Fata Gamorna - Kaj Elhorst



Van Kaj Elhorst mocht ik zijn boek recenseren. Ik wil hem daar hartelijk voor danken.

Subtitel:
De thuisreis van de prinses

Waar gaat het boek over? 
Een ruimtereis van tien jaar … Tussen de verschrikkingen door spelen humor, liefde, vriendschap en haat hun eigen rol. De ruimtereizigers maken bovendien kennis met andere planeten en ruimteverschijnselen, die vanaf de aarde nog niet waargenomen zijn. Op Mende is er vaak over verteld, maar de reizigers krijgen er nu van heel nabij mee te maken. Ooit vertrokken hun voorouders van de aarde naar de planeet Mende. Een groep jongeren wil nu graag eens gaan kijken op de plek waar zij vandaan komen. Die tienjarige reis verloopt niet altijd leuk, maar ze bereiken hun doel. Op de aarde wacht hun een onthutsende verrassing! Aan de drijfveren van Bob kleefde iets bijzonders. In Hertenborgh was hij altijd schilder en tekenaar geweest, de droom van menigeen, een droom ook waarvoor in de stad veel waardering bestond. En toch … eigenlijk had Bob al heel snel genoeg van het gekrabbel en gekwast, hoewel zijn kunstwerken als zoete broodjes over de toonbank gingen. Hij verlangde naar iets anders en de Arkeban gaf hem die kans: leven met de dieren: koeien, lermen, varkens en nog veel meer. Dat was zijn diepste wens geweest, altijd al. Op de boerderij zwierf hij vaak nodeloos lang over het ‘land’ en dan hoorde hij geluiden waarvan hij niet kon herleiden waar ze vandaan kwamen. Aan het einde gaat Oriana naar huis met een heel nieuw verhaal over de aarde en … de hoop dat de aarde contact met haar opneemt.

 
Bron: bol.com.

Over de auteur:
Kaj Elhorst is geboren in 1946 en schrijft al verhalen, gedichten en liedjes vanaf zijn jongste jaren. In de loop van de jaren zijn onder meer De Annalen van Gamor en Mende van zijn hand verschenen. Hij werkte vele jaren als leraar Nederlands en geschiedenis, PR stafmedewerker bij PTT en freelance journalist. Tegenwoordig concentreert hij zich helemaal op het schrijven van boeken en gedichten.

Bron: achterkant boek

Omslagontwerp:
Anne Elhorst-van Leeuwen

Jaar van verschijnen:
2021

EAN:
9789493023857 

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
350

Genre:
Tijdreizen

Verfilmd?
Voor zover bekend is het boek (nog) niet verfilmd, maar het boek leent zich er heel goed voor om verfilmd te worden. Met de filmtechnieken van vandaag de dag, zou het dan een heel realistische film kunnen worden waarin je niet ziet wat nu echt is of niet echt is.

Prijs:
€ 22,50

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de mooie cover van Fata Gamorna van Kaj Elhorst krijg je het gevoel dat je een sciense fiction verhaal gaat lezen. Het is mooi dat je, alles wat je zowel op de voorkant als op de achterkant ziet, ook in het boek kan terugvinden. De titel maakt je nieuwsgierig naar het verhaal. Het is voor te stellen dat de meeste lezers het tweede gedeelte van de titel anders lezen dan wat er staat, omdat je dat al je hele leven zo is geleerd en het kost je dan ook moeite om het goed te zeggen. Ook ik heb daar last van en moet tijdens het schrijven van deze recensie goed opletten dat ik het wel goed opschrijf en niet zoals het in mijn hoofd gebakken zit. De subtitel geeft tipje van de sluier weer. Pas tegen het eind van het verhaal begrijp je waarom er voor deze subtitel is gekozen. Dit is het derde deel, maar je hoeft de vorige delen niet speciaal gelezen te hebben voor je aan dit deel begint, je kan dit deel los lezen. 
In Fata Gamorna van Kaj Elhorst gaat een groep mensen van Mende met een ruimteschip naar de aarde om te kijken waar ze vandaan komen, waar hun voorouders hebben gewoond. Maar het is nog maar de vraag of ze wel welkom zijn op aarde. Ze zitten tien jaar met elkaar opgescheept en ieder krijgt zo zijn taak aan boord van het ruimteschip, maar er is ook genoeg tijd voor ontspanning. In tien jaar tijd kan veel gebeuren en hoewel het reizen met een ruimteschip op het eerste gezicht saai lijkt, blijkt algauw dat het alles behalve saai is op een ruimteschip. Er gebeurt op zijn tijd van alles in de ruimte en op het ruimteschip. Het is niet alleen maar vriendschap en liefde, maar soms er heerst er ook haat en nijd. Daarnaast zien ze vele planeten die zo hun eigen levens blijken te hebben en moeten ze rekening houden met vele ruimteverschijnselen zoals vreemde ruimtedieren, sommige ervan blijken nogal vraatzuchtig.
Kaj Elhorst heeft zich in Fata Gamorna heel erg goed weten in te leven in de mensen, in het leven op een ruimteschip, in het leven op diverse planeten en in de omgevingen waar het verhaal zich afspeelt. Tijdens het lezen heb je, door de beeldende schrijfwijze van de auteur, het gevoel dat je erbij bent, dat je het zelf meemaakt. Ondanks dat je weet dat het hele verhaal fictief is, heb je dat gevoel niet tijdens het lezen. Je gelooft dat alles zo is gegaan zoals de auteur het heeft beschreven, dat het echt zo is in de ruimte. De auteur laat met dit verhaal goed zien dat hij over een rijke fantasie beschikt. Het is een sprookjesachtig verhaal waarin alles wat je in een sprookje verwacht voorkomt; goeieriken, slechteriken, liefde, haat, vriendschap, vijandschap en vergeven. Vooral van dat laatste kunnen veel mensen heel veel leren.
Hier en daar is het wel kort langdradig, maar tegelijkertijd is dat niet erg, dat is vaak in de rustmomenten, in de momenten dat er even niets lijkt te gebeuren, maar dan komt er weer een nieuw avontuur aan, waarna je blij bent dat het even rustig is, dat je even samen met de mensen aan boord van het ruimteschip kan genieten van een drankje. Net als je denkt dat er wel weer iets mag gaan gebeuren, komt er weer een avontuur aan met spannende momenten. Er zijn momenten dat je denkt te weten hoe het verhaal verder zal gaan, hoe het verhaal zal eindigen, maar dan neemt het verhaal een totaal andere wending die je niet ziet aankomen. Soms vraag je je af wat jij zou doen, zoals bijvoorbeeld hoe jij het weer zou regelen als jij weerman of weervrouw zou zijn aan boord van een ruimteschip. 
Fata Gamorna van Kaj Elhorst is geen boek voor tussendoor te lezen, je moet er echt je aandacht bijhouden door de vele personages en diverse verhaallijnen. Als je even niet oplet, kan je zomaar de draad kwijt zijn. 
Kortom; Fata Gamorna van Kaj Elhorst is een verhaal waarin de auteur goed laat zien dat hij over een flinke dosis fantasie beschikt. Ondanks dat het een fictief verhaal is, heb je daar tijdens het lezen geen erg in. Nergens heb je het idee dat er iets niet klopt, dat het ongeloofwaardig overkomt. Als je het boek uit hebt, kijk je al uit naar het volgende deel. Mocht je de vorige delen niet gelezen hebben, dan wil je die alsnog lezen.




Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, het boek voldeed aan mijn verwachtingen.

Wat vind je van de cover? 
Het is een mooie cover die bij het boek past. Het is mooi dat je alles op de voor- en achterkant ziet ook in het boek kan terugvinden.

Wat vind je van de titel van het boek? 
De titel is heel erg goed gekozen, maar je moet wel opletten dat je het goed uitspreekt, Fata Morgana zit er in ieder geval bij mij heel erg goed ingebakken, waardoor ik echt moet opletten dat ik in deze recensie de titel goed opschrijf. 

Wat vind je van de subtitel van het boek? 
Pas tegen het eind van het verhaal begreep ik de subtitel. Tot die tijd had ik steeds het gevoel dat de auteur, of misschien wel de uitgeverij, een vergissing had gemaakt met de subtitel.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het verhaal is op een beeldende en vlotte manier geschreven waardoor je het gevoel hebt dat je het zelf meemaakt, het allemaal zelf beleefd.

Hoe origineel is het verhaal?
Het verhaal is heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het verhaal is goed opgebouwd. Het verhaal is op een chronologische manier geschreven, waarbij er soms teruggeblikt wordt in de tijd als het verhaal erom vraagt.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zal direct in het verhaal.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Nee, het verhaal wist niet altijd mijn aandacht vast te houden, maar dat lag aan mij, omdat ik eigenlijk naar mijn lichaam moest luisteren en een dutje moest doen, maar eigenwijs door probeerde te lezen, omdat ik wilde weten hoe het verhaal verder zou gaan. Met als gevolg dat ik dan weer een stukje terug moest lezen omdat mijn ogen het nodig vonden om dicht te gaan.

Heeft het plot je verrast?
Ja, het plot heeft mij verrast, ik had een ander plot verwacht.

Is het verhaal geloofwaardig?
Het verhaal is van begin tot eind geloofwaardig.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
De karakters zijn stuk voor stuk geloofwaardig.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Oriana, maar kan niet zeggen waarom, want dan zou ik teveel verraden.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik ben er nog niet uit aan wie ik een grotere hekel heb.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, ik zou wel bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon.

Begrijp je de beweegredenen van de personen?
Van sommigen wel, van anderen niet.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, de auteur heeft mij diverse keren weten te raken, zoals bijvoorbeeld als het ruimteschip net is vertrokken en hoe men reageert, maar ook een gebeurtenis op een planeet met maanvrouwtjes en hoe er gereageerd wordt als de reizigers op aarde komen. Zo zijn er meer stukjes die me geraakt hebben.

Mooie quote in het boek: 
Angstaanjagend en gevaarlijk was het zeker, maar ook mooi en indrukwekkend.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor eenieder die van science fiction verhalen houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien.

Ga je het volgende deel ook lezen?
Als het volgende deel uit komt, dan ga ik die zeker lezen. Door dit deel wil ik de vorige delen ook lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een gesigneerd exemplaar, die gaat terug in de boekenkast.

Houdt het boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Leuk weetje over het boek:
Dit was het derde deel en zou het laatste deel zijn van de trilogie, maar de auteur heeft besloten om er een tetralogie van te maken. Het is nog niet bekend wanneer het volgende deel uit komt.

Website van de auteur:
Mende, het rijk van Aldemundt

Website van de uitgever:


Koop het boek bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg