Lichter - Elje Van Turennout


Van Uitgeverij Hartklopper mocht ik dit boek recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Norah worstelt met het leven. Van haar hoeft het niet verder, totdat ze onverwacht een man leert kennen die haar volledig lijkt te begrijpen. Maar hij worstelt zelf met zijn geheimen voor haar.

'In mijn wangen en oren prikken ijskoude naalden. Ik frons om de huid van mijn voorhoofd te bewegen. Door mijn hoofd tollen dezelfde gedachten keer op keer voorbij. Eerder op de dag heeft zich daar het idee genesteld dat het ijskoude water de snelste manier is om mijn doel te bereiken. De snelste route van de aarde naar de hemel. Een onderkoelde dood op de weg daarheen. Ik wil niet langer leven. Ik ben te moe en te bang. Moe van alles niet goed doen - zo weinig is volmaakt. Moe van het vallen en het falen. Ik ben bang voor het leven. Ik weet niet waar ik hoor en óf ik hier wel hoor…' Lichter vertelt het verhaal van Norah. Ze staat op een kruispunt in haar leven, of is het misschien het einde van een doodlopende weg? Het leven voelt ingewikkeld en maakt haar bang, hoewel ze niet kan aanwijzen waarvoor dan precies. Als ze een vriend ontmoet die haar uitnodigt in zijn wereld, schijnt ergens tussen verrassende ontdekkingen en ongemakkelijke antwoorden een kiertje licht en misschien zelfs de ruimte om te durven leven.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Elje van Turenhout (1981) schrijft in het dagelijks leven als bestuurssecretaris in de zorg voornamelijk memo's en beleidsstukken. Voor deze novelle kiest ze een heel andere stijl. Met een ontspannen lichtheid en verrassende schrijfstijl neemt de auteur de lezer mee in een ontroerend verhaal.

Bron: achterkant boek

Omslagontwerp:
Elje van Turennout

Jaar van verschijnen:
2022

Druk:
Eerste druk

EAN:
9789083081694

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
240

Genre:
Novelle

Verfilmd?
Voor zover bekend is het boek (nog) niet verfilmd, maar het boek leent zich er heel goed voor om verfilmd te worden.

Prijs:
€ 19,95

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover van Lichter van Elje van Turennout krijg je het vermoeden dat je een spiritueel verhaal gaat lezen. Tijdens het lezen ontdek je dat het wel meevalt, dat het niet zo'n spiritueel verhaal is, als je eerst dacht. De titel maakt je nieuwsgierig naar het boek. Je wilt weten hoe je de titel moet opvatten. Of je de titel letterlijk of figuurlijk moet nemen. Op een gegeven moment kun je alleen maar concluderen dat men er goed aan heeft gedaan om voor deze titel te kiezen.
In Lichter van Elje van Turennout worstelt de hoofdpersoon met het leven. Het leven hoeft voor haar niet meer, maar iets of iemand houdt haar tegen om uit het leven te stappen. Ze ontmoet een man die haar lijkt te begrijpen, zich in veel dingen van haar herkent, maar dan blijkt dat hij zelf ook worstelt met zijn leven en zich niet helemaal aan haar durft te geven. Langzaamaan ontvouwen de geheimen zich en wordt steeds duidelijker waarom ze allebei reageren zoals ze reageren en doen zoals ze doen.
Meteen vanaf de eerste pagina van Lichter van Elje van Turennout word je meegezogen in het verhaal en kun je niet meer stoppen met lezen. Zo te verder je in het verhaal komt, zo meer het verhaal in je gaat zitten. Je wilt alleen maar verder lezen, omdat je wilt weten wat er in het verleden van zowel Norah als Ron is gebeurd, waarom ze allebei zo onzeker zijn, wat hun geheimen zijn. Je vraagt je op een gegeven moment af wanneer een geheim aan het licht komt en hoe en hoe erop gereageerd wordt. De auteur heeft zich heel goed ingeleefd in de personages waardoor beide personages tot leven komen. Tijdens het lezen heb je het gevoel dat je het verhaal zelf meemaakt. Dat komt ook door de beeldende schrijfstijl van de auteur. Het is mooi van de auteur dat ze in haar verhaal laat zien dat niet alleen veel vrouwen onzeker kunnen zijn, maar dat er ook mannen zijn die onzeker zijn en hun geheimen hebben. Het is een verhaal dat voor veel mensen (deels) herkenbaar kan zijn, omdat ze zichzelf in een van de personen herkennen of iemand kennen die wat van de worsteling met het leven van een van de personen ook (heeft) doorgemaakt. De hoofdpersoon zet je met haar levensvragen geregeld aan het denken, zoals of je durft te leven. Het is een vraag die niet makkelijk te beantwoorden lijkt. Tijdens het lezen heb je zowel met Norah als met Ron te doen en gun je hun alleen maar het beste. Als je het boek uit hebt, ga je ze missen.
Lichter van Elje Turennout is heel goed opgebouwd. Stukje bij beetje kom je steeds meer te weten over de levens van Norah en Ron. In het begin heb je het gevoel dat het verhaal een tikkeltje voorspelbaar is en tegen het eind hoop je dat ook, omdat je het twee personen zo gunt. Op een gegeven moment krijg je een vermoeden wat Ron heeft, maar die gedachte schuif je snel aan de kant, omdat je het ergens niet wil geloven. Er zitten een paar humorvolle momenten in, zoals bijvoorbeeld wanneer Norah aan een man vraagt wat zijn vrouw ervan vindt dat hij met haar gaat wandelen en het antwoord dat ze dan krijgt. Een misverstand die voor veel mensen herkenbaar kan zijn. Het is een verhaal met diverse verrassende wendingen die je niet ziet aankomen en een verrassende plot. Het verhaal eindigt mooi en passend. Het is aan te raden om een doos met tissues bij de hand te houden voor diverse emotionele momenten, zoals als Norah haar tranen laat gaan. 
Kortom; Lichter van Elje van Turennout is een indringend verhaal over een vrouw die worstelt met het leven en uiteindelijk een man vindt die geheimen blijkt te hebben. Het is een verhaal dat voor veel mensen (deels) herkenbaar kan zijn. Ondanks dat het een fictief verhaal is, zou het zomaar waargebeurd kunnen zijn.




Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, het boek voldeed aan mijn verwachtingen.

Wat vind je van de cover? 
Het is een schitterende cover die bij het boek past.

Wat vind je van de titel van het boek? 
De titel is heel goed gekozen. Het is een passende titel.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het verhaal is op een vlotte, beeldende en luchtige manier geschreven waardoor het verhaal vlot wegleest. Tijdens het lezen heb je het gevoel dat je het verhaal zelf meemaakt.

Hoe origineel is het verhaal?
Het verhaal is erg origineel.

Hoe actueel is het boek?
Het is een erg actueel en tijdloos boek, omdat waar de personages mee worstelen van alle tijden is en dat van alle tijden zal blijven, omdat er altijd mensen zullen blijven zijn die worstelen met het leven.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het verhaal is goed opgebouwd. Beetje bij beetje wordt er steeds meer onthuld.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat direct in het verhaal.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, het verhaal weet je aandacht vast te houden. Als je er eenmaal in bent begonnen, dan kun je niet meer stoppen met lezen, omdat je wilt weten hoe het verhaal verder gaat en hoe het verhaal zal eindigen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, het plot heeft me deels verrast.

Is het verhaal geloofwaardig?
Het verhaal is van begin tot eind geloofwaardig.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
De karakters zijn stuk voor stuk geloofwaardig.

Zie je de personen groeien?
Ja, je ziet de twee belangrijkste personen groeien.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Rosa, omdat ze een vrouw is die begrip heeft voor anderen en anderen laat gaan, ze niet veroordeelt.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik had aan niemand een hekel, met sommige personen had ik eerder medelijden omdat ze zo bekrompen denken.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, ik zou wel bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon.

Begrijp je de beweegredenen van de personen?
Van sommige personen begrijp ik ze wel, ook al keur ik niet alles goed, van andere personen niet.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Leiden is een mooie stad en Voorschoten lijkt me ook wel een mooie plaats.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ja, dat is me goed afgegaan.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, de auteur heeft me weten te raken. De verhalen van zowel Norah als Ron hebben me allebei geraakt.

Mooie quote in het boek: 
Maart gaat weer de goede kant op, tijd om in de aarde te wroeten en ieder gaatje te vullen met mogelijkheden voor nieuw leven.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor eenieder die van verhalen houdt die waargebeurd zouden kunnen zijn en waar mensen zichzelf in kunnen herkennen.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, ik ga het boek niet nog een keer lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek weggeven.

Houdt het boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk wel dat het boek me (onbewust) nog even bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, ik ga vaker een boek van Elje Turennout lezen.

Website van de uitgever:




Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg