens op een cacaoblik terechtkomt en daarmee wereldwijde bekendheid verwerft. Laat je in deze historische schets verleiden door La Belle Chocolatière en proef het effect van Droste.
Bron: bol.com.

Jaar van verschijnen:
2018

ISBN:
9789492954176

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
36

Genre:
Historische romans

Verfilmd?
Het boek is (nog) niet verfilmd.

Wat vind je van het boek? 
Diegenen die bekend zijn met de blikjes van Droste (wie kent ze eigenlijk niet?) zal, ondanks dat ze andere kleding aan heeft, direct het meisje op de cover van La Belle Chocolatière van Nicole Brouwer herkennen als de Droste verpleegster. Dit boek gaat dan ook over haar.
Het boek begint met een gedicht over de Droste verpleegster. Daarna vertelt de auter hoe zij erop is gekomen om een boek over haar te schrijven, wat daaraan vooraf lag, hoe haar interesse werd gewekt voor de Droste verpleegster. Ze vertelt zo enthousiast over haar hobby en de Droste verpleegster, dat je niet meer kan stoppen met lezen en er alleen maar meer over wilt weten. Je wordt bijna net zo enthousiast als de auteur. Op geheel eigen wijze en aan de hand van diverse bronnen vertelt ze het verhaal van de Droste verpleegster. Ze vertelt hoe zij denkt dat het meisje gevraagd is om te poseren voor een schilderij, wat zij waarschijnlijk voor beroep deed, uit wat voor gezin ze kwam en wie de schilder was en waarom hij juist voor haar koos en niet voor een ander. Daarnaast kom je meer te weten over een stukje geschiedenis van Droste, hoe zij erop zijn gekomen om voor de Droste verpleegster te kiezen en sinds wanneer zij het gezicht daarvan is. Het is en blijft een meisje dat tot de verbeelding blijft spreken.
Je moet je overigens wel verplaatsen in de tijd, want wat nu niet gewoon is zoals dat jonge meisjes van 14 jaar bij een ander gingen dienen, dat was in de 18e eeuw heel normaal.
De foto's maken het boek compleet. Je krijgt bijvoorbeeld een goed beeld van het oorspronkelijke schilderij, de schilder en de chocoladefabriek in Haarlem.
Kortom; La Belle Chocolatière van Nicole Brouwer is een heel bijzonder en mooi, maar ook een beetje triest, verhaal van een meisje die in 1744 werd geschilderd en later mede dankzij een Amerikaans en een Nederlands bedrijf wereldberoemd zou worden. Ze had dat toen eens moeten weten. Waarschijnlijk had ze dat niet geloofd.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die klinkt heel erg chique en past heel erg goed bij dit boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot en enthousiast.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker. Door het enthousiasme van Nicole Brouwer wil je alleen nog maar verder lezen omdat je meer wilt weten over het meisje.

Is het verhaal geloofwaardig?
Ja, het verhaal is geloofwaardig.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
De karakters zijn stuk voor stuk geloofwaardig.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Charlotte, omdat zij een eerlijk meisje was die haar dromen wilde verwezenlijken.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik had aan niemand een hekel.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Haarlem is een hele mooie stad en de andere plaatsen lijken mij ook heel mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Dat denk ik wel.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Niet echt, maar dat is niet erg.
Wat ik heel leuk vond, was dat ik een foto van de chocoladefabriek in Haarlem in het boek zag. Het bracht mij weer even terug in de tijd van dat ik 18, 19 jaar was. In het toeristenseizoen werkte ik op een fiets-vaarvakantieschip en elke week gingen we daar tanken en water laden. Ik rook in gedachten weer die heerlijke chocoladegeur.

Mooie quote in het boek: 
Ontdek en sluit dat levensverhaal in je hart, want het heden kan niet zonder het verleden en oude herinneringen komen weer boven.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor de Droste-fans.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek gaat terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker doen.

Website van de uitgever:
Calbona









Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg