Binnenland - Elin Willows


Van Uitgeverij Stortebeeker mocht ik dit boek recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Oorspronkelijke titel:

Oorspronkelijke uitgever:
Natur & Kultur, Stockholm

Waar gaat het boek over? 
Niemand komt hier wonen. Lang voordat ik al mijn bezittingen in een auto laad om ze hiernaartoe te vervoeren wordt dat al duidelijk. Het leidt tot een heleboel uitleg over waarom ik de stad verlaat en meer dan ­duizend kilometer verderop ga wonen. De liefde, dat is de beste ­verklaring. Maar toch is het raar dat ik verhuis, dat vindt iedereen. Een jonge vrouw uit Stockholm verhuist naar het dorp van haar vriend in het hoge noorden van Zweden. Voordat ze er zijn, is hun relatie al uit. ­Tegen alle verwachtingen in blijft ze wonen in het dorp waar de mensen hun deur openlaten, ’s winters met de auto over het ijs rijden en op zaterdag stevig innemen in het Hotel. Kun je overal opnieuw beginnen, een bestaan opbouwen op een plek die je niet echt zelf hebt gekozen? In haar debuutroman vertelt Elin Willows over verlies en verandering en over het verband tussen vrijheid en eenzaamheid.

Bron: bol.com.

Vertaald door:
Edith Sybesma

Jaar van verschijnen:
2020

EAN:
9789492750259

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
184

Genre:
Roman

Verfilmd?
Voor zover bekend is het boek nog niet verfilmd.

Prijs:
€ 15,95

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover van Binnenland van Elin Willows wil je weten waar de locatie is en wat het verhaal erachter is. De titel maakt nieuwsgierig, je wilt er meer over weten.
Binnenland van Elin Willows gaat over een vrouw die voor de liefde verhuist naar een dorp in het hoge noorden van Zweden, maar ver voor ze op plaats van bestemming zijn is de relatie al over. Tegen ieders verwachtingen in besluit de hoofdpersoon te blijven. De vraag is of ze helemaal opnieuw kan beginnen en kan wennen aan het dorp, of ze zich er ooit helemaal thuis zal voelen en of de bewoners haar zullen accepteren. Daarnaast moet de hoofdpersoon ook leren omgaan met het verlies van de relatie en hoe ze met hem om moet gaan.
Elin Willows heeft zich in Binnenland heel erg goed ingeleefd in de hoofdpersoon en de omgeving waar het verhaal zich afspeelt. Je voelt de gevoelens van de hoofdpersoon en ziet de omgeving voor je. Soms erger je je aan de hoofdpersoon, een volgend moment heb je medelijden met haar en een andere keer bewonder je haar. Het verhaal is beschreven vanuit de hoofdpersoon die op een indringende manier vertelt over wat ze meemaakt, hoe ze het een en ander ervaart. De ene keer lijkt het of ze heel erg eenzaam is, dat ze eigenlijk graag contact wil hebben met mensen, wil praten over wat haar bezig houdt, ondanks dat ze wel met diverse mensen mee gaat zoals bijvoorbeeld naar het hotel waar de bewoners elke zaterdagavond heen gaan. Het volgende moment merk je dat ze de eenzaamheid opzoekt, dat ze liever alleen is. Daarnaast merk je haar onzekerheid over wat ze wil in de toekomst, of ze zal blijven of niet en tot hoeverre zich gaat aanpassen. Op een gegeven moment krijg je het gevoel dat ze niet alleen voor de liefde is verhuisd, maar dat er meer is. Je wilt weten hoe het precies zit.
Binnenland van Elin Willows is een verhaal waarbij in weinig woorden veel wordt verteld. Soms wordt je nieuwsgierig gemaakt door een stukje, om er vervolgens niets meer over te lezen. Je wordt als lezer als het ware in het ongewisse gelaten, mag je zelf bedenken hoe het precies zit, net zoals dat met het eind is gedaan. Soms wordt je heen en weer geslingerd in de tijd, maar dat is niet storend, maar het is wel aan te raden om je aandacht er goed bij te houden. Dit is een boek dat je dankzij de korte hoofdstukken tussendoor kan lezen, zoals bijvoorbeeld tijdens een koffiepauze.
Soms heb je het gevoel dat het verhaal autobiografisch is, dat de auteur veel zelf heeft meegemaakt. Je vraagt je geregeld af wat jij gedaan zou hebben als je de hoofdpersoon was. Of je zou zijn gebleven of dat je terug zou zijn gegaan naar waar je eerst woonde en werkte. Het is een verhaal dat voor veel mensen (deels) herkenbaar kan zijn omdat ze het zelf hebben meegemaakt, hebben ervaren.
Kortom; Binnenland van Elin Willows is een indringend verhaal waarbij je bewondering hebt voor de hoofdpersoon dat ze is gebleven in het dorp waar ze eerst zou gaan samenwonen. Ze vertelt op een indringende manier hoe ze dat ervaart en wat ze meemaakt. Het verhaal zet je aan het denken van wat jij gedaan zou hebben als je de hoofdpersoon was.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Niet helemaal, ik had er iets meer van verwacht, maar kan ook weer niet precies aangeven wat ik had verwacht.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen, past bij het boek. Het is een titel die nieuwsgierig maakt.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is indringend, beeldend. Ondanks dat het verhaal op een indringende manier is geschreven, leest het verhaal vlot weg.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het verhaal is goed opgebouwd. Het verhaal is op een chronologische manier geschreven waarbij er soms teruggeblikt wordt in de tijd.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, het boek weet je aandacht vast te houden. Als je er eenmaal in bent begonnen kan je niet meer stoppen met lezen, omdat je wilt weten hoe het verder gaat, hoe het zal eindigen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, dat heeft het plot.

Is het verhaal geloofwaardig?
Ja, het verhaal is van begin tot eind geloofwaardig.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze stuk voor stuk.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Ik heb geen favoriet persoon in dit boek.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik heb aan niemand een hekel in dit boek.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Nee, dat denk ik niet.

Wat vond je van de locatie in het boek? 
De locatie klinkt heel mooi, maar ik zou er niet kunnen wonen, daarvoor kent het dorp te lange koude periodes voor mij, maar voor een paar dagen zou ik er wel kunnen zijn.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ja, dat gaat me goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft de auteur. Vooral de eenzame momenten van de hoofdpersoon, waar ze al dan niet zelf voor kiest, heeft me geraakt.

Mooie quote in het boek: 
Perspectieven kunnen verschuiven.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor eenieder die houdt van romans die niet voorspelbaar zijn.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
3 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, dat ga ik niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast.

Houdt het boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, ik ga vaker een boek van deze auteur lezen.

Website van de uitgever:














Koop het boek bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg