De Grote Oorlog


Van UITGEVERIJ ASPEKT mocht ik dit boek recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Subtitel:
Kroniek 1914-1918 40

Waar gaat het boek over? 
De Grote Oorlog kroniek 1914-1918 is dé serie in Nederland en Vlaanderen met als onderwerp de geschiedschrijving van en reflectie over de Eerste Wereldoorlog. De delen van deze serie verschijnen met grote regelmaat, in principe elk halfjaar. Dat wordt mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen Uitgeverij Aspekt en de Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog.

Deze Kroniek 1914-1918 is een zeer speciale. Het is de 40ste. Alle voorgaande kronieken staan in het teken van de Eerste Wereldoorlog. Ze behandelen zo'n 250 essays een breed spectrum van onderwerpen. Vanzelfsprekend komen de militair-strategische aspecten aan de orde, verslagen van de grote veldslagen, van de kleine gevechten tussen man en man, van het dagelijks leven van de militairen, de logistiek, de oorlog op zee en in de lucht, dagboeken met persoonlijke verhalen, etc. etc. Voor een volledig overzicht zie de website van de Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog (www.ssew.nl).

Deze jubileum-Kroniek gaat dus niet over het verleden, maar over het heden. De Grote Oorlog heeft grote gevolgen gehad en nog steeds. Deze kroniek telt 17 essays van Belgische en Nederlandse WO1-deskundigen juist daarover. Onze wereld is en een wereld met vele problemen, problemen die voor een deel de nasleep zijn van de Grote Oorlog.

Op de omslag staat een indrukwekkende beeltenis van Miklós Horthy, der aartsvader van Hongarije. Hij is de hoofdpersoon in een essay van uitgever Perry Pierik over Horthy, Hongarije en de lange schaduw van de Eerste Wereldoorlog. Dit essay is een goed voorbeeld van de inhoud van dit boek.

Een Kroniek die een bijdrage levert aan beter inzicht in de wereld om ons heen.

Bron: achterkant boek

Omslagontwerp:
Mark Heuveling

Binnenwerk:
Paul Timmerman

Jaar van verschijnen:
2020

EAN:
9789463388382

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
500

Genre:
Eerste Wereldoorlog

Prijs:
€ 29,95

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover van De Grote Oorlog wil je weten wie de man is en wat zijn verhaal is. Diegenen die bekend zijn met de vele leiders uit het verleden zullen meteen weten wie de man op de cover is. De titel spreekt voor zichzelf, je weet meteen waar het boek over gaat. 
Normaliter plaats ik in dit stukje wat meer over het boek, maar dit keer verwijs ik jullie naar mijn recensie van Veenbrand, die ik een half jaar geleden heb gerecenseerd. Dit doe ik, omdat je de essays in dit boek ook daarin kan vinden en ik nog steeds achter mijn recensie van dat boek sta. Het is jammer dat men geen nieuwe essays heeft geplaatst, maar binnen een jaar de essays heeft geplaatst in deze kroniek. Dat men een handvol essays, en dat is nog veel, plaatst in de kroniek, valt ergens te begrijpen, maar beter was het geweest om de essays, wat beter te verdelen over toekomstige delen en met nieuw, niet eerder gepubliceerde essays te komen. Dat maakt het voor de geïnteresseerden van de Eerste Wereldoorlog interessanter om het boek te lezen. Het is voor te stellen dat ze teleurgesteld zijn als men ook Veenbrand heeft gelezen.




Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Nee, het boek voldeed niet aan mijn verwachtingen. Ik had er meer van verwacht.

Wat vind je van de cover? 
Het is een schitterende cover die bij het boek past.

Wat vind je van de titel van het boek? 
De titel is heel erg goed gekozen, want daar draait het boek om.

Wat vind je van de subtitel van het boek? 
De subtitel is heel erg goed gekozen, je weet meteen van welke serie het boek is.

Hoe actueel is het boek?
Het boek is heel erg actueel.

Mooie quote in het boek: 
De geschiedenis is een onophoudelijk voorbijgaan van opkomende en ten ondergaande machten en ideeën.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden. Mocht je deze serie verzamelen, dan kan je beter dit deel kopen en Veenbrand niet kopen, omdat beide boeken, zoals gezegd, dezelfde essays bevatten.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor eenieder die geïnteresseerd is in verhalen over de oorlogen.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, dat ga ik niet.

Ga je het volgende deel ook lezen?
Ja, ik ga het volgende deel ook lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek weggeven.

Ga je vaker een boek van deze auteurs lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Website van de uitgever:


Het boek is onder andere te koop bij bol.com.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg