WULK - Myrte Leffring


Van de meent UITGEVERIJ mocht ik dit boek recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Subtitel:
Vallen
Opstaan

Waar gaat het boek over? 
De roman Wulk – ondertitel Vallen – gaat over de koele advocaat Lea Noorderveen, die haar zaakjes goed voor elkaar lijkt te hebben. Een mooi kantoor in Noord-Holland, een ruim appartement, een drukke baan. Ze lijkt de breuk met haar jongere zus Kim te hebben verwerkt. Maar dan krijgt ze een bericht van Kim dat haar terugvoert naar die zomervakantie waarin hun moeder verdween, twintig jaar geleden in Normandië. Langzaam wordt duidelijk waarom de zussen elkaar al die jaren niet hebben gezien en welke rol hun vader, die destijds het gezin verliet, daarbij heeft gespeeld. Herinneringen en gevoelens die Lea langdurig heeft weten te verdringen, komen onstuitbaar naar boven. Over die verzwegen wereld gaat de poëziebundel Wulk, met de ondertitel Opstaan.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Myrte Leffring (1973) gaat met het tweeluik WULK een niet eerder vertoond genre-experiment aan. Eerde publiceerde zij de dichtbundels Om je schouders hang ik de nachten en De tere bloemen van het verstand.

Bron: achterkant boeken

Omslagontwerp:
Karelse & den Besten

Binnenwerk:
Karelse & den Besten

Jaar van verschijnen:
2022

EAN:
9789083227634

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
De roman heeft 208 pagina's en de gedichtenbundel heeft 80 pagina's.

Genre:
Roman & gedichten

Verfilmd?
Voor zover bekend zijn de boeken (nog) niet verfilmd, maar de boeken lenen zich er goed voor om verfilmd te worden.

Prijs:
€ 26,90

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover van WULK van Myrte Leffring wil je weten waarom men voor de gelijknamige schelp heeft gekozen, wat het achtergrondverhaal is. De titel en subtitels maken je nieuwsgierig naar de boeken. Ja, dit is goed geschreven, want je krijgt niet één, maar twee boeken te lezen; een roman en een bijbehorende gedichtenbundel.
WULK, met als subtitel Vallen, van Myrte Leffring gaat over een advocaat die op het oog haar zaakjes goed voor elkaar heeft. Een mooi kantoor, een mooi appartement en een baan waar ze het druk mee heeft. Het lijkt erop dat het haar alles voor de wind gaat en dat niets of niemand haar tegen lijkt te kunnen houden. De breuk met haar familie lijkt ze goed te hebben verwerkt. Schijn bedriegt, want op het moment dat ze een berichtje krijgt van haar zusje wordt ze teruggeworpen in de tijd. Een tijd waaraan ze liever niet meer had willen denken. Ze wordt teruggeworpen naar de vakantie twintig jaar geleden waarin haar moeder verdween. Langzaamaan wordt duidelijk waarom de zussen geen contact hadden met elkaar en kon het wel eens zo zijn dat hun vader daar een rol in heeft gespeeld. De vraag is waarom en hoe het allemaal kon gebeuren. Over die verzwegen wereld gaat de poëziebundel Opstaan. Heden wordt afgewisseld met het verleden.
WULK van Myrte Leffring is niet zomaar een roman of gedichtenbundel. Het is beiden. Op het eerste gezicht lijkt WULK één boek, maar als je het boek openslaat, zie je dat het twee boeken zijn; een roman en een gedichtenbundel. Je wordt meteen nieuwsgierig naar waarom er voor deze opzet gekozen is. Aan de subtitels, buiten het coverontwerp, zie je meteen dat beide boeken bij elkaar horen en weet je meteen met welk boek je moet beginnen. Toch is het ook leuk om de boeken zo te lezen, zoals de auteur aan het eind van de roman heeft uitgelegd. 
Myrte Leffring heeft zich heel erg goed ingeleefd in de personages van WULK. Tijdens het lezen voel je de spanning oplopen, voel je de gevoelens van de personages en dan met name van de hoofdpersoon. Ook de kindergedachten, zoals op het moment dat er iets met een trein gebeurd, heeft de auteur goed onder woorden weten te brengen. Je krijgt tijdens het lezen steeds meer te doen met de zussen en een steeds grotere hekel aan een bepaald persoon. Je begrijpt waarom een ander persoon zich nauwelijks laat zien. Je leeft met de zussen mee. Je wilt weten wat er precies is gebeurd in het verleden. Steeds als je een vermoeden hebt, krijgt het verhaal een andere draai, blijkt het anders in elkaar te zitten. Op een gegeven moment begrijp je het even niet meer, maar dat wordt later duidelijk. Het komt als een schok als je leest wat er is gebeurd. Maar je begrijpt ook wat er indertijd gebeurd is en vraagt je af wat jij in zo'n situatie gedaan zou hebben. 
Het is een aangrijpend verhaal waarbij de spanning goed is opgebouwd. Je vraagt je geregeld af wanneer bepaalde personen achter de waarheid komen en hoe hun reactie zou zijn. Het is een verhaal over gemis, verlangen, verlies en schuldgevoel, maar of dat laatste terecht is, is maar de vraag.
Het mooie aan de gedichtenbundel is, en dat is tegelijkertijd uniek, is dat je de gedichten op meer manieren kan lezen, dat je de gedichten naast de hoofdstukken in de roman kan lezen.
WULK van Myrte Leffring is een fictief verhaal, maar er zitten stukjes in die voor veel mensen (deels) herkenbaar kunnen zijn omdat ze het zelf hebben meegemaakt of iemand kennen die iets dergelijks heeft meegemaakt. Het is een boek dat iedereen die met kinderen werkt of te maken heeft, zou moeten lezen. De boeken lenen zich ook goed voor als lesmateriaal op middelbare scholen. Ook de hulpverlening en de maatschappelijk werkers zouden deze boeken moeten lezen, zodat ze weten waar ze op moeten letten als ze met bepaalde slachtoffers te maken krijgen. Het verhaal laat goed zien wat een geheim met een familie kan doen.
Kortom; WULK van Myrte Leffring is een verhaal dat voor veel mensen (deels) herkenbaar kan zijn. Het is een aangrijpend verhaal waarbij de spanning goed is opgebouwd. De gedichtenbundel maakt de roman compleet.




Voldeed de boeken aan je verwachtingen?
Ja, de boeken voldeden aan mijn verwachtingen.

Wat vind je van de cover? 
Het is een schitterende cover die bij de boeken past.

Wat vind je van de titel van de boeken? 
De titel is heel erg goed gekozen.

Wat vind je van de subtitels van de boeken?
De subtitels zijn heel erg goed gekozen, het is ook zoals het leven is. 

Wat vind je van de schrijfstijl? 
De boeken zijn op een vlotte, beeldende en poëtische manier geschreven waardoor de boeken vlot weglezen.

Hoe origineel is het verhaal?
Het verhaal is redelijk origineel.

Hoe actueel zijn de boeken?
De boeken zijn heel erg actueel en zullen dat vrees ik altijd wel blijven.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het verhaal is goed opgebouwd. Je wordt heen en weer geslingerd in de tijd, maar dat is niet storend, je weet meteen of je in het heden of in het verleden zit.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat direct in het verhaal.

Weten deze boeken je aandacht vast te houden?
Ja, beide boeken weten je aandacht vast te houden. Als je er eenmaal in bent begonnen kan je niet meer stoppen met lezen, omdat je wilt weten wat er in het verleden is gebeurd en hoe het verhaal zal eindigen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, het plot heeft me verrast, die zag ik niet aankomen.

Is het verhaal geloofwaardig?
Ja, het verhaal is van begin tot eind geloofwaardig.

Zijn de karakters in de boeken geloofwaardig?
Ja, de karakters zijn stuk voor stuk geloofwaardig.

Zie je de personen groeien?
Het duurt even, maar uiteindelijk zie je de hoofdpersoon groeien.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Ik heb geen favoriet persoon in deze boeken.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik had een lange tijd een hekel aan een bepaald persoon, maar uiteindelijk kon ik er alleen maar medelijden mee hebben. Ik weet dat ik raadselachtig klink, maar ik kan niet in details gaan, want dan zou ik teveel verraden.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, ik denk het wel, ondanks dat ze geen makkelijk karakter heeft, maar ik begrijp haar wel.

Begrijp je de beweegredenen van de personen?
Ja, ik begrijp de beweegredenen, ook al keur ik het niet allemaal goed.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Die klinken over het algemeen mooi.

Zou je in de tijd dat de boeken zich afspelen kunnen leven?
Ja, dat is me goed afgegaan. Ik heb het goed overleefd.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, de auteur heeft me weten te raken. Het verhaal van beide zussen heeft me geraakt, meer kan ik niet zeggen, want dan zou ik teveel verraden.

Mooie quote in de boeken: 
Familie ben je zonder dat je er iets over te zeggen hebt.

Zou je de boeken aanraden? 
Ik kan iedereen de boeken aanraden.

Voor welke doelgroep zou deze boeken geschikt kunnen zijn?
Voor eenieder die van verhalen houdt die zomaar waar gebeurd kunnen zijn. Maar waar ook een bijpassende gedichtenbundel bij zit.

Hoeveel sterren geef je de boeken? 
5 sterren.

Ga je de boeken nog een keer lezen? 
Misschien.

Ga je de boeken houden of geef je het weg? 
De boeken mogen terug in de boekenkast.

Houden de boeken je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk wel dat de boeken mij onbewust nog even bezig gaan houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker doen.

Website van de auteur:
Wolken van Krijt

Website van de uitgever:


Het boek is onder andere te koop bij bol.com.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg