De Sleutel Van Het Toeval - Antoine Baars


Van uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
"Een onschuldige vogelexcursie, een geheimzinnige stadssleutel en een onverwacht effect van de kernramp in Tjernobyl die ruim dertig jaar geleden plaatsvond, worden explosieve ingrediënten die door Baars zijn samengebracht in zijn bijna huiveringwekkende roman die laten wij hopen fictie blijft." –
Amanda de Visser

"Een briljante mix van feiten en fictie die het de lezer bijna onmogelijk maakt de klimaatveranderingen met vertrouwen tegemoet te zien." –
Cees van Ginderen

"Het resultaat is een meer dan fantastisch verhaal. Het is niet alleen een indrukwekkende zoektocht naar de waarheid maar eerder nog een beklemmende roman ... waar dit gaat eindigen." –
Anita Rolffs

"Dat mijn vader kan schrijven wist ik wel, maar het talent dat nodig is om dit verhaal te schrijven heeft hij toch zo'n 45 jaar verborgen gehouden voor mij. Trots!" –
Michèl Baars

Bron: bol.com.

Omslagontwerp:
Mark Heuveling

Binnenwerk:
Paul Timmerman

Jaar van verschijnen:
2019

EAN:
9789463385428

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
316

Genre:
Literaire roman, thriller

Verfilmd?
Het boek is (nog) niet verfilmd.

Prijs:
€24,95

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de eenvoudige, schitterende cover van De sleutel van het toeval van Antoine Baars wordt je nieuwsgierig naar waar de sleutel voor staat, waar die van is. De titel maakt nieuwsgierig, je wilt weten wat ermee bedoeld wordt. Dit boek is ondergedeeld in literaire romans, maar past ook goed bij de thrillers, want er zitten stukjes in die nou niet bepaald romantisch aandoen. Maar het boek zou ook onder science fiction kunnen vallen.
Het lijkt een rustig verhaal over vogelspotters die naar Rusland gaan om bijzondere vogels te spotten gaan, maar schijn bedriegt. Al gauw blijkt dat het verhaal over meer gaat dan alleen over vogels en de vogelspotters. Het blijkt dat het een dekking is, dat er stiekem wordt gekeken naar wat de gevolgen in de natuur zijn van de Tsjernobyl-ramp in 1986. Alleen mag daar officieel niet naar onderzocht worden en diegenen die betrapt worden of hun onderzoeken openbaar maken, kunnen zwaar worden gestraft. En dat is nog maar zacht uitgedrukt. Het blijkt dat ze niet al te vriendelijk omgaan met onderzoekers die de waarheid naar buiten willen brengen.
Door een van de hoofdpersonen gaat het verhaal op een gegeven moment terug naar 1813, naar Geertruidenberg. Dat blijkt een belangrijke stad voor zijn familie te zijn dankzij een van zijn voorvaderen, die iets bijzonders heeft gekregen voor zijn daden. Jaren later zal die gift een grote rol gaan spelen in het verhaal. Dan kruisen de verhalen van Rusland en Geertruidenberg voor even met elkaar om een bijzondere reden. Laat iemand zien waarom hij heel duidelijk een nazaat is van zijn verre voorvader.
Het is een verhaal met vele verrassende wendingen die je niet ziet aankomen. Er zit heel veel spanning in zoals bijvoorbeeld in een museum waar drie vrienden een bezoekje aan brengen. Het is een verhaal met diverse angstaanjagende momenten zoals bijvoorbeeld van een vrouw en een boswachter die een bezoek brengen aan de Biesbosch. Ook zitten er emotionele momenten in zoals bijvoorbeeld over Zeon die iets heel bijzonders was en een bijzondere boodschap voor de mensen heeft, maar er zitten ook heel veel humorvolle momenten in zoals bijvoorbeeld twee broers die elkaar graag plagen zoals alleen broers dat kunnen doen.
Ondanks dat het grootste gedeelte van het verhaal niet echt is gebeurd, kan het zomaar zijn dat bepaalde gebeurtenissen wel echt kan gebeuren. Het verhaal laat zien wat de ramp van Tsjernobyl heden ten dage nog steeds en in de toekomst voor gevolgen heeft op de natuur, de dieren en de mensen. Hoe de overheid fake-nieuws de wereld inbrengt, ons voor de gek probeert te houden door heel andere berichten te brengen terwijl de werkelijkheid anders is. Na het lezen van dit boek kan het zomaar zijn dat je niet meer naar het bos durft en zomaar in beekjes, rivieren en kanalen pootje durft te baden. Zo beeldend is het geschreven. Het verhaal zet je in ieder geval aan het denken.
Kortom; De sleutel naar het toeval van Antoine Baars is een ijzersterk verhaal dat je aan het denken zet. Ook al is het fictie, bepaalde dingen zoals de mutaties van planten en dieren in vooral Pripyat zou zomaar waar kunnen zijn.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is eenvoudig, schitterend. De cover past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot en beeldend.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed. Langzaam aan wordt je naar de diverse plotstukken geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek zeker. Ik zeg het vaker over boeken, maar ook dit is weer een boek die je moeilijk weg kan leggen als je er eenmaal in bent begonnen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, dat heeft het plot zeker.

Is het verhaal geloofwaardig?
Ja, het verhaal is geloofwaardig. Door de uitleg van diverse personen geloof je het verhaal.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze stuk voor stuk.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Zeon, omdat hij een moedige jongen is die, ondanks zijn begaafdheid en wat hij doet, niet naast zijn schoenen is gaan lopen.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik ben er nog niet uit aan wie ik een grotere hekel heb.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersonen?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Pripyat, lijkt me een echte spookstad en ik zal daar ook niet snel heen gaan. Dat laat ik aan anderen over, dan geniet ik wel van de foto's. Rusland lijkt me een mooi land, Geertruidenberg lijkt me een heel mooi stadje en de Biesbosch is heel erg mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
In 1813 had ik wel kunnen leven, 2010 en 2014 zijn me goed afgegaan en 2022 zal me vast ook wel lukken.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft hij zeker. Er zijn diverse momenten die me geraakt hebben, maar vooral het verhaal van Zeon heeft me geraakt. Ik kan er niet teveel over vertellen, maar dat het een moedig kind is, dat is zeker.
Ook de effecten van de Tsjernobyl-ramp heeft me geraakt. Ik was 11 jaar toen die ramp was en wist toen al dat dat niet goed was. Door de beelden van Pripyat weet ik dat het ook nu nog steeds niet goed is daar. Die ramp heeft heel veel veroorzaakt. Meer dan men de mensen wil vertellen.

Mooie quote in het boek: 
'Kijk, wij houden als vogelkenners ook van vinken, maar luistervinken horen daar niet bij.'

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van spannende thrillers houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker doen.

Website van de uitgever:
UITGEVERIJ ASPEKT

















Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg