Brein, Ghetto Van Gedachten - Manja Croiset


Vlak voordat Manja Croiset in januari j.l. overleed, kreeg ik de vraag van Manja of ik haar boek wilde recenseren. Toen ik aangaf dat het wel even kon duren, was dat geen probleem, maar ze wist niet of ze de recensie nog zou lezen, maar ze hoopte dat ik het dan alsnog postuum voor haar wilde schrijven. Op het moment dat ik haar bericht las, dacht ik dat het vast nog wel even zou duren, want ze had al vaker aangegeven dat het niet meer lang zou duren. Toch besloot ik om haar boek eerder te recenseren zodat ze mijn recensie nog kon lezen. Helaas las ik een paar dagen voor ik aan het boek wilde beginnen bij iemand dat ze was overleden. Toen kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om het boek een paar dagen later te gaan recenseren. Iets hield mij op dat moment tegen waardoor ik het beter vond om het lezen van dit boek uit te stellen. Maar vandaag heb ik haar boek gelezen en ik wil haar postuum bedanken dat ik haar boek mocht recenseren. Ik weet het, ze leest het zelf helaas niet meer, maar haar niet bedanken vind ik ook niet netjes. ;)

Waar gaat het boek over? 
BREIN, GHETTO van GEDACHTEN een hybride boek waarin opgenomen, de bundel Bloemlezing of Rouwkrans “wie is de vrouw in de spiegel” Manjaforisme en de door haar ingevoerde Woordcartoons. “ rouwen om een verloren leven” Inzicht zonder Uitzicht KAFKA HEEFT ZICH MEER DAN WAARGEMAAKT

Bron: bol.com.

Jaar van verschijnen:
2021

EAN:
9789464481129

Bindwijze:
E-book

Aantal pagina's:
68

Genre:
Biografieën & waargebeurd

Prijs:
€ 21,95

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover van Brein, ghetto van gedachten van Manja Croiset krijg je al een idee waar het boek over zal gaan. De titel van het boek maakt je nieuwsgierig. Je wilt weten wat al die gedachten dan wel niet zijn. De vele foto's in het boek maken het boek compleet. Je hoopt als lezer dat wat zij heeft gekozen dat bij haar graf zou komen er ook echt staat. Het geeft precies weer hoe zij dacht over zichzelf.
Brein, ghetto van gedachten van Manja Croiset is een boek vol met gedichten en geschiedschrijving. De meeste gedichten heeft de auteur zelf geschreven, een enkel gedicht en tekst is door iemand anders geschreven. De auteur geeft dan duidelijk aan dat het geplaatste niet van haar is, maar van iemand anders. Als het bekend is van wie, dan heeft ze dat er ook bij gezet. Soms moet je wel opletten, want soms staan er losse zinnen naast een gedicht waarbij je je eerst afvraagt of dat een losstaande zin is of dat het bij het gedicht hoort, dat is niet altijd even duidelijk. Als je bekend bent met de boeken van de auteur dan weet je dat het normaal is voor haar, dat ze dat wel vaker deed. 
Manja Croiset weet in Brein, ghetto van gedachten haar gedachten en gevoelens heel goed te verwoorden. Zij wist met weinig woorden evengoed veel te zeggen. Ze nam geen blad voor de mond en dat merk je. Voor veel mensen kan dat op een positieve manier jaloersmakend zijn, wilden dat ze ook zouden durven om geen blad voor de mond te nemen. De auteur gaf duidelijk haar mening, ook al was niet iedereen er blij mee. Zo had ze bijvoorbeeld een duidelijke mening over de rondleidingen langs graven van bekende Nederlanders. Met één zin wist ze er alles over te zeggen en je aan het denken te zetten. 
De gedichten geven vaak goed aan hoe zij zich voelde toen ze de gedichten en andere teksten schreef. Veel gedichten komen dan ook aan, zoals het gedicht Een schoonheid en het gedicht Verkeerd verbonden. Diverse gedichten zijn zo beeldend geschreven, dat je het geschrevene voor je ziet, zoals in het gedicht Kreeften. Wat opvalt in het boek, is dat ze ook vaak tegenstellingen opschreef zoals in Cactusbloem
Wat interessant is om te lezen, is dat de auteur in het boek vertelt hoe ze aan haar naam kwam en hoe ze had geheten als ze een jongen was geweest en waarom ze dan zo geheten had. Maar ook wat haar naam teweeg bracht bij een man toen ze zich aan hem voorstelde. Door de teksten in het boek krijg je een redelijk goed beeld van de auteur en merk je geregeld dat ze geen makkelijk leven heeft gehad. 
Kortom; Brein, ghetto van gedachten van Manja Croiset is een indrukwekkend boek met gedichten en teksten. De auteur wist haar gedachten heel goed te verwoorden en schroomde niet om in weinig woorden haar eigen mening te geven over wat haar opviel. Soms wordt je daarmee ook aan het denken gezet. Veel gedichten en teksten nodigen uit om vaker te herlezen.






Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, het boek voldeed aan mijn verwachtingen.

Wat vind je van de cover? 
Het is een schitterende cover die bij het boek past.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, past bij het boek.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, het boek weet je aandacht vast te houden.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, de auteur heeft mij diverse keren weten te raken.

Mooie quote in het boek: 
Nadenken is overleggen met jezelf.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor eenieder die van waargebeurde geschiedschrijving houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, die kan ik niet weggeven, maar het e-book mag op mijn Chromebook blijven staan.

Houdt het boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Website van de uitgever:


Het boek is onder andere te koop bij bol.com.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg