Boekvraag: Wie is jouw vrouwelijke rolmodel van 40 plus?


In OMG Oud Met Glimlach van Esther Kollmann & Annette Wichmann geven de auteurs onder andere tips hoe je oud kunt worden met een glimlach. Op een gegeven moment wordt er ook gepraat over vrouwelijke rolmodellen van 40 plus en nu is mijn vraag aan jullie; wie is jouw vrouwelijke rolmodel van 40 plus? Persoonlijk heb ik er drie, waarvan er twee bekend zijn:


  • Mijn oma. Ook al leeft ze ruim tien jaar niet meer, ze blijft mijn vrouwelijke rolmodel omdat ze zoveel mogelijk van het leven genoot en zich niets aantrok van haar leeftijd. Ze bleef altijd zichzelf, ze nam, voor mijn gevoel, meestal haar leeftijd voor lief. Soms klaagde ze wel dat ouderdom met gebreken kwam, maar dat was even en daarna accepteerde ze hetgeen ze had omdat er niets aan te doen viel en ging weer verder. Voor veel familieleden was zij dan ook een voorbeeld en menig familielid riep, toen ze nog leefde, dat als je zo oud kan worden als zij, dat die er ook voor tekende. Ze stond voor iedereen zoveel mogelijk klaar en had vaak praatjes voor tien. Als ze eenmaal op de praatstoel zat, dan kwam je er alleen tussen als ze een slok van haar koffie of thee nam.
  • Carry Tefsen, omdat zij niet achter de beroemde geraniums zit, maar nog steeds rollen, die haar aanspreken en waarvan ze weet dat ze het nog kan, doet. Ze geniet nog volop van het leven en is nog steeds druk met van alles en nog wat.
  • En een Amerikaanse actrice die ik enorm bewonder: Betty White. Ze is bijna 98 lentes, maar nog altijd heel erg actief en geestelijk ook nog heel erg bij. Het lijkt haast wel of de ouderdom geen vat op haar krijgt.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg