Nieuwste recensie

Diender In Naam Van De Koning(in) - Ed Jissink

Afbeelding
Van Uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken. Subtitel: Zijn enerverende belevenissen en persoonlijke ontwikkeling als mens onder de politiepet. Waar gaat het boek over?  Politiemensen komen in hun werk doorlopend dilemma’s tegen. Juridische kennis naast eigen moreel kompas helpt om die te benaderen. Dat heeft Ed Jissink bij uiteenlopende dilemma’s in zijn langjarige politieloopbaan op een boeiende en integere wijze gedaan en helder opgeschreven. Een mooi leerboek om te komen tot authentiek(politie)leiderschap.’Joep Pattijn, programmadirecteur Nationale Politie voor Vreemdelingenzaken, Migratiecriminaliteit, Grenzen en Veiligheid. Dat wat hij deed en (bewust) niet deed als agent en leidinggevende bij tt-rellen, treinkapingen, hulpverlening, discriminatie, levensbedreiging, krakersoproer, zingeving, loyaliteitsvragen en veel meer.Ed Jissink beschrijft zijn loopbaan waarin hij niet altijd situaties benaderde zoals verwacht. Als een vis ...

Bühne 12


Van UITGEVERIJ ASPEKT mocht ik dit boek recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
In tijden waarin het papieren tijdschrift een zeldzaamheid is geworden, heeft Bühne zich nog steeds overeind weten te houden. Ook dit nummer is weer gevuld met boeiende essays. In de rubriek Kunst in beeld buigt Hans Sizoo zich over een werk van de Twentse kunstenaar Rudy Klomp. Een essay van Jos Buurlage gaat over de historische ontwikkeling van het schrijversinterview, of over hoe een schrijver geleidelijk ook performer werd. Reindert Brongers buigt zich in een boeiend essay over de vraag waardoor de carrière van Hermine de Graaf uitdoofde en breekt een lans voor herwaardering. Ilona Verhoeven leverde een essay over ‘fotomania’ en Bart Haers plaatst de broedertwist tussen Thomas en Heinrich Mann over sociaal-politiek engagement in kunst in Europees historisch perspectief. Prikkelende verhalen komen in dit nummer van Eric Klarenbeek, Hans van Willigenburg, Robbert Jan Swiers, Noud Bles, Jan Roosen en Marlène Hommes. Poëzie van Antoine Baars, Emy van Gorkom en Bère Miesen. De redactie wenst u veel leesplezier!

Bron: bol.com.

Omslagontwerp:
Mark Heuveling

Binnenwerk:
Sanne Jelier

Jaar van verschijnen:
2020

EAN:
9789463388856

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
126

Genre:
Literatuur / cultuur

Prijs:
€ 9,95

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover van Bühne weet je als vaste lezer meteen wat voor soort boek je kan verwachten. Het mooie van Bühne is dat ze altijd herkenbaar zijn, zich niet laten verleiden tot een ander soort cover en een ander soort font voor de titel, hooguit passen ze de kleur van het font aan aan het kunstwerk of foto die ze gekozen hebben voor de cover. Als lezer ben je bij voorbaat al nieuwsgierig naar de volgende Bühne. Al was het alleen al dat je benieuwd bent voor welk kunstwerk of foto ze voor de volgende cover hebben gekozen. Uiteraard ben je als lezer ook benieuwd naar de inhoud van het boek. Net zoals de vorige delen van Bühne, is ook Bühne 12 heel erg veelzijdig, staat het vol verhalen, essays, poëzie, een locatie, een selfie, kunst in beeld en een paar reclames van boeken die UITGEVERIJ ASPEKT aanbeveelt. De foto's maken het boek compleet.
Eric Klarenbeek heeft met De zaak Roodkapje versus de wolf op een eigenzinnige manier een vervolg geschreven op het wereldberoemde sprookje waarin hij je aan het denken zet. Het vervolg is zeker geen sprookje dat je aan kleine kinderen voor gaat lezen, maar voor kinderen vanaf een jaar of zestien, misschien iets jonger, is dit vervolg wel geschikt. Het is overigens geen officieel vervolg, de auteur heeft het verhaal verzonnen en bedacht hoe het vervolg zou kunnen gaan. Dat heeft hij op een originele manier gedaan.
Antoine Baars weet je met zijn gedicht Woodstock te raken. Voor diegenen die het bewust hebben meegemaakt is het een verlangen naar het festival en de tijd waarin het was, maar ook als je het festival en die tijd niet (bewust) hebt meegemaakt, wil je terug naar die tijd, wilde je dat je het zelf (bewust) had meegemaakt. De laatste zin zou ook in een ander nostalgisch gedicht over een ander festival of andere belevenis passen. Het is een zin die binnen komt denderen.
We blijven nog even bij Antoine Baars, want hij heeft in dit deel van Bühne de rubriek Locatie geschreven waarbij hij de lezer meeneemt naar Geertruidenberg. Door zijn enthousiaste verhaal, waarbij hij ook een stukje geschiedenis van die plaats vertelt, wil je naar die plaats om het met eigen ogen te aanschouwen, om de plekken te bezoeken die hij opnoemt. Hij eindigt met een ode aan zijn oude stad.
Een van de essays is geschreven door Reindert Brongers waarin hij een vergeten auteur, Hermine de Graaf, uit de vergetelheid haalt. Op een boeiende manier vertelt hij over haar en haar boeken die ze geschreven heeft. Door zijn essay over haar wil je haar boeken gaan (her)lezen. 
Het verhaal van Hans van Willigenburg kan voor veel boekenwurmen deels herkenbaar zijn. Op een humorvolle manier vertelt hij over welke winkel hij probeerde om daar niet in te landen en wat er daarna gebeurt. Als boekenwurm herken je zijn drang om te proberen er niet aan toe te geven.
Ilona Verhoeven zet in Fotomanie de lezer aan het denken. Voor diegenen die vroeger foto's gemaakt hebben met een fototoestel waarin een fotorolletje moet, kan het een verlangen naar vroeger oproepen, naar tijden dat men niet in een seconde een foto heeft, maar moest wachten tot het rolletje vol was, naar een fotograaf moest brengen als je zelf geen doka had en na een uur of langer pas de ontwikkelde foto's zag. Ze vergelijkt de huidige digitale fotografie met andere niet meer weg te denken apparaten die we hebben. Je gaat er over nadenken tot hoever je zelf mee wilt gaan.
En zo staat er nog veel meer in dit deel van Bühne waarna je na het lezen van de diverse verhalen en essays de genoemde boeken wilt gaan lezen.
Kortom; Bühne 12 staat boordevol verhalen, poëzie, essays en nog veel meer. Sommige verhalen zetten je aan het denken, andere verhalen en gedichten doen je verlangen naar het verleden en in andere verhalen kom je meer te weten over diverse personen zoals bijvoorbeeld de gebroeders Mann. De genoemde boeken wil je (her)lezen.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend. De cover is heel erg herkenbaar, je weet meteen dat je een nieuw deel van Bühne gaat lezen.

Hebben de auteurs je kunnen raken?
Ja, diverse auteurs hebben mij geraakt zoals bijvoorbeeld het gedicht Woodstock van Antoine Baars. Ondanks dat ik het festival niet heb meegemaakt, ik was toen nog niet eens geboren, deed het me wel verlangen naar die tijd die zo onbezorgd leek. Zo zijn er meer verhalen en gedichten die me geraakt hebben. 

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Dit boek is voor iedereen geschikt. 

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien dat ik een gedicht nog eens terug ga lezen.

Ga je het volgende deel ook lezen?
Ja, dat ga ik zeker.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast.

Houdt het boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Website van de uitgever:





Koop het boek bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg