Het Familieweekend - Klaske Bakker


Van uitgeverij Elikser mag ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Sinds moeders overlijden was ik nog maar weinig op de boerderij geweest. Iedereen was zijn eigen gang gegaan en ik had de anderen alleen zo nu en dan nog gezien. We leken op een puzzel waarvan de stukjes uit elkaar waren gevallen toen de doos kapotgegaan was. Het had mij verdriet gedaan en ik had het niet goed kunnen duiden, maar ik had ook niet geweten hoe het tij te keren en daarom was ik blij met het initiatief van Annet. Maar toch was er iets wat mij dwarszat. Iets wat mij stoorde. Dat zij dit zo bedacht had, zonder overleg, zonder inleiding.
Na het overlijden van hun moeder verwatert het contact tussen Eefje en haar broers en zussen. Om de band opnieuw aan te halen, organiseert Annet, haar oudste zus, een familieweekend.
Gaandeweg het weekend komen herinneringen naar boven over wat er vroeger bij hun thuis heeft plaatsgevonden. Gebeurtenissen waar ze nooit over hebben gepraat, omdat moeder dat niet wilde. Tijdens het weekend ontkomen ze er niet aan om het er wél over te hebben.
Ze ontdekken dat er zich veel meer heeft afgespeeld dan ze wisten. Ieder heeft zo zijn eigen ervaringen en als de verhalen bij elkaar komen, blijkt tot hun verbazing dat alles heel anders in elkaar zit dan ze altijd hadden gedacht.
Ook wordt duidelijk waarom moeder al die jaren heeft gezwegen.
En Eefje? Hoe is het haar vergaan?
Op een spannende en ingenieuze wijze weet Klaske Bakker de familiehistorie te ontrafelen. Een heerlijk boek, vlot geschreven, met een voor velen ongetwijfeld herkenbare dynamiek tussen broers en zussen.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Klaske Bakker woont in de Betuwe, is getrouwd en heeft twee zonen. In 2016 is haar debuut, de verhalenbundel Blauwe tongen verschenen. Het familieweekend is haar eerste roman.

Bron: achterkant boek

Omslagontwerp:
Evelien Veenstra

Binnenwerk:
Evelien Veenstra

Jaar van verschijnen:
2019

Druk:
1e druk

EAN:
9789463651370

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
216

Genre:
Streekromans

Verfilmd?
Het boek is (nog) niet verfilmd.

Prijs:
€18,50

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de mooie cover van Het familieweekend van Klaske Bakker wil je weten wie de mensen zijn, wat hun verhaal is. De titel maakt nieuwsgierig. Het klinkt als dat een familie een gezellig weekend zal hebben met elkaar, maar is dat ook zo?
Het familieweekend van Klaske Bakker zal voor velen herkenbaar zijn. Ondanks dat je met elkaar bent opgegroeid, blijkt het dat je elkaar eigenlijk helemaal niet zo goed kent als je altijd dacht, blijkt het dat iedereen bepaalde momenten anders heeft beleefd en gevoeld. Blijkt dat bepaalde dingen anders zijn gegaan dan je dacht en blijken sommigen meer te weten dan je vermoedde. Pas als beide ouders zijn overleden weet je pas echt hoe hecht of niet hecht de band tussen de kinderen onderling is. Soms hoeft een kleine irritatie er maar voor te zorgen dat de familie uiteen valt. Onder andere over deze onderwerpen gaat het in dit boek. Het kan een aanzet zijn om zelf weer de familiebanden aan te halen als die verbroken is om een of andere reden, om alles uit te praten.
Elk hoofdstuk in Het familieweekend van Klaske Bakker eindigt zo, dat je verder wilt lezen omdat je wilt weten hoe het verder gaat. Je wilt weten wat de geheimen zijn, wat er echt is gebeurd met bepaalde personen, wat er in het verleden gebeurd is op de boerderij. Heel langzaam kom je steeds meer te weten over wat er is gebeurd in het verleden, wat de echte reden van het overlijden van een bepaald persoon is en wat de echte reden van de ruzie van bepaalde personen is, wat de achterliggende reden is en hoe de band met anderen is. Je voelt de angst van de confrontatie, het buitengesloten voelen, de boosheid, de schuldgevoelens, maar ook het geluksgevoel en soms moet je een traantje wegpinken omdat het emotioneel wordt.
Het verhaal laat zien dat je bepaalde nare gebeurtenissen onbewust heel diep weg kunt stoppen tot het moment dat je het niet verwacht eruit komt en wat dat met je kan doen. Hoe een plek waar je jaren later weer logeert al dan niet goede herinneringen kan oproepen en wat dat met je kan doen. Ook laat het zien wat het met een familie kan doen als er over bepaalde gebeurtenissen in de familie niet gesproken mag worden om een bepaalde reden, wat dat met een familie kan doen, hoe dat de sfeer en de banden onderling kan veranderen. Wat het met een familie kan doen als alles uitgesproken wordt, dat je jezelf kan zijn en dat er over alles gepraat kan worden.
Ondertussen worstelt de hoofdpersoon ook nog eens met zichzelf, is ze op zoek naar zichzelf, naar wat ze echt wilt. Het is dan ook jammer dat er geen epiloog is waarin je kan lezen hoe het met de familie verder is gegaan, of ze meer van zulke weekenden hebben gehad op de boerderij en of ze hebben gedaan wat ze tijdens het familieweekend hebben besloten. Tenzij dit het eerste deel is en dat er hierna nog een deel komt, wat wel leuk zou zijn, dan heb ik niets gezegd.
Voor diegenen die op boerderij wonen, zijn opgegroeid, zullen bepaalde dingen herkenbaar zijn zoals bijvoorbeeld de typische boerderijgeur en het wandelen over eigen land. Voor diegenen die niet op een boerderij zijn opgegroeid of er wonen zal het een romantisch beeld geven.
Kortom; Het familieweekend van Klaske Bakker is een aangrijpend verhaal over kinderen uit een gezin die op een bepaald moment uit elkaar zijn gegaan en uiteindelijk tijdens een familieweekend weer bij elkaar komen voor een gezellig weekend, maar of het wel echt een leuk weekend wordt? Het is een streekroman dat voor veel families herkenbaar zal zijn.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Niet helemaal, ik had verwacht dat je nog wel zou lezen hoe het met bepaalde personen als Eefje na het familieweekend is vergaan.

Wat vind je van de cover? 
Die is mooi, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, want daar draait het boek om.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot en beeldend.

Hoe origineel is het verhaal?
Niet echt origineel, maar dat is in dit geval niet erg.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed. Het verhaal is chronologisch geschreven waarbij er geregeld teruggeblikt wordt in de tijd omdat het verhaal erom vraag.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek zeker. Je wilt alleen maar verder lezen als je erin bent begonnen omdat je wilt weten hoe het verder gaat.

Heeft het plot je verrast?
Niet echt, maar dat is in dit geval niet erg.

Is het verhaal geloofwaardig?
Ja, dat is het verhaal zeker.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze stuk voor stuk.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Jos, omdat hij Eefje laat gaan als het moet, maar ook naar haar luistert als ze er behoefte aan heeft en haar niet veroordeeld om wat ze allemaal heeft meegemaakt, haar in haar waarde laat.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Aan Pieter, maar kan niet zeggen waarom, want dan zou ik teveel verraden.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
De omgeving waar de boerderij staat klinkt heel erg mooi. Ik zou daar wel kunnen wonen.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ja, dat lukt me wel.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze. Ik kan niet precies zeggen wat, want dan zou ik teveel verraden, maar wat Eefje in haar jeugd heeft meegemaakt heeft me geraakt. Dat dat nu tijdens het familieweekend naar boven komt vind ik niet zo verwonderlijk en ook al is het niet helemaal goed te praten, toch heb ik wel bewondering voor een van haar broers. Meer kan ik niet zeggen, want dan zou ik, zoals gezegd, teveel verraden.

Mooie quote in het boek: 
'Ik denk dat het verleden sterker doorwerkt in ons leven dan we soms beseffen,' zei Jos.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van familieverhalen houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Dat denk ik wel, hangt van het boek af.

Website van de auteur:
Klaske Bakker

Website van de uitgever:
Elikser UITGEVERIJ












Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg