Ten Strijde - Leo Rademaker


Van UITGEVERIJ ASPEKT mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Subtitel:
Militante meningen over problemen en personen

Waar gaat het boek over? 
In een dialoog komen diverse thema's aan de orde, waarover de hoofdpersoon een nogal eigenzinnig oordeel heeft.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Leo Rademaker is gepromoveerd socioloog en woont in Oegstgeest. Hij publiceerde bij uitgeverij Aspekt een twaalftal boekjes, waarvan H.P. Berlage (1856- 1934), een korte biografie de meest recente is.

Bron: achterkant boek

Binnenwerk:
Anne-Marie Krens

Jaar van verschijnen:
2019

EAN:
9789463387590

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
40

Genre:
Literatuur en romans

Verfilmd?
Het boek is (nog) niet verfilmd en ik verwacht ook niet dat dat zal gebeuren, daar is dit boek niet echt geschikt voor. 

Prijs:
€12,50

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de mooie cover van Ten strijde van Leo Rademaker wil je weten wie die persoon op de cover is en of hij voor de lol aan het paardrijden is of dat hij aan een wedstrijd meedoet. In de colofon kan je lezen wie die persoon is en hoe het paard heet. Over het paardrijden staat er verder niets bij. De titel maakt nieuwsgierig. Om een of andere reden heb je bij het lezen van de titel het gevoel dat het boek over een van de oorlogen in het verleden gaat, maar niets is minder waar. De titel kan je op een andere manier opvatten. De subtitel verraadt waar het boek over zal gaan.
Leo Rademaker is in Ten strijde in de huid van Theo Wieldraaier gekropen. Dat heeft hij zo goed gedaan, dat je soms het gevoel hebt dat hij stiekem zichzelf is, maar zijn meningen over diverse onderwerpen zoals bijvoorbeeld politiek, de islam, diverse tv programma's en diverse personen zoals bijvoorbeeld Peter R. de Vries via Theo Wieldraaier geeft. Hij doet dat in niet misverstane woorden. Begint hij over een onderwerp, dan zit hij op zijn praatstoel om uitgebreid antwoord aan zijn gesprekspartner te geven. Niet dat die gesprekspartner veel zegt. Ze geeft af en toe een weerwoord en vraagt hem af en toe wat als hij even stil is en dan ratelt hij over wat hem gevraagd is, geeft hij uitgebreid zijn mening. Hij is heel erg kritisch, soms ook over bepaalde boeken waar hij eigenlijk niets over kan zeggen om bepaalde redenen en heeft veel kritiek zoals bijvoorbeeld over het onderwijs. Gelukkig zijn er ook dingen waar hij van kan genieten.
Theo Wieldraaier is zo'n persoon die je mag om zijn eerlijkheid, zijn eigenzinnige meningen, meningen zoals veel mensen er ook zo over denken of niet mag vanwege zijn oordelen over bepaalde personen en bepaalde onderwerpen. Of je hem nu mag of niet, hij laat je met zijn eerlijke meningen wel nadenken over bepaalde onderwerpen zoals bijvoorbeeld het vele geweld dat hier in Nederland heerst. Tevens houdt hij mensen een spiegel voor zoals over de vuurwerkdiscussie. Het valt in ieder geval op dat hij heel veel weet, dat hij niet op zijn mondje is gevallen.
Kortom; Ten strijde van Leo Rademaker is een indrukwekkend boek over een man die op zijn eigenzinnige wijze zijn meningen geeft over over diverse onderwerpen en personen. Je mag hem of je mag hem niet, een middenweg is er eigenlijk niet. Het boek is heel erg geschikt voor als je een readingchallenge wilt halen, want het boek telt maar veertig pagina's.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is mooi.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen. Het is een titel die je op het verkeerde been zet.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
De dialoog is op een vertellende manier geschreven. Je hebt daardoor het gevoel dat de hoofdpersoon tegenover je zit met een bakkie koffie.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek zeker. Je bent nieuwsgierig naar wat de hoofdpersoon allemaal te vertellen heeft en vind het haast jammer als het boek uit is. Ik had nog wel een tijdje verder kunnen lezen, want volgens mij heeft de hoofdpersoon nog veel meer kritiek op andere onderwerpen en personen daar ben ik wel benieuwd naar.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, ondanks dat ik het niet altijd eens ben met hem, zou ik wel bevriend met hem kunnen zijn.

Wat vond je van de locatie in het boek? 
Ik ben nog nooit in Oegstgeest geweest, maar bij het lezen van de plaatsnaam moest ik meteen aan Jan Wolkers denken.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ja, dat gaat me goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Raken is een groot woord, maar ik heb wel genoten van de dialoog van de hoofdpersoon.

Mooie quote in het boek: 
Om de vuurwerkdiscussie te nemen: je moet geen plezier willen maken wanneer vele mensen daar bezwaar tegen maken.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die houdt van een goede dialoog.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
3 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Website van de uitgever:





Koop het boek bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg