Gevangen Wind - Janine Van Der Hulst-Veerman


Van uitgeverij Lieve Hart! mocht ik het boek Gevangen Wind van Janine van der Hulst-Veerman lezen en recenseren. Daar wil ik Janine & Uitgeverij Lieve Hart! hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Lieve Hart!
Het eerste deel verhaalt over de jonge creatieve Marrie in het begin van de 20e eeuw. Zij leeft een armoedig bestaan in het vissersdorp Huizen en wordt verliefd op Lammert de vissersknecht. Marries moeder waarschuwt Marrie voor Lammert. Zal Marrie naar moeder luisteren?

Gevangen Wind
In het vervolg op Lieve Hart! verlaat Marrie Huizen om elders een bestaan op te bouwen. Zou ze kunnen wennen aan de andere omgeving, gewoonten en gebruiken?

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Ik heb heel erg genoten van het boek. Vanaf de eerste zin wordt je meegevoerd in het verhaal en is het lastig wegleggen omdat je wilt weten hoe het verder gaat. Je zit in spanning als er iets naars gebeurt, je moet lachen als er iets grappigs gebeurt, je bent ontroerd als Marrie trots is op haar kind, je wordt verdrietig bij de verdrietige stukken en kwaad op hoe sommige mensen handelen, voor bepaalde mensen krijg je bewondering. Kortom je leeft mee met Marrie en gunt haar alleen maar het beste.
Het is heel fijn dat het boek ook het eerste deel bevat, zodat je gelijk het begin van het verhaal kan lezen voor als je die nog niet hebt gelezen. Het tweede deel sluit mooi op het eerste deel aan. Het verhaal is realistisch geschreven, waardoor je een mooi kijkje krijgt hoe het ging in die tijd, wat de gewoontes toen waren en hoe men omging met het geloof.
Wat mij opviel was dat sommige Huizer woorden wel wat op dat van de Volendammer- en de Urker woorden lijken, dat ze die woorden ook in hun dialect gebruiken. Evengoed was ik blij dat er achterin het boek een verklarende woordenlijst staat zodat je kan kijken wat bepaalde woorden betekenen, maar de meeste woorden kende ik al. Toch kan ik me voorstellen dat voor velen bepaalde woorden vreemd voorkomen als je ze niet kent.
Ook is het leuk dat er achterin een stukje over de herkomst van de kaas staat geschreven en waar de naam kaas vandaan komt.
Een ding is helaas na het lezen van dit boek duidelijk; roddelen is echt van alle tijden. :(

Wat vind je van de cover? 
Heel erg mooi, die past echt bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Zowel Lieve Hart! als Gevangen Wind zijn heel erg goed gekozen en passen bij de delen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is realistisch, filmisch geschreven waardoor je alles zo voor je ziet, dat je er middenin zit.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel. Er zijn wel meer historische verhalen, maar toch is dit verhaal anders (positief bedoeld).

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het loopt mooi op, met tussendoor af en toe het verhaal van Lammerts kant waardoor het een en ander duidelijk wordt en ook de andere kant van het verhaal leest.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, je wordt vanaf het begin meegesleurd in het verhaal.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Absoluut! Je vergeet alles om je heen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, dat heeft het zeker.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, ze zijn allemaal geloofwaardig. In het begin van de 20e eeuw ging het een en ander totaal anders aan toe en wisten mensen niet zoveel als men nu weet. Veel werd ook verborgen gehouden en moest je zelf maar ontdekken om het vervolgens niet verder te vertellen omdat dat niet mocht van de kerk, dat dat een zonde was.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
De moeder van Marrie, omdat zij een wijs mens was dat eerst nadacht voor ze wat zei, niet roddelde en sterk was.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
De hangenbaas. Ik vertel niet waarom, want dan zou ik een spoiler verraden en dat wil ik niet. Diegenen die het boek hebben gelezen weten wel waarom. ;)

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Huizen zegt mij niets en ik wist eerlijk gezegd ook niet dat het ooit een vissersdorp was, maar het klinkt als een leuk dorp. Lemmer is een mooie plaats.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, ze heeft zich, ook al is het verhaal niet echt waar, toch goed ingeleefd in die tijd waardoor je een mooi kijkje krijgt hoe het toen ging. Dat bepaalde dingen heden ten dage toch beter geregeld zijn dan in het begin van de 20e eeuw. Dat men het in bepaalde opzichten een stuk zwaarder had. Je beseft dat weer eens na het lezen van dit boek.

Mooie quote in het boek: 
Degene die het hardste roddelen hebben vaak zelf niet veel moois op hun geweten.

Zou je het boek aanraden? 
Absoluut! Iedereen zou dit boek moeten lezen, want ook al is het, zoals eerder gezegd, niet waar gebeurd, het geeft toch een mooi kijkje in het begin van de 20e eeuw.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Vooral voor een ieder die van geschiedenis van Nederlandse vissersplaatsen en de Huizers is dit een heel mooi boek.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Dit exemplaar hou ik, maar ik mag ook een exemplaar weggeven. Daar kom ik zo in het volgende blogbericht op.

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is er (nog) geen verfilming, maar mocht die er ooit komen, wat ik wel verwacht, dan ga ik die niet kijken. Zoals bekend, hou ik het verhaal liever in gedachten zoals ik hem gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel een tijdje bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Zeker weten dat ik dat ga doen, want ze heeft een fijne schrijfstijl.

Leuk weetje over het boek:
Op de site van Lieve Hart! kan je de uitleg van over de nieuwste en eerste uitgaven van De Kaasventer en Gevangen Wind door Uitgeverij Lieve Hart! lezen,

Website van de uitgever:
Lieve Hart!




Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg