Gelezen op HISTORIEK: 'De mooiste geborduurde band in Nederland'


Foto komt van pixabay.

Je kunt aan de schitterende boekband op de foto op HISTORIEK zien dat er veel werk in heeft gezeten. Het kan niet anders, of er zitten vele uurtjes in dit borduurwerk. Het blijft knap dat er mensen zijn die zo mooi en precies kunnen borduren. Ik doe het ze niet na en ik ben het dan ook met de auteur van het artikel op HISTORIEK eens dat het een van de mooiste boekbanden is die ik ooit heb gezien. Zelf heb ik niet zo'n boek in bezit, maar als ik die in mijn bezit had gehad, dan had ik die zeker nooit weggedaan en op een mooie plaats gezet, want zo'n boekband verdient het om gezien te worden en niet ergens in een hoekje of in een la verstopt te liggen. Wat de boekband extra bijzonder maakt, is dat er een verhaal aan zit, dat het niet zomaar wat geborduurde bloemen zijn, maar dat die een betekenis hebben voor diegene van wie het boek is. Dat maakt dat soort boeken persoonlijk en is een mooie erfenis voor de nabestaanden en veel later voor, in dit geval, de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Het is een mooi stukje geschiedenis van borduurkunst die bij weinig mensen bekend is.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg