Beproevingen - Janine Keijser


Van Janine Keijser mocht ik haar boek lezen en recenseren. Ik wil haar daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Ik was weer in een zee van pijn beland. Ik spartelde met mijn benen en trok aan de riemen waarmee mijn armen vastlagen. Ik piepte door mijn neus en knarste met mijn tanden. Mijn ogen rolden. Ik dacht dat mijn hart het zou begeven, mijn longen zouden barsten en mijn hoofd zou ontploffen. Het duurde dit keer langer dan de vorige ronde voor ik bijkwam. Lara wordt door een oude bekende gevraagd om in Londen een verdwenen activiste te helpen opsporen. Sebastian wil haar juridische achtergrond en haar gevatte kijk op zaken inzetten om niet alleen de verblijfplaats te achterhalen van de jonge vrouw, maar ook meer te weten te komen over de duistere praktijken die hij en zijn activistenvrienden op het spoor zijn. Lara gaat op onderzoek uit en raakt steeds dieper in de problemen. Ondertussen komt ze in contact met een interessante man, Colin, die bij de recherche werkt. Al snel blijkt dat hij heel wat te verbergen heeft. Er ontspint zich een adembenemende reeks avonturen, waarin Lara probeert de waarheid boven tafel te krijgen. Zal zij erin slagen datgeen wat verborgen ligt in de duisternis aan het licht te brengen? En hoever is zij bereid hiervoor te gaan? Een heerlijk leesbare, wezenlijke en spannende ecothriller.

Bron: bol.com.

Jaar van verschijnen:
2019

Druk:
1e druk

EAN:
9789463651387

Bindwijze:
E-book

Aantal pagina's:
260

Genre:
Thrillers en spanning

Verfilmd?
Voor zover bekend is het boek nog niet verfilmd, maar het boek leent zich er goed voor om verfilmd te worden.

Prijs:
€ 22,50

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover van Beproevingen van Janine Keijser weet je meteen dat het geen boek vol met romantiek zal zijn. Het is een cover dat je angstig maakt. Het is mooi dat alles wat je op de cover ziet ook terug kan lezen in het boek. De titel maakt nieuwsgierig. Je wilt weten op welke manier(en) je de titel moet bekijken.
Meteen vanaf de eerste bladzijde wordt je meegezogen in het verhaal. Het begint meteen al spannend. Je wilt weten wie die persoon is, of het de hoofdpersoon is, of dat het iemand anders is. De hoofdpersoon blijkt een bekende te zijn, het is de hoofdpersoon uit het vorige boek van de auteur. Net als in het vorige boek weet ze zich in dit boek ook weer goed in de nesten te werken ook al lijkt dat in het begin niet zo. Je ergert je dan ook soms aan haar en zou haar geregeld willen toeroepen dat ze iets beter niet kan doen, dat ze beter kan luisteren naar diverse personen, maar omdat je haar karakter kent, weet je dat als dat kon dat geen nut zou hebben. Toch is het stiekem ook wel fijn dat ze zich zo in de nesten werkt, want mede dankzij haar stunts, is het een spannend boek. Er zitten namelijk genoeg spannende momenten in het verhaal waarbij je op het puntje van je stoel zit om te weten te komen hoe het zal lopen zoals bijvoorbeeld tijdens een achtervolging in een lab. Sommige stukjes lijken voorspelbaar en gaan deels ook zoals je verwacht had, maar dan krijgt het onverwachts een wending die je niet verwacht had. Je wilt weten hoe het precies zit met bepaalde personen, of zij wel zijn zoals ze zich voordoen of dat ze eigenlijk anders zijn dan ze zich voordoen. Het verhaal eindigt verrassend, je had een iets ander eind verwacht. De auteur heeft zich heel erg goed ingeleefd in de personen, je voelt de diverse gevoelens zoals woede en verdriet.
Net als in het vorige boek van Janine Keijser is Beproevingen ook een boek waarbij de auteur je de ogen opent over het dierenleed, waarbij je aan het denken wordt gezet. Dit keer gaat het over het dierenleed in de proefdierindustrie. Ondanks dat het verhaal fictie is, zijn de feiten en fictie in dit boek heel mooi met elkaar verweven. Net als in het vorige boek, heb je ook in dit boek het gevoel dat het grotendeels autobiografisch is, dat de auteur zelf heel veel heeft meegemaakt en anders heeft ze heel erg goed onderzoek ernaar gedaan. Het verhaal laat zien hoe dieren worden behandeld in de proefdierindustrie en niet alleen met dieren die 'mogen', maar ook met dieren die officieel beschermd zouden horen te zijn. Het verhaal laat zien hoe alles om geld draait en dat er veel corruptie heerst, ook op plaatsen waar je het niet verwacht en wat er met mensen kan gebeuren als ze het in de openbaarheid willen brengen. Iedereen zou dit boek dan ook moeten lezen opdat men weet wat er achter bijvoorbeeld de pillen die je slikt schuil gaat, dat die vaak niet eerst door vrijwillige mensen zijn getest. Het is een actueel onderwerp dat je ook aan het denken zet over de corona vaccins. Net als het vorige boek van de auteur is ook dit boek niet geschikt om tijdens het eten te lezen of vlak voor het slapen gaan te lezen.
Kortom; Beproevingen van Janine Keijser is een verhaal boordevol met spannende momenten en onverwachte wendingen. Het is een verhaal waarbij je aan het denken wordt gezet, waar je bewust wordt wat voor dierenleed er schuil gaat in de dierproefindustrie. Het is een boek dat iedereen vanaf een jaar of zeventien zou moeten lezen. Het boek is overigens los te lezen, je hoeft niet speciaal eerst het vorige boek te lezen.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, past bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot en beeldend waardoor het boek vlot wegleest.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed. Het verhaal is chronologisch geschreven waarbij er soms teruggeblikt wordt in de tijd als het verhaal erom vraagt.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek zeker. Als je er eenmaal in begonnen bent is het lastig om het boek weg te leggen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, dat heeft het plot zeker, ik had een iets ander plot verwacht.

Is het verhaal geloofwaardig?
Ja, het verhaal is van begin tot eind geloofwaardig.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze stuk voor stuk.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Charlotte, ook al heeft ze een klein rolletje, maar ze is een ras Amsterdamse die zegt wat ze op haar hart heeft.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik ben er nog niet uit aan wie ik een grotere hekel heb.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Nee, dat zou ik niet kunnen.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
De locaties in het boek zijn mooie steden.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ja, dat gaat me goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Het hele verhaal heeft me geraakt.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor eenieder die geïnteresseerd is in thrillers die op waarheid zijn gebaseerd.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, dat ga ik niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, die kan ik niet weggeven, maar ik ga hem verwijderen van mijn Chromebook.

Houdt het boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk wel dat het boek mij nog even bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Leesfragment:
Ga naar de site van Elikser UITGEVERIJ om een leesfragment van het boek te lezen.

Website van de auteur:
KEIJSER ANIMALCOACH

Website van de uitgever:







Koop het boek bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg