Ode Aan Het Leven - J. N. Wille


Van J.N. Wille mocht ik dit boek recenseren. Ik wil hem of haar daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
De pijn die me leerde wat dankbaarheid is.

Bron: bol.com.

Jaar van verschijnen:
2022

EAN:
9789464653786

Bindwijze:
E-book

Aantal pagina's:
66

Genre:
Literaire romans

Verfilmd?
Voor zover bekend is het boek (nog) niet verfilmd, maar het boek leent zich er goed voor om verfilmd te worden.

Prijs:
€ 10,-

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover van Ode aan het leven van J.N. Wille krijg je geen indruk van waar het boek over zal gaan. Ook al heb je aan het eind van het verhaal een vermoeden waarom men voor deze cover heeft gekozen, toch was het mooier geweest als men een afbeelding had gebruikt, bijvoorbeeld van de witte kamer dat in het verhaal voor komt of van het fluorescerende bos, wat nog mooier was geweest. Ook e-books verdienen een mooie cover en dat maakt ze ook aantrekkelijker voor de toekomstige lezers. De titel doet vermoeden dat je een gedichtenbundel gaat lezen, maar niets is minder waar. Evengoed is de titel heel erg goed gekozen.
In Ode aan het leven van J.N. Wille heeft de hoofdpersoon een terugkerende nachtmerrie. Hij of zij ontdekt dat zijn of haar jongere ik met iets worstelt en wilt haar helpen. Hij of zij besluit in zijn of haar dromen terug te gaan naar de plek waar hij of zij zijn of haar jongere ik is en haar te redden. De vraag is of dat verstandig is en of dat dan niet het heden verstoort. 
J.N. Wille heeft zich heel erg goed ingeleefd in de hoofdpersoon van Ode aan het leven. Je voelt de gevoelens en kan ze herkennen omdat je er zelf misschien ook mee geworsteld hebt, de angsten en onzekerheden hebt gehad. Tijdens het lezen heb je het gevoel dat je het verhaal zelf beleeft. Dat komt vooral omdat het verhaal vanuit de ik-persoon is geschreven. Iets waar de auteur heel erg goed aan gedaan heeft. Ze te verder je in het verhaal komt, zo te meer je het gevoel hebt dat het verhaal autobiografisch is, dat de auteur zelf heeft geworsteld met waar de jongere ik mee worstelt.
Meteen vanaf de eerste zin word je meegezogen in Ode aan het leven van J.N. Wille en gaat het verhaal in je zitten. Je wilt meteen weten waarom de hoofdpersoon die nachtmerrie heeft en of het hem of haar lukt om zijn of haar jongere ik te helpen, maar vraagt je tegelijkertijd af of dat wel verstandig is, dat daarmee het heden niet wordt veranderd. Toch heb je begrip voor de hoofdpersoon, begrijp je waarom hij of zij zijn of haar jongere ik wil helpen. Op een gegeven moment richt de hoofdpersoon zich even tot de lezer en komt met vragen die je aan het denken zetten. Het is mooi dat de auteur de hoofdpersoon daarmee ook aan de lezer laat denken. Dat maakt het voor de lezer persoonlijker, net of het boek speciaal voor hem of haar is geschreven.
Het is mooi van J.N. Wille dat hij of zij in Ode aan het leven niet alleen de oudere ik aan het woord laat, maar ook het woord geeft aan de jongere ik, waardoor je haar beter leert kennen en leert begrijpen. Het is duidelijk dat de jongere ik met van alles worstelt, onzeker is en angsten heeft. Je hebt het steeds met haar te doen en hoopt dat ze uiteindelijk gelukkig wordt en minder onzeker wordt over zichzelf. Het zijn worstelingen, onzekerheden en angsten die veel pubers hebben. Op een gegeven moment begrijp je de jongere ik en valt alles op zijn plaats. De auteur heeft dat goed uitgebeeld in het verhaal. 
Wat ook mooi is, is dat je aan het begin van elk hoofdstuk in Ode aan het leven van J.N. Wille wat meer te weten komt over dromen, hoe het zit met de diverse dromen en hoe je bepaalde dromen zelf kan sturen. Het is duidelijk dat de auteur daar veel onderzoek naar heeft gedaan. In het verhaal zijn tips verwerkt die, als je ook angsten kent en worstelt met jezelf, je kunnen helpen, zoals bijvoorbeeld schema's maken die ten grondslag leggen aan je angsten. Voor veel mensen kan het verhaal van de jongere ik (deels) herkenbaar zijn, zoals bijvoorbeeld het gevoel hebben dat men vanuit klaslokalen op je let als je alleen op het schoolplein loopt.
Kortom; Ode aan het leven van J.N. Wille is een indringend verhaal dat in je gaat zitten als je het verhaal leest. Je hebt tijdens het lezen het gevoel dat je het verhaal zelf meemaakt. Het is een verhaal dat goed laat zien hoe sommige pubers kunnen worstelen met hun angsten en depressie en wat ze kunnen doen om ermee om te gaan en misschien wel vanaf te komen. Ouders en eenieder die met kinderen werkt, zou dit boek moeten lezen. 




Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, het boek voldeed aan mijn verwachtingen.

Wat vind je van de cover? 
Het is een saaie cover. Het was mooi geweest als men ervoor had gekozen om een scène uit het boek, bijvoorbeeld de witte kamer of het fluorescerende bos.

Wat vind je van de titel van het boek? 
De titel is heel erg goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het boek is op een vertellende, vlotte manier geschreven. Je hebt tijdens het lezen het gevoel dat je het verhaal zelf meemaakt.

Hoe origineel is het verhaal?
Het verhaal is heel erg origineel.

Hoe actueel is het boek?
Het boek is heel erg actueel en zal dat altijd blijven.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het verhaal is goed opgebouwd.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat direct in het verhaal.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, het boek weet je aandacht vast te houden. Als je er eenmaal in bent begonnen, kan je niet meer stoppen met lezen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, het plot heeft mij verrast, die zag ik niet aankomen.

Is het verhaal geloofwaardig?
Het verhaal is van begin tot eind geloofwaardig.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
De karakters zijn stuk voor stuk geloofwaardig.

Zie je de personen groeien?
Ja, je ziet de jongere ik op een gegeven moment groeien.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Ik heb geen favoriet persoon in dit boek.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik heb aan niemand een hekel in dit boek.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, ik zou wel bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon.

Begrijp je de beweegredenen van de personen?
Ja, ik begrijp de beweegredenen van de personen.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ja, dat is me goed afgegaan.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, de auteur heeft me weten te raken. Het hele verhaal heeft me geraakt.

Mooie quote in het boek: 
En even, voel ik me als een soldaat.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor eenieder die van spirituele verhalen houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, dat ga ik niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, die kan ik niet weggeven.

Houdt het boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk wel dat het boek mij (onbewust) nog even bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Website van de uitgever:


Het boek is onder andere te koop bij bol.com.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg