Schiphol - Stephan Steinmetz


Van uitgeverij atlas contact mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Subtitel:
Biografie van een luchthaven

Waar gaat het boek over? 
Aan de hand van verhalen van betrokkenen en archiefonderzoek vertelt Stephan Steinmetz in Schiphol de kleurrijke geschiedenis van onze nationale luchthaven. Schiphol kent vele gezichten, van motor van de economie en succesvolle jongensdroom tot desastreuze natuurramp en bestuurlijke nachtmerrie. Sinds de eerste burgervluchten in 1920 groeide de luchthaven uit tot "Airport City' met ruim 70 miljoen passagiers per jaar. Decennialang volstond een verwijzing naar het nationale economische belang om de explosieve groei van Schiphol te rechtvaardigen. Maar dat patroon lijkt nu te kantelen, onder invloed van toegenomen kennis over milieu en klimaat.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Stephan Steinmetz (1956) studeerde andragologie en was actief in de journalistiek en het lokaal bestuur. Tegenwoordig werkt hij als sociaal-historisch onderzoeker. Eerder schreef hij Asterdorp en De brievenbus van mevrouw De Vries.

Omslagontwerp:
Suzan Beijer

Jaar van verschijnen:
2020

EAN:
9789045040226

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
256

Genre:
Luchtvaarttechnologie

Prijs:
€21,99

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover van Schiphol van Stephan Steinmetz is het maar goed dat de titel van het boek erbij staat, want je kan je niet voorstellen dat Schiphol er ooit zo uitzag. Als de titel er niet bij had gestaan had je gedacht dat er ergens op de wereld een vliegtuig bij een van de boeren in zijn land is geland. Aan de kleding van de mensen kan je zien in welke tijd de foto ongeveer is genomen.
Schiphol van Stephan Steinmetz vertelt het levensverhaal van misschien wel 's werelds bekendste luchthaven. Je komt te weten hoe het allemaal begon, wie er destijds op onderzoek uit werd gestuurd voor een geschikte locatie voor een vliegveld, het vliegen in de beginjaren en daarna, de uitbreidingen, hoe plaatsen soms moesten verdwijnen voor de uitbreiding van Schiphol zoals het dorp Rijk en hoe dat ging, de Tweede Wereldoorlog en Schiphol, na de Tweede Wereldoorlog, hoe het daarna ging, hoe het heden ten dage gaat, over KLM, over wat ze doen aan de geluidshinder en het milieu. Je ziet het vliegveld steeds verder uitbreiden tot wat het heden ten dage is.
Stephan Steinmetz laat in Schiphol, zonder partij te kiezen, zowel voor- als tegenstanders aan het woord. Pas aan het eind geeft hij zijn mening. Hij laat ook mensen als Henk van Pelt aan het woord die vertelt over zijn herinneringen aan Schiphol. Ondanks dat het lijkt of het iets is van de laatste jaren, dat er tegenstanders zijn, blijkt het in dit boek dat men het in het verleden ook niet altijd voor de uitbreidingen was om diverse redenen. Dat er in de politiek ook geen mooie spelletjes zijn gespeeld met Schiphol en dat Schiphol voor een aantal dingen in het verleden heeft gewaarschuwd waar men in de politiek niet naar wilde luisteren. Het verhaal laat ook zien dat er heel in het begin van Schiphol ook al nijd was, dat niet iedereen het eens was met de locatie Schiphol en wat die persoon eraan deed om zijn zin te krijgen.
Tijdens het lezen besef je steeds meer dat Schiphol niet zomaar een luchthaven is, maar dat er nog heel wat bij komt kijken om alles goed te laten lopen en dat er achter de schermen veel gebeurt waar je als reiziger of vliegtuigspotter geen weet van hebt zoals bijvoorbeeld het ontwerpen van de luchthaven, dat er letterlijk aan alles gedacht wordt, tot aan de lettertypes op de borden toe en waarom er geen bepaalde pieren zijn. Achteraf gelezen is het heel erg logisch. Tevens wordt je er een spiegel voorgehouden over wat de een als hinder ervaart en de ander niet. De foto's maken het boek compleet. Je krijgt een mooi beeld van hoe Schiphol er vroeger uitzag en een beeld van een paar van de genoemde personen in dit boek.
Kortom; Schiphol van Stephan Steinmetz is een boeiende levensverhaal van een van 's werelds bekendste luchthavens. Ook als je er nog nooit bent geweest, is het een boeiend verhaal om te lezen. Je kan merken dat de auteur heel veel onderzoek heeft gedaan en met veel mensen heeft gepraat om zijn boek te schrijven.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend en past bij het boek. Zoals gezegd, het is maar goed dat de titel erbij staat, want het is niet voor te stellen dat Schiphol er ooit zo uit zag.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, want daar draait dit boek om.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het boek is op een vlotte manier geschreven waardoor het boek vlot wegleest.

Hoe origineel is het verhaal?
Redelijk origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed. Het boek is chronologisch geschreven.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek zeker.

Wat vond je van de locatie in het boek? 
Heel mooi. Ongeveer één keer per jaar vlieg ik vanaf Schiphol en dan mag ik graag naar de vliegtuigen kijken, maar ook even shoppen, of beter gezegd kijken in winkels en als ik iets zie en wil dat in mijn koffer of handtas past, dan koop ik het en mensen kijken blijft ook leuk daar. Schiphol is echt een plaats waar je je niet hoeft te vervelen. Ik ben alleen altijd even in de stress voordat ik op de juiste plaats ben, ondanks dat ik weet dat ik altijd ruim op tijd ben, ben ik toch altijd bang om te laat te komen bij het vliegtuig, en als ik moe ben, dan geniet ik ook minder.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft hij een paar keer zoals met het gezin dat steeds moest verhuizen en dat hun zoon later ook niet kon blijven wonen waar hij woonde. Ook het einde van Dellaert raakte me, ik had hem nog wat jaren langer gegund. Zo zijn er meer gebeurtenissen die me hebben geraakt.

Mooie quote in het boek: 
Wie vliegt voelt zich vrij, deelnemer aan het spel met de zwaartekracht.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die iets heeft met Schiphol.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Leesfragment:
Ga naar de site van uitgeverij atlas contact om het eerste hoofdstuk te lezen.

Website van de auteur:
stephan steinmetz Twitter

Website van de uitgever:
uitgeverij atlas contact


















Koop het boek bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg