Aroma - Ann Galland


Van BORGERHOFF & LAMBERIGTS mocht ik dit boek recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Subtitel:
Een onwaarschijnlijk fortuin.
Een onmogelijke keuze.
Een onvoorwaardelijke liefde.

Waar gaat het boek over? 
Venetië, 1978. Alba Amato is een jong weesmeisje dat werk vindt als serveerster bij Gli Scalini, een authentieke koffiebar in de wijk Castello. Aanvankelijk loopt alles goed, maar gaandeweg wordt Alba’s leven gedomineerd door de introverte koffiebrander Roberto Raffa. Midden in de aroma’s van gemalen bonen speelt zich een luguber machtsspel af dat pas eindigt met Roberto’s dood. Voor Alba betekent dat het einde van twee jaar tirannie. Tot ze erachter komt dat zij de enige begunstigde is in Roberto’s testament. Wat betekent dit? Moet ze het fortuin aannemen van de man die haar terroriseerde, of blijft ze trouw aan zichzelf? In de nasleep van haar keuze volgt een verhaal dat meer dan een halve eeuw omspant, een verhaal dat een stroom aan familiegeheimen en intriges blootlegt en ons doet nadenken over de vervlogen mogelijkheid: wat als ik mijn leven anders had geleid?

Bron: bol.com.

Omslagontwerp:
Margo Togni

Binnenwerk:
Evelien Degeyter

Jaar van verschijnen:
2022

Druk:
Eerste druk

EAN:
9789463938204

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
408

Genre:
Roman

Verfilmd?
Voor zover bekend is het boek (nog) niet verfilmd, maar het boek leent zich er uitstekend voor om verfilmd te worden. Het zou dan mooi zijn, mocht het boek ooit verfilmd worden, dat men naar Venetië en Rome gaat om het boek te verfilmen, want beide steden lenen zich er heel erg goed voor en geeft ook de juiste sfeer van het boek.

Prijs:
€ 22,99 

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover van Aroma van Ann Galland weet je meteen waar het verhaal zich afspeelt. Het is voor te stellen dat diegenen die wel eens in Venetië zijn geweest, er weer heen willen. Diegenen die er nog nooit zijn geweest willen er bij het zien van de cover heen om eindelijk de stad in het echt te aanschouwen. De titel maakt nieuwsgierig naar het boek, je wilt weten over wat voor soort aroma het boek gaat. De titel wordt op een gegeven moment duidelijk en dan begrijp je waarom men voor deze titel heeft gekozen. De subtitel maakt ook nieuwsgierig en geeft heel goed prijs wat je van het boek kan verwachten. 
In Aroma van Ann Galland vind een jong weesmeisje in 1978 werk als serveerster bij een koffiebar in Venetië. In het begin gaat alles goed, maar op een gegeven moment wordt haar leven gedomineerd door haar baas. Het is een machtsspel dat uiteindelijk eindigt met de dood van de baas. Voor Alba betekent dat het einde van twee jaar angst en tirannie. Maar dan blijkt ze de enige erfgenaam te zijn in het testament van haar baas. Hij heeft maar één voorwaarde en daar voldoet ze aan. De vraag is, of ze de erfenis aanvaardt of weigert. Kiest ze voor de erfenis waarbij ze voor altijd wordt herinnerd aan haar baas of kiest ze voor zichzelf? In de jaren die volgen, worden diverse familiegeheimen en intriges bloot gelegd. 
Meteen vanaf de eerste bladzijde van Aroma van Ann Galland wordt je meegezogen in het verhaal. Door de beeldende schrijfstijl van de auteur heb je het gevoel dat je het verhaal zelf meemaakt, dat je echt in Venetië, en later in Rome, bent. Je kan bijna de geuren van de koffie ruiken in de koffiebar. Door de beschrijvingen wil je naar de koffiebar om er een kopje koffie te drinken en iets lekkers te proeven, maar ook om de sfeer te proeven. Het is aan te raden om gegeten te hebben voor je het boek leest, want je krijgt geregeld trek door de beschrijvingen, zoals bijvoorbeeld in een croissant.
De auteur heeft zich goed ingeleefd in de personages en de plaatsen waar het verhaal zich afspeelt. Ondanks dat het een fictief verhaal is, heb je tijdens het lezen niet het gevoel dat het fictief is. Je leeft mee met de personages, je sluit de meeste personages in je hart. Op een gegeven moment krijg je zo je vermoedens van hoe het zit, maar dan blijkt tegen het eind dat sommige banden op een iets andere manier met elkaar verbonden zijn. Als je het boek uit hebt, ga je de meeste personages missen. Je hoopt steeds dat de waarheid over een paar personen aan het licht komt, dat uiteindelijk bekend wordt hoe ze werkelijk zijn, wat ze hun familie hebben aangedaan en dat ze daarvoor gaan boeten. Je hebt bewondering voor de hoofdpersoon, de keuzes die ze maakt en hoe ze haar leven invult, maar tegelijkertijd heb je soms met haar te doen en hoop je dat ze een bepaald iemand ooit terug zal zien. Ook krijg je op een gegeven moment bewondering voor de vrouw van de dokter, dat ze op een bepaalde leeftijd een mooie stap in haar leven doet. Een stap die niemand had zien aankomen. Het is alleen jammer dat je over bepaalde personen op een gegeven moment niets meer hoort, ondanks dat ze ook belangrijk waren.
Aroma van Ann Galland is een verhaal dat voor veel mensen herkenbare elementen heeft, zoals bijvoorbeeld het verlies van een geliefde en het verdriet erom. Het is mooi dat er leuke feiten over Venetië en Rome in het verhaal is verwerkt, zoals bijvoorbeeld over de Brug der Zuchten in Venetië. Daarnaast leer je een aantal woorden Italiaans, zoals bijvoorbeeld 'Eccoci qua, amico mio.'. Het is mooi dat de auteur een hoofdstuk heeft geweid aan hoe het verhaal ook had kunnen gaan, als de hoofdpersoon een andere keuze had gemaakt en hoe het dan was gelopen. Geregeld vraag je je af wat jij gedaan zou hebben in de plaats van diverse personen en hoe je gereageerd zou hebben, zoals bijvoorbeeld of je de erfenis wel of niet zou hebben aanvaard. Het verhaal laat goed zien dat je geen bloedbanden met mensen hoeft te hebben, om toch als familie met elkaar te voelen, maar het verhaal laat ook goed zien hoe bepaalde eigenschappen van generatie op generatie worden doorgegeven, ook als men elkaar niet persoonlijk heeft gekend. 
Kortom; Aroma van Ann Galland is een meeslepend verhaal waarbij je je geregeld afvraagt wat jij gedaan zou hebben als je in de schoenen van diverse personen had gestaan. Stiekem hoop je dat er nog een deel komt, maar dan vanuit de zoon bekeken en of hij ooit nog in contact komt met een bepaald persoon. 




Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, het boek voldeed aan mijn verwachtingen.

Wat vind je van de cover? 
Het is een schitterende cover die bij het boek past.

Wat vind je van de titel van het boek? 
De titel is heel erg goed gekozen, past bij het boek. Je wilt weten wat voor soort aroma men bedoeld.

Wat vind je van de subtitel van het boek? 
De subtitel is heel erg goed gekozen, je krijgt een idee van wat je te wachten staat in het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het verhaal is op een vlotte en beeldende manier geschreven waardoor het boek vlot wegleest. Tijdens het lezen heb je het gevoel dat je het verhaal zelf meemaakt, dat je in Venetië, en later in Rome, bent.

Hoe origineel is het verhaal?
Het verhaal is redelijk origineel.

Hoe actueel is het boek?
Het is een heel erg actueel boek met diverse onderwerpen die altijd actueel waren en zullen blijven, zoals bijvoorbeeld waarom een kind bij een weeshuis wordt gebracht.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het verhaal is goed opgebouwd. Het verhaal is chronologisch geschreven waarbij er soms teruggeblikt wordt in de tijd als het verhaal erom vraagt.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat direct in het verhaal.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, het boek weet je aandacht vast te houden.

Heeft het plot je verrast?
Ja, het plot heeft mij verrast.

Is het verhaal geloofwaardig?
Het verhaal is van begin tot eind geloofwaardig.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
De karakters zijn stuk voor stuk geloofwaardig, maar ook stuk voor stuk herkenbaar voor veel mensen. 

Zie je de personen groeien?
Ja, je ziet diverse personen, zoals Alba, Angela en Matteo groeien in het verhaal.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Alba, omdat ze een gewaagde keuze maakte en haar boontjes weet te doppen. Ze is een sterke vrouw.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Aan de huisarts en aan Andrea, maar kan niet zeggen waarom, want dan zou ik teveel verraden.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, ik zou wel bevriend kunnen zijn met Alba.

Begrijp je de beweegredenen van de personen?
Van diverse personen begrijp ik ze, van anderen niet.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Venetië en Rome klinken als heel erg mooie steden.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ja, dat is me goed afgegaan.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, de auteur heeft me diverse keren weten te raken, zoals met het verhaal van Alba, dat heeft me geraakt, maar ook het verhaal van Angela heeft me geraakt. Zo zijn er meer stukjes die me geraakt hebben.

Mooie quote in het boek: 
Hulp mocht je nooit weigeren, ook niet aan een onmens.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor eenieder die van meeslepende romans houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast.

Houdt het boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker doen.

Leesfragment:
Ga naar de website van BORGERHOFF & LAMBERIGTS om een leesfragment van het boek te lezen.

Website van de auteur:
Of all things great and small

Website van de uitgever:


Het boek is onder andere te koop bij bol.com.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg