mocht ik dit boek recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.
Een Vlaamse boekhouder, geïnspireerd door de beroemde, in het Braziliaanse oerwoud verdwenen ontdekkingsreiziger Fawcett, besluit in 1926 een in Afrika vermiste landgenote op te sporen. In Mombasa komt hij in contact met de Swahili-sprekende Duval. Deze ouwe rot zal hem zal hem behulpzaam zijn bij het oprichten van een expeditie en hem als gids door de jungle vergezellen. Tussen hen ontstaat een machtsstrijd. Het jungleverhaal eindigt bij een teruggevonden skelet in een kloof nabij de Kilimanjaro. Nieuwe literatuur, gebracht als een spannende avonturenverhaal; gevolgd door de chronologie van een met Tarzan en Fawcett verweven mythevorming rond de hoofdfiguur en andere zijsprongen waarin de auteur graag een loopje neemt met de ernst van de wereld. In vrije val geschreven, is het verhaal toch niet de uitkomst van een ongebreidelde fantasie; want zowel ter lering als vermaak een metafoor gebaseerd op historische feiten. Satire, pulpachtig geweld en zwarte humor in afwisselende tempo. Een brok pure dynamiet. Literair vuurwerk, de lezer met een comfortabel lontje aangereikt.
Bron:
bol.
Over de auteur:Robertus Baeken debuteerde in 1981 met de roman 'Van liefde en ondeugd'. Als technisch tekenaar in de metallurgie actief, bleef hij elke dag trouw aan zijn roeping als auteur. Zo schreef hij gestadig een gigantisch en divers oeuvre bijeen. Volgens hem moet een schrijver erop vertrouwen dat het zuivere gevoel en de irrationele, onbewuste krachten in hem in zijn verhaal naar de juiste vormgeving zullen leiden.
Bron: achterkant boek
Omslagontwerp:
Serge Baeken
Binnenwerk:
Serge Baeken
Jaar van verschijnen:
2021
EAN:
9789464242089
Bindwijze:
Paperback
Aantal pagina's:
100
Genre:
Literatuur & romans
Verfilmd?
Voor zover bekend is het boek (nog) niet verfilmd, maar het boek leent zich er ook niet echt voor om verfilmd te worden.
Wat vind je van het boek?
Bij het zien van de schitterende cover Het gevaar loert in Mombasa van Robertus Baeken wil je weten wie er in de bosjes loert en waarom hij of zij dat doet. Om een of andere reden heb je het gevoel dat het een man is die loert, maar het kan ook een vrouw zijn. De titel maakt je nieuwsgierig naar het verhaal. Je wilt weten of het verhaal zich in het heden of in het verleden afspeelt en wat het gevaar is dat in Mombasa loert.
In Het gevaar loert in Mombasa van Robertus Baeken is de hoofdpersoon zijn werk als boekhouder zat en besluit om de familietraditie van boekhouders te breken. Niet iedereen reageert daar, zoals te verwachten is, even goed op. Met de keus om voor zichzelf te kiezen zet hij iets belangrijks op het spel. Hij besluit naar Mombasa te gaan, om daar een vermiste landgenote van hem te gaan zoeken, maar het is maar de vraag of zijn landgenote wel gevonden wil worden. Eenmaal in Mombasa krijgt de hoofdpersoon met een vreemd figuur te maken die veel praatjes heeft, maar de hoofdpersoon kan niet zonder die man die nogal duivelse trekjes heeft, ze zullen samen met een groep dragers door de jungle op zoek gaan naar de landgenote van de hoofdpersoon. Hoewel het een nogal eentonige reis is, maken ze evengoed genoeg mee en laten ze elkaar graag zien wie de baas is. In het tweede gedeelte van het boek blikt de auteur terug op het verhaal en maakt hij vergelijkingen met een beroemd personage, maar ook andere beroemde personages komen kort aan bod.
De eerste zin in Het gevaar loert in Mombasa van Robertus Baeken brengt meteen een glimlach op je gezicht en alleen daarom al wil je verder lezen. Iedereen kent wel iemand waar de hoofdpersoon Duvel mee vergelijkt. Je zit meteen in het verhaal en moet geregeld lachen om diverse stukjes, zoals in een stukje waarin niet al het groen een liaan blijkt te zijn. Het is alleen jammer dat het niet voor iedereen even goed afloopt. Je hoopt voor de hoofdpersoon dat hij zijn landgenote vindt en dat het goed gaat met haar. Ondanks dat het een fictief verhaal is en het verhaal zich een eeuw geleden afspeelt, is het wel goed om, mocht je ooit de jungle ingaan, de genoemde voorzorgsmaatregelen te treffen en op zijn minst de genoemde spullen mee te nemen. De auteur heeft dat heel goed in het verhaal verwerkt.
Door de beeldende schrijfwijze van de auteur, zie je het verhaal voor je en heb je het gevoel dat je het verhaal zelf vanaf de zijlijn meemaakt. Af en toe valt de hoofdpersoon in herhaling, maar dat is niet erg, je begrijpt hem. Je kunt je daarbij afvragen hoe je zelf gereageerd zou hebben, hoe je zelf ermee om gegaan zou hebben. Hier en daar is het verhaal poëtisch, zoals als Duvel op een gegeven moment aan iemand uitlegt wat liefde volgens hem is. Het is een verhaal met een paar verrassende wendingen die je niet ziet aankomen en het lijkt erop dat het een open eind heeft, maar dan wordt er door de auteur na dag 20 door gespeculeerd en dat had hij beter niet kunnen doen. Althans, niet in dit boek. Dat had hij beter in een ander boek kunnen doen en dan verwijzen naar dit boek. De auteur had beter kunnen stoppen na dag 20, ook al is het een mooie aanvulling. Dag 20 is een open eind en veel lezers vinden het leuk om zelf te gaan bedenken wat er is gebeurd, of er iets gebeurd wat je vermoedt, of dat het totaal anders is gelopen. Je bent uiteraard niet verplicht om het tweede gedeelte te gaan lezen, maar je doet het toch, omdat je wilt weten wat er verder geschreven is.
Wat ook jammer is, is dat de redactie een modern woord heeft gebruikt in een verhaal dat zich een eeuw geleden afspeelt. Een eeuw geleden zeiden ze niet over vrouwen dat die zich vervrouwen, maar vermannen. De uitleg in een noot waarom de redactie dat heeft gedaan is duidelijk en goedbedoeld, maar slaat de plank in dit geval mis. Voor dit verhaal was het beter geweest dat ze zich hadden gehouden aan het taalgebruik van een eeuw geleden, in plaats van 'stout' te zijn, want dan hadden ze het hele verhaal in het huidige tijdperk moeten laten afspelen met het huidige taalgebruik. Zo hadden ze dan ook mensen van gemengde huidskleuren anders moeten noemen dan 'chocolaatjes', wat een eeuw geleden een heel normale term was voor kinderen met twee verschillende ouders die ieder een andere huidskleur hebben. Je moet het verhaal dan ook in het tijdsbeeld plaatsen. Dat wat nu haast ondenkbaar is, dat dat indertijd heel normaal was. Daarnaast komt het verhaal geregeld erg ongeloofwaardig over, zoals dat de dragers maar een keer per dag een korst krijgen. Niemand, ook een eeuw geleden niet, kan op één korst per dag leven, zeker niet als ze zwaar werk moeten doen en veel moeten lopen. Je hebt in ieder geval tijdens het lezen te doen met de dragers.
Wat wel geloofwaardig klinkt, is het skelet in een museum en hoe iemand daarop reageert. Je gaat je gelijk afvragen of dat met meer skeletten en overblijfselen van mensen in musea het geval is, dat je daar je twijfels bij moet hebben. Het verhaal laat goed zien dat je nooit het achterste van je tong aan mensen moet laten zien en waarom dat is.
Kortom; Het gevaar loert in Mombasa van Robertus Baeken is verhaal met spannende momenten, maar heeft helaas ook ongeloofwaardige stukjes en het tweede gedeelte van het boek had beter in een apart boek geplaatst kunnen worden. Ondanks dat, moet je geregeld lachen om bepaalde stukjes en krijg je een goed beeld van hoe het in de jungle is.
Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Niet helemaal, ik had meer van het boek verwacht.
Wat vind je van de cover?
Het is een schitterende cover die bij het boek past. Het is mooi dat het oog in het verhaal terugkomt.
Wat vind je van de titel van het boek?
De titel is erg goed gekozen, want daar draait het om in dit boek.
Wat vind je van de schrijfstijl?
Het verhaal is op een vlotte en beeldende manier geschreven en sommige stukjes zijn poëtisch geschreven. Tijdens het lezen heb je het gevoel dat je het verhaal vanaf de zijlijn zelf meemaakt.
Hoe origineel is het verhaal?
Het verhaal is niet echt origineel.
Hoe actueel is het boek?
Het verhaal is helaas nog steeds deels actueel. Nog steeds verdwijnen er mensen in de jungle om zelden tot nooit meer gevonden te worden.
Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het verhaal is op een chronologische manier geschreven, waarbij er geregeld teruggeblikt wordt in de tijd.
Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat direct in het verhaal.
Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, het boek weet je aandacht vast te houden.
Heeft het plot je verrast?
Niet echt, maar dat is niet erg.
Is het verhaal geloofwaardig?
Het verhaal is deels geloofwaardig, zoals de tocht door de jungle, maar ook vaak ongeloofwaardig, zoals wie er de baas lijkt te zijn in een bepaald gebied.
Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Niet alle karakters zijn geloofwaardig.
Welke persoon vond je het leukst en waarom?
Ik heb geen favoriet persoon in dit verhaal.
En aan wie had je een hekel en waarom?
Ik ben er nog niet uit aan wie ik een grotere hekel heb.
Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Nee, ik zou niet bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon.
Begrijp je de beweegredenen van de personen?
Ik begrijp ze niet altijd en ik keur ook niet alles goed.
Wat vond je van de locaties in het boek?
De locaties klinken heel mooi.
Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ja, ik had wel in die tijd kunnen leven.
Heeft de auteur je kunnen raken?
De auteur heeft me diverse keren weten te raken, zoals de hoofdpersoon een bepaald persoon ziet en hoe de reactie is, heeft me geraakt. Zo zijn er meer stukjes die me geraakt hebben.
Zou je het boek aanraden?
Niet echt, er zijn boeken die beter zijn dan dit boek, waarbij het over mensen gaat die op zoek gaan naar een vermist persoon.
Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor eenieder die houdt van verhalen die zich in de jungle afspeelt en hoe mensen erop reageren.
Hoeveel sterren geef je het boek?
2 sterren.
Ga je het boek nog een keer lezen?
Nee, ik ga het boek niet nog een keer lezen.
Ga je het boek houden of geef je het weg?
Ik ga het boek weggeven.
Houdt het boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek me lang bezig gaat houden.
Ga je vaker een boek van deze auteur lezen?
Ja, ondanks dat ik dit boek niets vond, ben ik evengoed nieuwsgierig naar zijn andere werk.
Website van de uitgever:
Reacties
Een reactie posten